Het weekje rust duurde toch wat langer
en met (soms lange) tussen pozen is er toch wel wat aan de scooter gedaan.
De speling uit het balhoofd is nu weg.
Bij het opbouwen van de scooter had ik 2 setjes lagers liggen, 1 alleen losse kogels en 1 waar de kogels van het onderste lager in een ring gedrukt zaten. Hierdoor zaten daardoor ook minder kogels in dat lager maar wel het aantal wat er in hoorde te zitten.
Ik kon me niet herinneren welke er uit kwamen en om het mezelf makkelijker te maken, te minste dat dacht ik toen
, heb ik de lagers met ring er in gezet.
Lekker makkelijk, blijven de kogels tenminste op hun plek zitten bij het monteren
.
Na het vervangen van de kogels met ring voor alleen kogels is de speling nu weg.
Na zoveel tijd in het reviseren van het blok gestopt te hebben en dan de domper van het geratel ervoor terug te krijgen was voor mij en gegronde reden om opzoek te gaan naar een andere motor. Ik had wel een paar "eisen" aan het nieuwe blok, liefst zo weinig mogelijk kilometers en ik wou hem horen lopen voordat ik hem zou kopen.
Het meeste wat er te koop was aan super8 blokken was zo'n beetje van de zelfde leeftijd als er nu onder zat of had voor mij te veel kilometers.
Ook wat scooterslopers aangeschreven en Proscoot in Schijndel had een blokje liggen met 9000 kilometer maar dan van een agility 16+. Blijkt dus dat de blokken van een super8, agilty 16+ en een people s het zelfde zijn op de achteras na. Weer wat geleerd
.
Ik naar Schijndel, het blokje horen lopen (zat nog onder de scooter) en de koop gesloten
.
Ergens in augustus de tijd genomen om de achteras over te zetten en het blokje er onder te zetten.
De achterkant vrij van de grond gehangen.
Motor er onderuit.
En de nieuwe er weer onder.
Na alles weer aangesloten te hebben en de standaard van een likje verf te hebben voorzien (hij gaat nu makkelijker/lichter op de midden standaard dan met mijn eigen creatie) werd het tijd voor een proefrit.
Als alles goed zou zijn kon ik het weekend erna mee met de Bossche bollen rit.
Ook die planning kon na de testrit de prullenbak in.
Ik had besloten om niet rechtstreeks naar huis te gaan maar via een omweg zodat ik wat meer test kilometers kon maken.
Alles ging prima alleen viel de topsnelheid wat tegen. Wat de teller aangaf weet ik niet meer, maar het voelde als kruipen. Dus telefoon gps aan en kijken wat we op snelheid doen. Volgens de gps zat ik zeer safe qua bekeuringen, 44 kmh en ook werkelijk geen kilometer harder
. Ik weet dat opvoeren niet mag maar dit is toch echt wel kruipen als je snelheden net onder de WOK melding gewend bent
.
Zo richting huis gesukkeld totdat redelijk dicht bij huis het volgende probleem zich aankondigde.
Op een recht stuk weg, gelukkig geen auto verkeer, valt plots de motor uit. What
.
Scooter stil gezet en proberen elektrisch te starten, de startmotor deed niets, huh snap ik niet.
Scooter op de standaard en kicken, 1 keer trappen en lopen. Oké, misschien startmotor kapot maar dat uitvallen had ik nog geen verklaring voor. Weer verder richting huis
.
Weer wat dichter bij huis valt de motor weer uit, startmotor doet het nog steeds niet, 1 keer kicken en de motor loopt. Ik dus hem van de standaard en de motor valt weer uit en weer huh
. Weer op de standaard, 1 keer kicken en hij loopt weer, van de standaard af en motor slaat af,
.
Scooter weer op de standaard, 1 keer kicken en hij loopt weer
.
Ik snapte er geen reet van totdat ik de rem ik knijp en de motor weer afslaat.
Echt zo'n ping het lampje gaat aan moment.
Op het moment dat de motor loopt en ik de rem in knijp daalt het voltage onder een bepaalde waarde waardoor de bobine geen vonk meer kan leveren en de motor dus afslaat. Conclusie, de accu wordt niet bij geladen.
Hoe dan?
Motor weer gestart en voorzichtig met zo weinig mogelijk remmen naar huis gereden, het was hooguit nog maar een kilometer of 2. Daarna maar de oprijwagen van mij werk opgehaald en de scooter daar weer naar toen gebracht.
Waarom de dynamo niet bijlade zou ik pas in februari achter komen, niet omdat ik het niet kon vinden maar omdat ik er al die tijd niets aan gedaan heb,
geen puf voor.