Mash Fifty project

Ronin84

Re: Mash Fifty project

Bericht#221 » 31 aug 2023, 15:56

Gisteravond ben ik nog even een klein stukje gaan rijden met het zadel los, zodat ik de begrenzer goed af kon stellen onderweg. Ze loopt nu op de teller 47, wat maakt dat ze goed meekomt met de originele niet opgevoerde scooters in de buurt.

Zoals ik had gezegd dat ik zou den, heb ik dus de beloofde foto's gemaakt, maar duurde het even voordat ik ze kon uploaden.
De Voltmeter is tussen stuur en tank weggewerkt, zodat deze niet kwetsbaar ligt en mijn stuur vol propt.

Afbeelding

Afbeelding

De voeding komt van de geschakelde plus (bij mash zwart) die ik bij de claxon aan de stekker erbij heb gesoldeerd. Daarbij heb ik de originele rubber kap er gewoon nog bij kunnen gebruiken.

Afbeelding

De massa heb ik aangesloten bij de claxon bevestiging. De claxon is bij massa geschakeld. Dat betekent (voor de minder technische mensen onder ons) dat de schakelaar op de min kabel is aangesloten. Hierdoor kon ik alles mooi bij de claxon wegwerken, omdat de plus altijd op de claxon staat als het contact aan staat. Ideaal voor een meter.

Daarnaast is de beugel van mijn kettingsmeersysteem los getrild.
Deze zat aan de achterbrug vast met tie-wraps, maar dat hield niet.
Bovendien smeert het systeem origineel alleen de buitenkant van de ketting en het tandwiel.
Dus nu heb ik een gaatje geboord in de kettingkast en de slang daar in gestoken.

Afbeelding

Het knikje in de slang dat je op de foto ziet, komt door de origineel meegeleverde beugel. Dit schijnt een nodige smoring te zijn voor de beoogde werking. Voor mij boeit het niks.
Het werkt en dat is goed genoeg. Het voordeel van deze manier van monteren, is dat de olie nu midden op het tandwiel valt en zo vanuit het midden de hele ketting en het tandwiel smeert. De slang zelf is met plakzadeltjes vastgezet, in de hoop dat ik genoeg lus heb aangehouden voor het scharnieren van de achterbrug. (was moeilijk te testen zonder hulp).
Als de kettingkast eraf moet, hoef ik alleen maar de tie-wraps los te knippen en de slang weg te pakken.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Ronin84

Bericht#222 » 09 sep 2023, 16:36

Ondertussen heb ik weer een tank leeg gereden.
De koude start moet nog met de choke, anders wil ze niet. Daarvoor ben ik nog aan het puzzelen voor de juiste sproeiermaat. Maar met choke is het starten en meteen lopen.
Nu zijn er nog maar een paar kleinigheidjes, en dan is ze "klaar" .
Vreemd genoeg werken af en toe mijn achterlicht en tellerlicht niet (tegelijkertijd). Lijkt uit het contactslot te komen. Soms doet die het namelijk wel, en soms niet. Contact aan en uit schakelen helpt, zonder verder iets te bewegen (wat dan kabelbreuk in theorie ook zou moeten uitsluiten).
Dat wordt schema erbij pakken en met een kop koffie kijken hou dit zou komen, en van daaruit verder puzzelen.

Daarna neem ik de carburateurspoel onder handen.
Het spoeltje bungelt los onder de tank. Dat vind ik niks. Ik ga even testen met weerstanden.
Ik weet dat een 18 OHM weerstand de software voor de gek houd en doet geloven dat de spoel er nog is.
Maar het weerstandje dat ik had, is verbrandt met lopende motor.
Dit moet dus een vermogensweerstand zijn. Ik weet alleen nog niet hoeveel Watt het zou moeten zijn, dus bestel ik er een paar verschillende (25W, 50W misschien nog meer maten) en probeer ik het gewoon uit.
Als dit dan probleemloos werkt kan de weerstand aan het frame bevestigd worden met een montageplaatje onder de tank, zodat er nog wat rijwindkoeling is.
Niet zozeer omdat het nodig is, maar omdat het volgens mij gewoon moet kunnen. Bovendien heb ik een schurfthekel aan componenten die doelloos zijn en kan ik het spoeltje niet zo netjes wegwerken als een weerstand.

Daarna ga ik weer verder met de beugel voor de reserve brandstoffles. Ik krijg steeds weer andere ingevingen die juist beter of juist slechter uit te voeren zijn.. Werd er een beetje gek van op een gegeven moment, en heb het toen maar op pauze gezet.

Het eind is in zicht. Het is een lange weg geweest, maar niet tevergeefs gelukkig
0 x

Heinz

Bericht#223 » 10 sep 2023, 10:31

Respect dat je zoveel geduld hebt gehad met die brommer.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Ronin84

Bericht#224 » 13 sep 2023, 07:53

Bedankt Heinz! :worshippy:
Het heeft op sommige momenten ook echt niet veel gescheeld, of we hadden er afscheid van genomen.
Maar ik ben net iets te eigenwijs naar mijn vrouw d'r zin :rlol:
Bovendien is het mijn eer te na dat ik met mijn technische achtergrond dit niet op zou kunnen lossen.
Ik ben er nog niet helemaal uit met de stationair sproeier, maar dat komt wel goed. Verder is ze nu wel iets zuiniger geworden.
Loopt nu ongeveer 1:35, misschien wat meer. Dat heb ik nog niet uit kunnen testen, maar ook dat komt goed.
0 x

Ronin84

Bericht#225 » 25 sep 2023, 07:24

Inmiddels heb ik ,als het goed is, de juiste stationairsproeier gevonden.
Ik ben uitgekomen op maatje 38. Hiermee loopt ze het best en slaat ze het makkelijkste aan.
Ook heb ik een oplossing gevonden voor de carburateurspoel.
Deze is nu vervangen door een standaard 12v autorelais. Daarvan heb ik alleen de spoel (85,86) aangesloten en de rest met krimpkous afgedekt. Dit relais kon makkelijk onder de tank weggewerkt worden met een m5 boutje, dus nu is er geen los spoeltje meer dat aan de kabelboom bungelt.

Nu ik er een paar honderd kilometer mee gereden heb, moet ik zeggen dat mijn aanpassingen zoals o.a. het kettingsmeersysteem mij goed bevalt. Het is niet automatisch, dus je moet er wel zelf nog aan denken, maar het is wel erg makkelijk in gebruik. Gewoon een keer die pot een kwartslag draaien en dan even een stukje van een paar honderd meter rustig rijden (15km/u zeg maar). Daarna kan je weer rustig vol gas doorrijden.
Door dit te doen na iedere tankbeurt, blijft je ketting altijd netjes gesmeerd.

De koplamp is geweldig. Geeft een bult licht, en lekker breed. Op een duister fietspad ideaal.
Grootlicht is wat minder, maar het gewone dimlicht is zo goed dat ik dat eigenlijk nauwelijks nodig heb.

Alleen mijn voltmeter maakt niet echt goed contact. Hierdoor gaat deze vaak aan en uit op een ritje.
Binnenkort nog even de kabels anders laten lopen zodat dit niet meer gebeurd.
0 x

Heinz

Bericht#226 » 25 sep 2023, 08:25

Heeft deze brommer nog een geregelde carburateur? Tegenwoordig wel injectie zou je zeggen? Lijkt me in de basis ook betrouwbaarder.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Ronin84

Bericht#227 » 25 sep 2023, 18:19

Heinz schreef:Heeft deze brommer nog een geregelde carburateur? Tegenwoordig wel injectie zou je zeggen? Lijkt me in de basis ook betrouwbaarder.

Ik heb een type uit 2020. Dit model werd toen met een geregelde carburateur verkocht.
Tegenwoordig is het Euro5 model inderdaad injectie, wat veel van de meest voorkomende problemen bij een Mash heeft verholpen schijnbaar (voornamelijk startproblemen). Daarnaast is injectie ook nog net wat zuiniger, maar met een goed afgestelde carburateur rijd ik ook 1:35 minimaal.
De Euro4 is wel makkelijker zelf aan te sleutelen en af te stellen zoals je zelf fijn vindt.
De Euro5 is dit bijna niet te doen vanwege het injectie systeem. Je kunt de ecu vervangen, maar dan moet je nog steeds maar tevreden zijn met wat er in is geprogrammeerd. Voor dagelijks rijden zou ik injectie aanraden, voor de hobby is een carburateur "leuker" .
1 x

Social Media

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”