Bericht#33 » 14 jan 2022, 19:38
Ik ben geen scootermonteur, maar ben in het verleden wel h.e.e.a. tegen gekomen als proto-monteur in de vliegtuigindustrie.
Eens kreeg ik een tekening om diverse elektronische componenten in vliegtuigbouw te verwezenlijken. Het type vliegtuig zou qua bekabeling 40% gewichtsbesparing geven. Op sommige punten had ik toen aangegeven dat dunnere bekabeling ook meer weerstand opleverde en wellicht de gevraagde vermogens moeite hadden geleverd te worden. Nu ben ik geen theoreticus, maar een practicus, dus werd mijn opmerking al snel vergeten. Inmiddels weet ik dat de destijds beoogde besparing geheel is tenietgedaan. Het bleek dat bekabeling te warm werd en er meer energie geleverd moest worden dan verwacht. Een dunne kabel kan nu eenmaal minder energie dragen dan een dikke.
Bij mijn tomos Quaddro smolt de bekabeling naar de accu (laadstroom) en maakte kortsluiting met de rest. Ik heb toen zelf een draadboom gemaakt en dikkere bekabeling toegepast naar de accu en de startmotor. Sinds dien start de tomos beter en heb ik geen problemen meer op elektrisch gebied.
Wellicht dat de moderne scooterfabrikant teveel gegokt heeft op dunne (goedkopere) bekabeling waardoor de startmotor minder stroom krijgt dan dat hij verlangt. Een zwaardere accu kan die stroom wel leveren, maar zal meer belasting op de bedrading geven.
Zo te zien zal de draad die gebruikt is voor de accu 1à 1,5 mm2 zijn. Dit is vrij dun voor een startmotor die ongeveer 0,5 kW zal willen hebben. Dus uitgaande van ± 40A stroomvraag zou ik kiezen voor 4 of 6 mm2. We zien dat wel vaker dat fabrikanten, vanwege de dure grondstoffenprijzen, bezuinigen op kwaliteit en gaan voor GEMIDDELDE.
Probeer eens een dikkere kabel of extra kabel naar de startmotor te brengen. (alleen + is meestal voldoende) Dit kan al een wezenlijk verschil maken als alle aspecten (koude, dunne bekabeling, weinig power in accu, weerstand) net even tegenwerken.
2 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”
50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50
www.brommerreizen.nl