Alles vervangen door Led

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Alles vervangen door Led

Bericht#11 » 05 jul 2022, 10:58

Ik wou dat ik technisch genoeg was om dat allemaal te begrijpen.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Alles vervangen door Led

Bericht#12 » 05 jul 2022, 13:04

Oldy schreef:Nee, als je een zwaardere lamp heb bv 2 Ampère dan moet je voor de losse diode 1N4002 nemen en de Elco 2000ųF. Bij het schema met de brugcel een kiezen van bv 600V3A en de spanningsregelaar 12V, 2 A, TO-220 Wel de desbetreffende elco's verdubbelen in waarde.

Is 1000ųF per ampére de vuitregel voor elco's, of in dit geval gewoon toeval?
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Alles vervangen door Led

Bericht#13 » 05 jul 2022, 13:25

Dat klopt
Bij een spanningsregelaar dienen de 100nF condensatoren om rimpelspanning te elimineren. Deze dienen ook vlakbij de spanningsregelaar gesoldeerd te worden. De andere elco's dienen om zo constante mogelijke spanning voor de spanningsregelaar aan te bieden en na de spanningsregelaar is er een kleinere elco. Dit zorgt er voor dat er altijd spanning aan de ingang van de spanningsregelaar staat en niet aan de uitgang meer of spanning aanwezig is. Stroom moet naar één kant stromen anders gaat spanningsregelaar kapot.
1 x

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 203

Re: Alles vervangen door Led

Bericht#14 » 05 jul 2022, 20:09

Duidelijke taal
Ik ga hier wel mee aan de slag want aan 1 kant van mijn stadslicht heeft het lampje (led) het begeven
Mijn dank is groot
Gr HanS
0 x

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 203

Re: Alles vervangen door Led

Bericht#15 » 06 jul 2022, 22:55

Amendoim schreef:Ik wou dat ik technisch genoeg was om dat allemaal te begrijpen.



Ik heb altijd hobbymatig aan auto's geleuteld (ook revisie)
Sleutels inleren enz en comp uitlezen en ook het inwendige van PC's heeft altijd mijn interesse gehad (zelfbouw en reperatie)

Dus enige voorkennis is mij niet vreemd.

Alleen merk specifieke dingen kun je nooit weten zonder te vragen.
En zoals in het geval van led (AC of DC) heb ik alleen maar hoeven te letten op een canbus want de meeste auto's (trabant daar gelaten) zijn gelijk stroom. (Gelijkrichter of accu)
1 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer