Welk merk accu?

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Welk merk accu?

Bericht#31 » 14 jan 2022, 19:16

Geeft de 12V op één of andere manier toch meer power af, @Heinz, dat de scoot daarmee wel goed start?
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Welk merk accu?

Bericht#32 » 14 jan 2022, 19:18

BadWeather schreef:Als ik het internet mag geloven is het in volgorde van prijs/kwaliteit: Nitro - Landport - Yuasa.


En dat terwijl Nitro toch het meest wordt gebruikt en verkocht. Dealers die ik ken, verkopen zelfs niets anders.

Maar dat kan natuurlijk ook strategie zijn... :kgb:
0 x

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: Welk merk accu?

Bericht#33 » 14 jan 2022, 19:38

Ik ben geen scootermonteur, maar ben in het verleden wel h.e.e.a. tegen gekomen als proto-monteur in de vliegtuigindustrie.
Eens kreeg ik een tekening om diverse elektronische componenten in vliegtuigbouw te verwezenlijken. Het type vliegtuig zou qua bekabeling 40% gewichtsbesparing geven. Op sommige punten had ik toen aangegeven dat dunnere bekabeling ook meer weerstand opleverde en wellicht de gevraagde vermogens moeite hadden geleverd te worden. Nu ben ik geen theoreticus, maar een practicus, dus werd mijn opmerking al snel vergeten. Inmiddels weet ik dat de destijds beoogde besparing geheel is tenietgedaan. Het bleek dat bekabeling te warm werd en er meer energie geleverd moest worden dan verwacht. Een dunne kabel kan nu eenmaal minder energie dragen dan een dikke.

Bij mijn tomos Quaddro smolt de bekabeling naar de accu (laadstroom) en maakte kortsluiting met de rest. Ik heb toen zelf een draadboom gemaakt en dikkere bekabeling toegepast naar de accu en de startmotor. Sinds dien start de tomos beter en heb ik geen problemen meer op elektrisch gebied.

Wellicht dat de moderne scooterfabrikant teveel gegokt heeft op dunne (goedkopere) bekabeling waardoor de startmotor minder stroom krijgt dan dat hij verlangt. Een zwaardere accu kan die stroom wel leveren, maar zal meer belasting op de bedrading geven.
Zo te zien zal de draad die gebruikt is voor de accu 1à 1,5 mm2 zijn. Dit is vrij dun voor een startmotor die ongeveer 0,5 kW zal willen hebben. Dus uitgaande van ± 40A stroomvraag zou ik kiezen voor 4 of 6 mm2. We zien dat wel vaker dat fabrikanten, vanwege de dure grondstoffenprijzen, bezuinigen op kwaliteit en gaan voor GEMIDDELDE.
Probeer eens een dikkere kabel of extra kabel naar de startmotor te brengen. (alleen + is meestal voldoende) Dit kan al een wezenlijk verschil maken als alle aspecten (koude, dunne bekabeling, weinig power in accu, weerstand) net even tegenwerken.
2 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: Welk merk accu?

Bericht#34 » 14 jan 2022, 19:46

Sorry Edwin voor het acacadabra die betrekking hebben op elektro. :bang!:
1 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Welk merk accu?

Bericht#35 » 14 jan 2022, 19:59

KoKiem schreef:Sorry Edwin voor het acacadabra die betrekking hebben op elektro. :bang!:


Ik smul ervan!
Amendoim schreef:
BadWeather schreef:Als ik het internet mag geloven is het in volgorde van prijs/kwaliteit: Nitro - Landport - Yuasa.


En dat terwijl Nitro toch het meest wordt gebruikt en verkocht. Dealers die ik ken, verkopen zelfs niets anders.

Maar dat kan natuurlijk ook strategie zijn... :kgb:


Massa = kassa, maar ze zullen ook wel goed genoeg zijn voor lage belasting. Maar het gemiddelde La Sourisje, wat na 1 jaar alweer op MP staat omdat er een eerste auto gekocht moet worden, heeft standaard een kapotte accu.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Welk merk accu?

Bericht#36 » 14 jan 2022, 20:19

@KoKiem daar had ik helemaal niet bij stil gestaan, maar je hebt volkomen gelijk.

Ik zal een poging doen om het in Jip en Janneke taal uit te leggen voor degenen die mee lezen en denken "Waar gaat dit over?".
Door een dun rietje een luchtbed opblazen valt ook niet mee. Het kan wel, maar je wordt er moe en duizelig van. Zo heeft de startmotor ook moeite om genoeg vermogen te vragen als de kabel te dun is. Er kan gewoonweg niet genoeg stroom doorheen om te geven wat de startmotor vraagt.
Alle kleine beetjes helpen in dit koude seizoen.
De startmotor is in theorie niet het enige component wat last kan hebben van te dunne bedrading, maar heeft er wel het snelste last van door het hoge vermogen dat die vraagt. De Als de bobine ook gevoed wordt door een te dunne kabel, zal deze ook minder sterk vonken bijvoorbeeld.
Ik ga van het weekend de bekabeling van de Mash ook eens even controleren op diktes. Misschien dat er daar nog wat startgemak te winnen valt.
3 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Welk merk accu?

Bericht#37 » 15 jan 2022, 01:42

Op de foto's valt te zien dat de accukabels van de Agi flinterdun zijn. Ik zal eens kijken of er een dikkere + kabel op valt te zetten. Dank voor je uitleg KoKiem!
2 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Welk merk accu?

Bericht#38 » 15 jan 2022, 15:54

Ik heb even naar mijn scooter gekeken. De scooter wordt geladen en geeft ook stroom aan de kabelboom via vrij dunne kabels. Echter naar de startmotor loopt een vrij dikke kabel vandaar ik nu al ca 4 jaar met m'n accu doet zonder start probemen. Wel, elke avond als het donker wordt, gaat een acculader de accu via een druppellader bij laden. Rij vaak maar 1 à 2 per maand vandaar
Afbeelding
2 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Welk merk accu?

Bericht#39 » 15 jan 2022, 17:40

Ik heb sinds oktober niet meer op mijn Husqvarna gereden. Ook 4stroke. Batterij bijna leeg, maar niet kapot. Gisteren 150km met diverse starts.
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Welk merk accu?

Bericht#40 » 17 jan 2022, 15:00

KoKiem schreef:Sorry Edwin voor het acacadabra die betrekking hebben op elektro.


Geeft niet, schat :flowers: Ik ben me zeer bewust van mijn beperkingen :-D

En misschien leer ik zo nog eens wat :-)
1 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer