Bougie kapot na paar druppels regen?

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#1 » 26 jun 2021, 17:48

Vanmiddag een ritje gemaakt met de Caferacer. Vooraf alle bouten aangedraaid zover nodig en de olie gepeild; alles in orde.
Ook tijdens de rit geen rare geluiden, haperingen e.d.

Ongeveer 10 minuten voordat ik thuis was, kwam er ineens een aardige bui naar beneden, duurde maar een paar minuten maar genoeg om zeiknat te worden. Ongeveer 500 meter voor m'n huis begon de motor wat te stotteren, alsof de benzine op was / er veel valse lucht in de carburateur kwam. 10 seconde later viel de motor uit.

Elektrisch starten > reageert wel maar motor gaf geen teken van leven.
Kickstarter > motor startte na een paar keer kicken, maar viel elke keer na 5 seconde weer uit. Opvallend was dat de bougie een aantal tikken maakt voordat ie helemaal stil valt (hoor ik normaal nooit), alsof ie een paar grote vonken geeft i.p.v. veel kleine.

Is de bougie dan echt na één korte bui al kapot gegaan? Alle elektra werkt, dus het is niet de accu. Daarnaast zit de benzinetank vol en zit alles rondom de carburateur en cilinderkop goed vast.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#2 » 26 jun 2021, 19:14

Bougie uit het blok halen en de vonk controleren. Bij een zwakke vonk even de bougie wisselen en je weet het zeker.
Hoe ziet je bougiedop eruit als je die van de kabel haalt?
Ik heb zelf ooit iets vergelijkbaars gehad met mijn Mash, en deels lag dat aan een verroeste bougiedop. Nieuwe dop erop, met wat vaseline tegen het vocht, en nog eens proberen.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#3 » 27 jun 2021, 11:55

Ik heb eerder met een Caféracer gezien dat in de regen de bougie zo nat werd dat er geen goede vonk meer vanaf kwam. De bougie zit wat laag en krijgt spatwater mee van het voorwiel. Het kan inderdaad gebeuren dat de isolatie van de bougie dan doorslaat zodat alleen droogmaken niet meer helpt. Vervangen is dan de enige optie. Gaat gelukkig super makkelijk want geweldig bereikbaar. Je moet dan alleen wel een reserve bougie bij je hebben en een pijpsleuteltje.
2 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#4 » 27 jun 2021, 14:50

Goeie bougiedop (NGK) kopen en erop zetten is de permanente oplossing, heb vaker gelezen en gehoord dat er vocht in kan komen.
2 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#5 » 27 jun 2021, 17:05

Heb morgen pas beschikking over een bougiesleutel dus dan zal ik 'm eruit halen. Volgens mij zit er in het originele gereedschapsetje nog een reserve bougie. Is het beter om die te gebruiken of zijn er bougies die beter werken met deze motorblokken?
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#6 » 27 jun 2021, 18:13

In het gereedschapsetje zit ook een pijpsleutel voor de bougie. Een extra bougie zit er niet standaard in, in de handleiding staat welke je moet hebben.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#7 » 28 jun 2021, 17:29

Hmmm... wat zou je er omheen kunnen bouwen of hoe zou je dat goed kunnen isoleren? In een landje als dat van ons blijft dat dan steeds misgaan natuurlijk...
1 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#8 » 28 jun 2021, 19:34

Amendoim schreef:Hmmm... wat zou je er omheen kunnen bouwen of hoe zou je dat goed kunnen isoleren? In een landje als dat van ons blijft dat dan steeds misgaan natuurlijk...

Iets eromheen bouwen zie ik niet zo zitten. Met al die warmte en trillingen bij het blok is het vrijwel onmogelijk om een permanente oplossing te vinden, die daarnaast ook nog makkelijk demontabel is (voor het geval dat er weer iets uit elkaar moet).

Dan kijk ik liever naar de NGK dop of ga ik simpelweg niet meer rijden bij de kleinste kans op regen :lol:
1 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#9 » 28 jun 2021, 19:50

Amendoim schreef:Hmmm... wat zou je er omheen kunnen bouwen of hoe zou je dat goed kunnen isoleren? In een landje als dat van ons blijft dat dan steeds misgaan natuurlijk...

Ik ben bang dat de enige oplossing hiervoor bestaat uit:
-Altijd een reserve bougie en gereedschap om deze te vervangen bij hebben.
-Een goed bougiedop monteren en op het punt waar deze op de kabel moet, wat vaseline gebruiken tegen het vocht indringen.
-Regelmatig de afdichting van de bougiedop controleren, en bij twijfel de bougiedop vervangen. Een reserve bougiedop is nooit een slecht idee.
-Eventueel zou een spatlapje kunnen helpen, maar meer zou je er niet aan kunnen doen.

Zelf heb ik redelijk wat onderdelen als reserve: Bougie, bougiedop, bougiekabel, brandstoffilters (heb universele geplaatst na de brandstofkraan i.p.v. origineel in de tank), brandstofslang, slangklemmen, en nog wat meer van dat soort dingen.
Omdat ik er dagelijks woon-werk mee reis, wil ik niet lang hoeven wachten op een reparatie. Op deze manier kan ik de meeste kleinigheidjes dezelfde avond nog oplossen, en de volgende dag weer lekker op de brommert.
3 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Re: Bougie kapot na paar druppels regen?

Bericht#10 » 28 jun 2021, 21:54

En een flinke spatlap aan het voorspatbord.
0 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer