In de tijd dat ik er mee gereden heb maakte de scooter tijdens het starten een ongewoon geluid. Dit geluid liet zich het beste omschrijven als droog hoog schrapend metaal.
Eerste verdachte, de bendinx, aangezien het geluid weer weg was als de motor liep.
Maar goed, hij startte elke ochtend braaf en aangezien hij na de zomer toch weer uit elkaar ging wou ik het tot die tijd uitzingen.
Dat heeft hij ook prima gedaan.
Zomer voorbij en bij het uit elkaar halen maar eens opzoek gegaan wat het geluid zou kunnen veroorzaken.
Kickstarter kap er af, vario er af en de bendix aan een grondige inspectie onderworpen. Hmm, die functioneerde eigenlijk buiten gewoon en was niet droog of verroest.
Ook de tanden van de bendix en de starterkrans vertoonde geen rare gebreken/slijtage die een dergelijk geluid zouden kunnen veroorzaken.
Tweede verdachte, de startmotor.
Nadat ik deze van het blok afgehaald had heb ik een slinger aan de as gegeven en daar was weer dat geluid. Hmm, lagers verrot of koolborstels op? Meer zou het niet kunnen zijn.
Ik zat er volledig naast. Na het demonteren van de startmotor kwam ik dit tegen.
De magneten waren los geroest van de behuizing, dit heb ik nog nooit gezien.
Normaliter kan er in de startmotor geen water komen en zou dit dus ook niet mogen gebeuren.
Na een betere inspectie bleek bij 1 van de bouten die de startmotor bij elkaar houden het rubberen af dicht ringetje weg te zijn. Hierdoor is het water hoogst waarschijnlijk binnen gedrongen en is de binnen kant gaan roesten waardoor de magneten los kwamen te liggen.
Dat moest dus gerepareerd worden.
Optie 1: een nieuwe imitatie, kost ongeveer 30 euro.
Optie 2: de behuizing roest vrij maken en opzoek naar lijm om de magneten er weer in vast te zetten.
Optie 3: ik heb een hele tijd op mijn werk kar een goede behuizing bewaard.
Een nieuwe is natuurlijk de makkelijkste oplossing, de behuizing roest vrij maken en de magneten er weer in lijmen is best wel wat werk en geen idee wat de lijm zou gaan kosten, als die al te vinden was. De behuizing op mijn werk kar lag er helaas niet meer, waarschijnlijk had ik hem in een opruim bui weggegooid.
Toch maar eens tussen de onderdelen boven kijken. En warempel daar lag hij. Na wat gestoei met grote handen, 2 kleine koolborstels, weinig ruimte en het feit dat de ontwerper van de startmotor er niet vanuit ging dat iemand zonder speciaal gereedschap zo'n apparaat uit en in elkaar ging zetten, werkte het ding weer.
Na wat roest verwijder werkzaamheden ziet de gerepareerde startmotor er weer prima uit.
Boven voor het schoonmaken, onder klaar voor een laagje menie.
Die bovenste vond ik later ook nog tussen de onderdelen, dat wordt een reserve.