Welk merk accu?

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Welk merk accu?

Bericht#11 » 11 jan 2022, 20:43

BadWeather schreef:Meen me te herinneren dat je scooters altijd buiten staan, dus dat zal ook niet meehelpen.


Die van mij ook en daar heeft de viertakter veel grotere problemen mee dan de tweetakter (beide staan alleen losjes onder een motorhoes, op een parkeerplaats op het zuiden). Een maand in de vrieskou, storm en regen, met dezelfde accu en niet bijladen is de Grand Dink "tik" en lopen, electrisch starten. De Jet14 echter is voorzichtig proberen over te halen om stationair te gaan lopen (na een kwartiertje starten, electrisch en/of kick)(al is de accu van de Jet14 veel eerder leeg), dan wachten tot ze vanzelf een beetje op toeren komt (choke?) en dan SNEL WEGRIJDEN! (Probeer je dat eerder, zelfs voorzichtig, dan slaat ze af en wil ze voorlopig niet meer starten). Dan kan je geluk hebben en als alle stoplichten meezitten, is ze aardig op temperatuur en gaat het beter na een kilometer of drie. Moet je echter eerder stoppen / inhouden, dan moet je gas bij blijven geven, op toeren houden want anders slaat ze af en lijkt het wel of ze verzuipt want het eerste half uur wil ze echt niet meer aanslaan.

Iets met schade en schande.... en heel veel gescheld, koude voeten en handen :-)
1 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Welk merk accu?

Bericht#12 » 11 jan 2022, 21:05

Allemaal goede tips en zo, maar we vergeten 1 héél belangrijk ding bij lood accu's.
Hoe is het vloeistofniveau in de accu?
Als deze te laag is, heeft een accu geen vermogen.
Ik heb dit met mijn Mash ook gehad. Accu leek leeg. Hele weekend aan de lader, en op Maandag alsnog de kickstarter moeten gebruiken.
Wel 13,8V in rust!
Je krijgt dan hetzelfde effect als een 12v penlite batterij. Wel de spanning, maar niet de power.
Bij Heftrucks wordt men verplicht het vloeistof niveau te controleren en indien nodig bij te vullen met demi-water, vóór iedere laadbeurt. Dit is om precies deze rede.
Trek die 7AH accu eens uit de scooter, en maak de dopjes los. Schijn dan even met een zaklampje ofzo in iedere cel van de accu. De loodplaten moeten volledig "onder water" staan voor een optimale prestatie.
Houd je het peil goed in de gaten, dan moet een accu echt een stuk langer mee gaan als een jaar of 1,5.
In auto's hebben we dit niet meer. Daar zitten tegenwoordig onderhouds vrije accu's in.
Met AGM (glasmat), gel, en ion accu's heb je dit niet en is er dus ook geen onderhoud nodig.
De prijs is inderdaad wel weer hoger van deze accu's.
De laatste 2 zou ik zelf niet kiezen, omdat dit voor een lader een heel andere samenstelling van de accu is. Mijn logica zegt dan dat de spoel van onze 4 taktjes hetzelfde werkt als een loodzuur lader, en daardoor de gel of ion accu sneller om zeep helpen.
AGM laad wel op dezelfde manier op als een lood accu, en is dan in mijn ogen een prima alternatief voor Lood accu's.
Yuasa is een top merk, maar er zullen ongetwijfeld meer goede merken zijn.
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Welk merk accu?

Bericht#13 » 11 jan 2022, 21:19

0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: Welk merk accu?

