Welk merk accu?

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Welk merk accu?

Bericht#21 » 12 jan 2022, 19:42

Amendoim schreef:Voor een viertakt kan ik inderdaad bevestigen dat een accu niet meer dan anderhalf jaar meegaat.
Gelukkig weten mijn viertaktmotoren dat niet :lol2:
Niet met een scooter, niet met een motor en niet met een auto.
Ik heb zelfs een 55W halogeen in het Suzuki Address staan ​​in plaats van de standaard 35W.
Toen was ik al geprofeteerd over batterijdood. Maar komt niet.
125W dynamo (Husqvarna Strada 400W).
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Welk merk accu?

Bericht#22 » 12 jan 2022, 20:33

Dat is waar ook ja. Maar die heeft meer een ECU dan een CDI met de rookgasmeter/lambdasonde en bijbehorende sturing. Wellicht dat daar nog een condensator ofzo in zit die wat extra geeft naast het vliegwiel?

Nu wordt het wel interessant, ik zit maar te gokken namelijk.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: Welk merk accu?

Bericht#23 » 12 jan 2022, 21:52

Amendoim schreef:De GD heeft alle lampen en verlichting, behalve het remlicht, op schakelaar en op de spoel staan. Dat geeft van die leuke knipperlichteffecten met LED lampen op stationair draaien :-)


LED lampen op spoel (is wisselstroom) knipperen altijd omdat een LED een diode is en alleen stroom toelaat in één richting. Je kunt daarom beter LED lampen achter de gelijkrichter plaatsen of op de accu. Dit bespaart het ongewenste knipper-effect, de LED gaat langer mee en omdat LED weinig stroom vraagt, heeft dit nauwelijks invloed op de totale stroomconsumptie. Een LED lamp van 3 Watt vraagt 0,25 A en heeft een lichtopbrengst minstens gelijk aan 60 W gloeilamp.
1 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Welk merk accu?

Bericht#24 » 12 jan 2022, 22:18

KoKiem schreef: Een LED lamp van 3 Watt vraagt 0,25 A en heeft een lichtopbrengst minstens gelijk aan 60 W gloeilamp.

Dan lijkt het me ook wel logisch dat een fabrikant rekening houdt met deze energie besparing.
Tegenwoordig wordt er steeds meer LED verlichting toegepast.
Op de dashboard verlichting na, kan ik op mijn Mash geen Halogeen lamp aanwijzen. De koplamp is door LED vervangen en teller verlichting volgt nog, maar de rest was al origineel LED verlichting.
Dan zal de dynamo/spoel ook minder vermogen hoeven leveren. Door deze dan lichter uit te voeren bespaart een fabrikant op jaar basis behoorlijk wat productiekosten. Dan zal er dus ook minder overblijven voor accessoires.
Ook een lichtere spoel heeft een nadelig effect op het startgedrag lijkt me.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Welk merk accu?

Bericht#25 » 13 jan 2022, 08:34

thomas schreef:
Amendoim schreef:Voor een viertakt kan ik inderdaad bevestigen dat een accu niet meer dan anderhalf jaar meegaat.
Gelukkig weten mijn viertaktmotoren dat niet :lol2:
Niet met een scooter, niet met een motor en niet met een auto.
Ik heb zelfs een 55W halogeen in het Suzuki Address staan ​​in plaats van de standaard 35W.
Toen was ik al geprofeteerd over batterijdood. Maar komt niet.
125W dynamo (Husqvarna Strada 400W).


Het heeft ook te maken met de kwaliteit van de accu en het gebruik van het voertuig. Bij veel korte ritten (zoals ik op de scooter doe) is een 7Ah accu van Nitro binnen 2 jaar wel klaar.

Een betere, grotere accu in een voertuig dat vaak gebruikt wordt voor langere ritten kan jaren mee.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Welk merk accu?

Bericht#26 » 13 jan 2022, 13:50

BadWeather schreef:Ik was vooral benieuwd of ie het deed zonder bijladen en alleen de temp rond de 20 laten komen.


Het 'opwarmen' icm bijladen heeft weinig effect gehad. De scooter start nog wel, hetzij moeizaam.

Om te voorkomen dat ik binnenkort niet meer kan starten (een Agi start dus niet met de kickstart wanneer de accu te leeg is), heb ik een Landport YTZ10 besteld. Net wat meer power dan de standaard accu en volgens de advertentie nog een AGM-accu ook. Ben benieuwd.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Welk merk accu?

Bericht#27 » 13 jan 2022, 16:32

Als ik het internet mag geloven is het in volgorde van prijs/kwaliteit: Nitro - Landport - Yuasa.

Waarbij sommigen zeggen dat ze allemaal uit dezelfde fabriek komen en Landport omgestikkerde Yuasa's zijn. Nitro krijgt wel, samen met Varta, consequent slechte reviews op alle fora. De Landports zijn meestal maar 5 a 10 euro duurder als de Nitros, en 60% goedkoper als Yuasa.
2 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Welk merk accu?

Bericht#28 » 13 jan 2022, 17:24

Ik kaap even dit topic met een korte vraag over het kopen en installeren van een snellere CDI voor de AGM 50 caferacer. Zou iemand met verstand mij een bericht kunnen sturen, aangezien het niet toegestaan is om er openbaar over te starten? :D
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Welk merk accu?

Bericht#29 » 13 jan 2022, 21:14

BadWeather schreef:Als ik het internet mag geloven is het in volgorde van prijs/kwaliteit: Nitro - Landport - Yuasa.

Waarbij sommigen zeggen dat ze allemaal uit dezelfde fabriek komen en Landport omgestikkerde Yuasa's zijn. Nitro krijgt wel, samen met Varta, consequent slechte reviews op alle fora. De Landports zijn meestal maar 5 a 10 euro duurder als de Nitros, en 60% goedkoper als Yuasa.


Ik heb minimaal 3 keer een Nitro gemonteerd en ze waren altijd binnen een jaar of 2 op. De huidige heeft het slechts 13 maanden volgehouden. Misschien ligt het aan mijn gebruik van de scooter, maar erg enthousiast word ik er niet van. Yuasa schijnt echt goed te zijn maar ook behoorlijk duur.

Ben benieuwd naar de kwaliteit van de Landport. :thumbsup:

Anticlimax
Vandaag de Landport ontvangen, bijgeladen, gemonteerd en vol verwachting de scooter gestart. Hij start even goed/slecht als met de Nitro... :nono1: Dus voor niks een andere accu gekocht.

Dan ligt het tus TOCH aan de startmotor en niet aan de accu. Maar ik begrijp niet waarom hij met de grote motoraccu wel makkelijk startte. Kan iemand dat verklaren?

Pasvorm is in ieder geval perfect:

Afbeelding

Afbeelding
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Welk merk accu?

Bericht#30 » 14 jan 2022, 19:08

KoKiem schreef:LED lampen op spoel (is wisselstroom) knipperen altijd omdat een LED een diode is en alleen stroom toelaat in één richting. Je kunt daarom beter LED lampen achter de gelijkrichter plaatsen of op de accu. Dit bespaart het ongewenste knipper-effect, de LED gaat langer mee en omdat LED weinig stroom vraagt, heeft dit nauwelijks invloed op de totale stroomconsumptie. Een LED lamp van 3 Watt vraagt 0,25 A en heeft een lichtopbrengst minstens gelijk aan 60 W gloeilamp.


Een waardevol en goed advies ongetwijfeld, serieus, maar ik heb hier echt nul verstand van en de helft van wat je zei, begrijp ik al niet. :-) Laat staan dat ik het kan uitvoeren.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer