Bougie kapot na paar druppels regen?

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#11 » 28 jun 2021, 23:02

Goede bougiedop, beetje smering (vaseline ofzo) en regelmatig bijhouden. De goedkope Chinese dop droogt uit, scheurt en dan krijg je dit.

Meteen een verse bougie erin (zonder vet). Goed opletten dat je geen vuil in de poort krijgt. En niet te strak aandraaien.
2 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#12 » 29 jun 2021, 10:39

Ik dacht er even aan om een soort doek of lap aan de voorzijde van het frame te plaatsen zodat er geen troep en water meer op het blok kan komen, maar is dat wel zo verstandig met een luchtgekoeld blok? Een groot deel van de lucht zou dan juist om het blok heen gaan waardoor ie waarschijnlijk veel sneller oververhit raakt.
0 x

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#13 » 29 jun 2021, 14:50

Dat is inderdaad niet aan te raden.
1 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#14 » 30 jun 2021, 10:26

Mark22 schreef:Ik dacht er even aan om een soort doek of lap aan de voorzijde van het frame te plaatsen zodat er geen troep en water meer op het blok kan komen, maar is dat wel zo verstandig met een luchtgekoeld blok? .


Ik zou eerder denken dan ook dat die doek in de fik zou vliegen als je blok heel heet wordt en die doek er tegenaan komt.

Dat is natuurlijk het probleem, dat hete blok... ik zat zelf te denken aan een soort van extra kapje of afdekking alleen om of over het bougie-gedeelte heen om het vuil en vocht buiten de deur te houden... of in ieder geval grotendeels... maar dat kan dan niet hittegevoelig zijn.

En het moet natuurlijk nog een beetje cool staan ook natuurlijk :-) Onder een tupperware scoot kan je alles vebergen maar niet bij een Caferacer...

Een metalen thee-zeef of een thee-ei met een gat erin voor de kabel.
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#15 » 30 jun 2021, 10:30

Mark22 schreef:of ga ik simpelweg niet meer rijden bij de kleinste kans op regen :lol:


Zo kennen we een heleboel mensen met meer CCs dan die van ons die alleen op mooie zondagen rijden ;-) En zo'n reputatie wil je niet :-P
1 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#16 » 30 jun 2021, 13:04

Zojuist even de bougiedop eraf gehaald en ja hoor, er vielen aardig wat druppels water uit. Die rubberen dopjes gaan ook zo van het plastic deel af dus het verbaast me niks dat er allemaal water in is gekomen.

Ik zit te kijken naar deze NGK dop: https://www.k-parts.nl/bougiedop-ngk-lb ... 0QQAvD_BwE
Er staat dat ie voor 2takt scooters en brommers is. Maakt dat wat uit? Ik zou zelf niet weten waarom ie niet werkt voor 4takt.

Dit is trouwens de bougie die erin zat (C7HSA). Ziet er nog prima uit, geen roest.
Afbeelding

De bougie op de achtergrond zat in het gereedschapsetje. CR7HSA, zoals in de manual staat.
Waar zou ik het beste die vaseline kunnen doen? Op het witte gedeelte?
Laatst gewijzigd door Mark22 op 30 jun 2021, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#17 » 30 jun 2021, 13:43

Waarom zou je het risico willen lopen? Er zit kennelijk verschil in 2- en 4takt bougies, dus ik kan me voorstellen dat de dop ook anders is. Ik weet niet precies wat, maar als ze ook gewoon 4-takt bougiedoppen van NGK verkopen voor hetzelfde geld zou ik dat doen. https://www.zandri.nl/bougiekap-lb05e-4-takt-ngk.html

Stel de 2 takt dop is net iets ruimer, werkt wel, maar de volgende keer dat je door een plas rijdt heb je weer hetzelfde probleem.

Vaseline doe je op het gedeelte dat niet in je motorblok gaat, via het draad maakt de bougie namelijk contact (negatief), als je hier vet tussen gaat smeren krijg je weer onregelmatigheden/storingen. Daarnaast is vaseline niet hittebestendig en zal het via het draad je blok in lopen en verbranden.

Je smeert vaseline om het vocht uit je dop te houden, dus smeer in het in de dop of op/waar de dop overheen gaat als extra afdichting. Dit kun je ook al proberen met de standaard dop tot je een vervangende hebt gemonteerd.

Je kunt controleren of je bougie het nog doet door deze in de dop te drukken, gedeelte met draad tegen je motorblok houden voor het negatieve contact en starten. Je zult de blauwe vonk dan wel of niet zien.

Pas wel op dat je zelf niet in deze stroomcirkel komt te zitten door het blok of bougie aan te raken, dat voel je.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#18 » 30 jun 2021, 13:53

Heb 'm meteen besteld, komt hopelijk eind van de week binnen. Gelukkig regent het de komende dagen dus even wachten is niet zo erg :thumbsup:
1 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#19 » 30 jun 2021, 15:34

Bougiedop verschil zit hem in de lengte van de dop. Die van een 4-takt is wat langer als die van een 2-takt.
Het gat formaat heeft te maken met het formaat bougie dat je gebruikt. 16mm of 19mm bougiesleutel.
Bij 139FMB blokken gebruik je een kleine bougie (bij Mash CR7HSA), dus een kleinere gatmaat. En omdat je bij een 4-takt blok de kleppen kwijt moet wordt de kop iets hoger. Hierdoor is je bougiedop ook wat langer als bij een 2-takt.
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#20 » 30 jun 2021, 15:48

Ronin84 schreef:Bougiedop verschil zit hem in de lengte van de dop. Die van een 4-takt is wat langer als die van een 2-takt.
Het gat formaat heeft te maken met het formaat bougie dat je gebruikt. 16mm of 19mm bougiesleutel.
Bij 139FMB blokken gebruik je een kleine bougie (bij Mash CR7HSA), dus een kleinere gatmaat. En omdat je bij een 4-takt blok de kleppen kwijt moet wordt de kop iets hoger. Hierdoor is je bougiedop ook wat langer als bij een 2-takt.


Weer wat geleerd :thumbsup:
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer