Startproblemen opgelost voor iedereen!

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Startproblemen opgelost voor iedereen!

Bericht#1 » 07 jan 2017, 23:13

Zoals een week of 2 geleden beloofd, zou ik een oplossing zoeken voor startproblemen (algemeen scoot, brom, auto, boot).

Eerst maar eens gekeken hoe de industrie (laten we zeggen een kolengroeve in siberie) zijn voertuigen start.
De Firma Maxwell USA, heeft een supercapacitator ontwikkeld die voertuigen in alle condities kan starten. Dit ding hebben ze gepatenteerd onder de naam Maxwell Ultra capacitator. Heb je dus een ultracapacitator van een goedkopere fabrikant dan is de naam supercapacitator gebruikt ivm rechten van Maxwell. Super en ultra-caps doen dus het zelfde.
Hier kom ik zo op terug.

Accu en/of Supercapacitators CAPs
Accu Laadtijd lang Stroomafgifte lang
CAPs Laadtijd kort Stroomafgifte kort maar hoog (Caps doen niets met je spanning wel een dikke boost in Amperes).
Hybrid Caps gecombineerd met accu (Kan een veel kleinere zijn nu hij geen startvermogen meer hoeft te leveren).

CAPs zijn er van 0.01 tot 3000 Fahrad.1-150euro stuk. Dus welke heb je nodig.
Die mega machines zijn 24volt en hebben er 12 van 3000F. (alles los kopen en zelf bouwen dan nog 600eur+)
En ik heb een Scoot geen Mega digger graver etc.
Dus heb ik bedacht dat ik er voor 12v 6 in serie moest hebben.
Ik heb 120F Caps gevonden met een 120F balance board (beveiligede printplaat) die nog enigszinsbetaalbaar waren.
Ongeveer 30 euro totaal uitgegeven met 40cm 8kwadraat koperen leads.-fijne kern + grovekern (ik had ff niets anders)

Nu de aansluiting.
Niet dat dit moeilijk is, maar er zijn 2 manieren van aansluiten. Ik ga ze beide uitvoeren om zo erachter te komen wat beter is. Mocht je dit alles lezen en de oplossing al weten laat het me weten. Alles een beetje gehersenspint, maar ik heb geen elektronica achtergrond.
1 +CAP op de +Accu en -CAP op de -Accu
2 +CAP naar +Startmotor 3e draad dun via 20w lichtweerstand op +Accu en -CAP op - Accu.

Situatie 1 stabiliseert het gehele stroomsysteem en volgens de fabrikant zou verlichting niet of nauwelijks meer knipperen.
Dit heb ik nog niet kunnen testen.
Wel heb ik na het bouwen de CAPs aangesloten op een accu die nog 11,95volt had. Na 10 seconden laadtijd kon hij de motor voor 5 seconden starten (had maar 1 sec nodig, maar om te weten wat mijn start tijd zou zijn heb ik de startknop ingedrukt gehouden en ik had verval in startvermogen na 5 sec.).

Situatie2 is er voor de accu in het geheel te ontzien van starttaken. De accu is er alleen nog maar voor je systeem en bij houden vandaar de 3e draad met weerstand zodat de CAPs alle startvermogen geven en alleen voeding krijgen van je accu. Geen slijtage / verval van je accu meer. Eenmaal geladen dan heeft de gehele unit een verbruik / verval van 0,008watt.

Mijn eerste test gaat Situatie 1 worden. Ik heb al ipv 4Ah een 10Ah accu erin, Paste beter in mijn geval en gebruik. Maar voor een stoplicht bij stationair toerental zou ik wel graag een goede lichtbundel willen hebben. (zonder 2x 12v relais tussen mijn licht en accu te zetten en het hele draadcircus daaromheen).

Ook is het een probeersel om mensen die wat meer startvermogen verlangen,....
Deze in een betaalbare vorm te bieden met een lange serviceduur zonder onderhoud.

Kant en klare sets zijn er ook, al weet je dan niet welke CAPs je koopt.
Maxwell zijn de beste, maar ook de duurste. Japanse of Duitse CAPs zijn volgens mij net zo goed.

Ik zou dus graag mededelen: Startproblemen zijn niet meer! hehehehehe.
Caps gaan steeds beter werken naar de -60oC toe en bij -60oC en lager dan kappen ze ermee.

Wil jij ook SuperCapacitators naast je accu, en lukt het je niet zelf? laat het dan weten. Je zal zien dat het verbluffend eenvoudig is (als d-cell batterijen).

PS Ook moet er nog een waterdichte case omheen, hier ben ik nog naar op zoek, maar moet lukken conrad ofzo

PS2 Voor autos en voertuigen met grotere motoren zorgen de Caps voor een stabiele 12v stroom zodat uw dynamo veel minder hoeft te werken (-80%). Dit levert tot 5 pk winst op, of bij gelijk blijvend rijgedrag een zuinigere auto.
Bij een 50cc brommer of scoot zal dit denk ik niet merkbaar zijn.


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Elyseo General op 08 jan 2017, 02:45, 3 keer totaal gewijzigd.
2 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Startproblemen opgelost voor iedereen!

Bericht#2 » 07 jan 2017, 23:17

En dat geintje werkt bij elke scooter/brommer?
0 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Startproblemen opgelost voor iedereen!

Bericht#3 » 07 jan 2017, 23:29

In princiepe elke motor met een e-start. Mijn 6-cell uitvoering is max 200AH over min.5 seconden. Je kan zoals ik reeds uitlegde ook voor Maxwell 3000F CAPS gaan a 130euro per cell.
Die geven tot wel 1000Ah over 5 sec. Beetje overkill denk ik en ligt ook aan je budget natuurlijk.
1 regel: groter voertuig dan grotere CAPs.
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Startproblemen opgelost voor iedereen!

Bericht#4 » 08 jan 2017, 00:40

Dus voor zo'n €30 - €40 heb je dat voor elkaar bij een AGM Caféracer?
Zou interessant kunnen zijn om de accu te ontlasten
0 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Startproblemen opgelost voor iedereen!

Bericht#5 » 08 jan 2017, 00:58

Kijk eens voor waterdichte en isolerende mogelijkheden naar zelfvulkaniserende tape... Interessant spul én zeer flexibel.
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Startproblemen opgelost voor iedereen!

Bericht#6 » 08 jan 2017, 00:59

Kosten zitten hem meer in 8kwadraad koper aansluitkabels. Kabels (2x40cm) alleen al een 10tje.
(kan je hem dicht bij de accu wegbouwen dan kunnen de kabels korter, bij mij was de wegbouwplek 40cm verderop). Dus ja onder de 40euro zeker.
PS en natuurlijk een behuizing, ben ik nog mee bezig en komt zsm.
1 x

Gebruikersavatar
jeffjamm94
Berichten: 384

Re: Startproblemen opgelost voor iedereen!

Bericht#7 » 08 jan 2017, 02:02

erg interessant dit :)
0 x
Ken je mij niet?
Dan kom ik misschien wat apart over.

Maar ken je mij wel?
Dan zie je zelf dat ik toch echt wel prettig gestoord ben maar dan wel een betere van dat soort

René K

Re: Startproblemen opgelost voor iedereen!

Bericht#8 » 08 jan 2017, 08:25

Met alle respect, maar ik heb nooit geen start problemen in het gehele jaar met de beide Honda Vision dus ook niet
voor mij van toepassing. En eerlijkheidshalve is het voor mij ook allemaal te technisch en ga er dus ook niet aan knutselen. Wat altijd goed doet gewoon van afblijven en als de accu het begeeft koop ik gewoon een nieuwe accu van de juiste type.
1 x

Gebruikersavatar
Ludixxxl
Berichten: 228
Contacteer:

Re: Startproblemen opgelost voor iedereen!

Bericht#9 » 08 jan 2017, 10:36

Ik vind dit zeker wel het overwegen waard, merk toch wel dat accu's hier flink hard op hun donder krijgen.
1 x
Peugeot Ludix 14'' werk en tourbuffel project
Peugeot Kisbee 12''
Honda Vision OT

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær :knight:

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Startproblemen opgelost voor iedereen!

Bericht#10 » 08 jan 2017, 10:55

Het gaat ook niet om het starten opzich, maar om het ontlasten van je accu.
Heb je allerlei accessoires op je scooter, heb je grotere kans dat je problemen met je accu krijgt bij het starten.
Hiermee zou je dat op kunnen vangen.
1 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer