Bericht#14 » 11 jan 2022, 22:06
Het merk of de prijs is niet het meest essentiële onderdeel van de accu. Hoewel de prijs wel iets zegt van de kwaliteit en bepaalde merken een betere naam hebben, moet een accu toch wel drie tot vier jaar normaal dienst kunnen doen.
Het probleem is echter het opladen van de accu tijdens het rijden, het verbruik tijdens het rijden en de buitentemperatuur. Het is over het algemeen bekend dat accu's steeds minder presteren als de temperatuur lager wordt. Daar de temperaturen momenteel overdag een paar graden boven nul zijn en 's nachts het een beetje vriezen kan, dient rekening gehouden te worden met een krachtafname van ± 10% per jaar. Dus is de accu 1 jaar, dan zal hij ± 90% kunnen leveren bij deze temperaturen. Het tweede jaar iets meer dan 80 %, het derde jaar een slordige 75% en het vierde jaar nog minder. Om een voertuig te starten dient de accu toch minimaal 60% geladen te zijn. Is de startmotor of startweerstand groot, dan zal de accu het snel af laten weten. Je begrijpt dat de kracht van de accu bepaald of de motor wil aanslaan. De meeste accu's begeven het in de maanden december t/m februari. De temperatuur is hiermee wel besproken.
De oplossing is om de accu te beschermen tegen de kou. Schuimrubber of tempex rond de accu (ook op de bodem) kan al iets helpen omdat de accu ook een chemische fabriek is en zichzelf een beetje kan warm houden.
Dan het laden. Het systeem dat de accu oplaad, doet dit d.m.v. een spoel en gelijkrichter. Hierbij ontstaat een constante laadstroom. De accu (en soms het spoel) levert echter ook stroom aan allerhande andere verbruikers (zoals licht, ontsteking enz.) Hierdoor wordt de accu of spoel weer belast en zal minder energie kunnen opslaan. Het kan zelfs zo zijn dat de hoeveelheid afgenomen stroom groter is dan de hoeveelheid die aangeleverd kan worden. Hierdoor kan de accu niet meer opladen.
Verwarmde handvatten verbruiken tussen 15 en 30 Watt. De stroom bedraagt dus 1,25 tot 2,5 Ampère. Voorlicht met achterlicht trekt ook al gauw 3 A en de richtingaanwijzers en remlicht ook 1,5 A. Wil je dan ook nog allerlei navigatie, GSM, headset e.d gebruiken, dan blijft er helemaal niks meer over voor opladen of sterker nog: de accu ontlaad tijdens het rijden.
Als de motor stationair loopt zal de accu ook niet laden. Korte ritten, stadsritten of filerijden zullen de accu weinig tot niets opladen. Voor een kleine accu (zoals bromfietsaccu) geldt dat een rit van tenminste 10 kilometer met gas open de accu weer op het peil brengt als voor het startmoment. Daarmee kunnen we stellen dat starten behoorlijk wat energie van de accu vraagt.
Een 4 takt heeft voor starten meer energie nodig dan een 2 takt. Dit heeft te maken met de dubbele slag en de weerstand van kleppen, dikke (koude) olie enz. Daarom kan het zijn dat een 4 takt wat 'moeilijker' start.
Iedere fabrikant levert een vervoermiddel met een passende accu. Worden er standaard vanaf de fabriek accessoires bijgeleverd die veel stroom vragen, zal de accu en het laadsysteem (of overige stroomverbruikers) hier op aangepast worden. Indien we zelf allerlei accessoires op de brommer plaatsen wordt dit dikwijls vergeten en dat kan tot problemen leiden. Hierdoor kan de levensduur van de accu door continu hoge belasting korter zijn.
Enkele tips bij een moeilijke start
- Als de brommer niet beschikt over een automatische lichtschakeling: steek de koplampen vóór het starten enkele seconden aan om een “slapende” batterij te activeren en doof ze vervolgens tot de motor is opgestart.
- Schakel alle energieverslindende elementen uit bij het opstarten.
- Probeer niet langdurig en hardnekkig de startmotor van meet af aan in gang te krijgen. Best is om enkele keren na elkaar korte startpogingen te ondernemen.
- Soms helpt het om de gashandel voor het starten één keer helemaal open te draaien en weer dicht te draaien. Soms slaat de motor dan eerder aan (ik kan dit niet verklaren; het is mijn ervaring).
- Probeer eerst eens een paar keer te kickstarten voordat op elektrische start wordt overgegaan.
2 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”
50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50
www.brommerreizen.nl