Bericht#14 » 11 jan 2022, 22:06

Het merk of de prijs is niet het meest essentiële onderdeel van de accu. Hoewel de prijs wel iets zegt van de kwaliteit en bepaalde merken een betere naam hebben, moet een accu toch wel drie tot vier jaar normaal dienst kunnen doen.
Het probleem is echter het opladen van de accu tijdens het rijden, het verbruik tijdens het rijden en de buitentemperatuur. Het is over het algemeen bekend dat accu's steeds minder presteren als de temperatuur lager wordt. Daar de temperaturen momenteel overdag een paar graden boven nul zijn en 's nachts het een beetje vriezen kan, dient rekening gehouden te worden met een krachtafname van ± 10% per jaar. Dus is de accu 1 jaar, dan zal hij ± 90% kunnen leveren bij deze temperaturen. Het tweede jaar iets meer dan 80 %, het derde jaar een slordige 75% en het vierde jaar nog minder. Om een voertuig te starten dient de accu toch minimaal 60% geladen te zijn. Is de startmotor of startweerstand groot, dan zal de accu het snel af laten weten. Je begrijpt dat de kracht van de accu bepaald of de motor wil aanslaan. De meeste accu's begeven het in de maanden december t/m februari. De temperatuur is hiermee wel besproken.
De oplossing is om de accu te beschermen tegen de kou. Schuimrubber of tempex rond de accu (ook op de bodem) kan al iets helpen omdat de accu ook een chemische fabriek is en zichzelf een beetje kan warm houden.

Dan het laden. Het systeem dat de accu oplaad, doet dit d.m.v. een spoel en gelijkrichter. Hierbij ontstaat een constante laadstroom. De accu (en soms het spoel) levert echter ook stroom aan allerhande andere verbruikers (zoals licht, ontsteking enz.) Hierdoor wordt de accu of spoel weer belast en zal minder energie kunnen opslaan. Het kan zelfs zo zijn dat de hoeveelheid afgenomen stroom groter is dan de hoeveelheid die aangeleverd kan worden. Hierdoor kan de accu niet meer opladen.
Verwarmde handvatten verbruiken tussen 15 en 30 Watt. De stroom bedraagt dus 1,25 tot 2,5 Ampère. Voorlicht met achterlicht trekt ook al gauw 3 A en de richtingaanwijzers en remlicht ook 1,5 A. Wil je dan ook nog allerlei navigatie, GSM, headset e.d gebruiken, dan blijft er helemaal niks meer over voor opladen of sterker nog: de accu ontlaad tijdens het rijden.

Als de motor stationair loopt zal de accu ook niet laden. Korte ritten, stadsritten of filerijden zullen de accu weinig tot niets opladen. Voor een kleine accu (zoals bromfietsaccu) geldt dat een rit van tenminste 10 kilometer met gas open de accu weer op het peil brengt als voor het startmoment. Daarmee kunnen we stellen dat starten behoorlijk wat energie van de accu vraagt.
Een 4 takt heeft voor starten meer energie nodig dan een 2 takt. Dit heeft te maken met de dubbele slag en de weerstand van kleppen, dikke (koude) olie enz. Daarom kan het zijn dat een 4 takt wat 'moeilijker' start.

Iedere fabrikant levert een vervoermiddel met een passende accu. Worden er standaard vanaf de fabriek accessoires bijgeleverd die veel stroom vragen, zal de accu en het laadsysteem (of overige stroomverbruikers) hier op aangepast worden. Indien we zelf allerlei accessoires op de brommer plaatsen wordt dit dikwijls vergeten en dat kan tot problemen leiden. Hierdoor kan de levensduur van de accu door continu hoge belasting korter zijn.

Enkele tips bij een moeilijke start

- Als de brommer niet beschikt over een automatische lichtschakeling: steek de koplampen vóór het starten enkele seconden aan om een “slapende” batterij te activeren en doof ze vervolgens tot de motor is opgestart.
- Schakel alle energieverslindende elementen uit bij het opstarten.
- Probeer niet langdurig en hardnekkig de startmotor van meet af aan in gang te krijgen. Best is om enkele keren na elkaar korte startpogingen te ondernemen.
- Soms helpt het om de gashandel voor het starten één keer helemaal open te draaien en weer dicht te draaien. Soms slaat de motor dan eerder aan (ik kan dit niet verklaren; het is mijn ervaring).
- Probeer eerst eens een paar keer te kickstarten voordat op elektrische start wordt overgegaan.
2 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Welk merk accu?

Bericht#15 » 11 jan 2022, 22:18

Mooie posts allemaal, met interesse gelezen! :thumbsup:

Volgens mij is een 7Ah accu gewoon net ff aan de krappe kant. En bij mijn gebruik krijgt de accu ook wel op z'n donder, veel korte stukjes rijden en vaak starten. Dan is het na 1,5 jaar misschien wel gedaan, hoe goed de kwaliteit van de accu ook is.

Grappig genoeg is de accu van mijn auto 12 jaar oud (1e montage). Ook de accu van m'n motor gaat langer mee. Dat is volgens mij vooral te danken aan de grotere capaciteit van de accu en de dynamo die de accu veel sneller oplaadt dan de spoel van een scooter.

Ik zat eraan te denken om een 9Ah accu te monteren, maar dat zal dan waarschijnlijk ook niet zoveel zin hebben omdat hij toch niet goed op zal laden. Ik koop dan gewoon weer een 7Ah en dan probeer ik wel zoveel mogelijk lange ritten te rijden. En ach, 30 euro per 1,5 jaar valt ook wel weer mee.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Welk merk accu?

Bericht#16 » 12 jan 2022, 10:34

In een oud topic kwam ik tegen dat een YTZ10-S dezelfde afmetingen heeft als een YTX7, maar wel wat meer Ah levert.
https://www.123accu.nl/Landport-AGM-SLA ... E4QAvD_BwE

Misschien doe ik dat dan wel.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Welk merk accu?

Bericht#17 » 12 jan 2022, 13:55

Een tweetakter start ook zonder accu, met kick. Daar kwam ik tot mijn stomme verbazing achter een jaar of 3 geleden :rlol:

Bij mijn GDs kan ik zelfs starten met de hand... dus letterlijk handmatig de kickstarter bewegen.

De GD heeft alle lampen en verlichting, behalve het remlicht, op schakelaar en op de spoel staan. Dat geeft van die leuke knipperlichteffecten met LED lampen op stationair draaien :-) De Jet14 echter is allemaal via de accu. Zet je het contact aan, dan gaat meteen ook de verlichting aan. De koplampen heb ik zelfs een paar keer moeten afkoppelen onder de neus want anders wilde ze echt niet starten. En in diverse pogingen starten in plaats van in één keer doorstarten doe ik inderdaad ook altijd.

Weer veel geleerd van dit topic :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Welk merk accu?

Bericht#18 » 12 jan 2022, 15:02

Een viertakt kan je helaas niet aantrappen als de accu leeg is. De CDI krijgt dan te weinig stroom. Die kickstarter zit er vooral voor de sier.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Welk merk accu?

Bericht#19 » 12 jan 2022, 16:25

Heinz schreef:Een viertakt kan je helaas niet aantrappen als de accu leeg is. De CDI krijgt dan te weinig stroom. Die kickstarter zit er vooral voor de sier.


Dat hangt van de ontsteking af, niet elke viertakt heeft dat euvel. Met een gelijkstroom CDI die gevoed wordt door de accu lukt het niet, met een wisselstroom CDI die door het vliegwiel wordt gevoed lukt het wel.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Welk merk accu?

Bericht#20 » 12 jan 2022, 19:04

BadWeather schreef:
Heinz schreef:Een viertakt kan je helaas niet aantrappen als de accu leeg is. De CDI krijgt dan te weinig stroom. Die kickstarter zit er vooral voor de sier.


Dat hangt van de ontsteking af, niet elke viertakt heeft dat euvel. Met een gelijkstroom CDI die gevoed wordt door de accu lukt het niet, met een wisselstroom CDI die door het vliegwiel wordt gevoed lukt het wel.

En toch kreeg ik de Mash aan de praat met de kickstart en een lege accu, terwijl deze een gelijkstroom CDI heeft.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer