Het is alweer bijna een maand geleden dat ik een update heb geplaatst over mijn GD 14i, dit heeft verschillende oorzaken.
Door familie aangelegenheden en door drukte op het werk heb ik er tot januari weinig tijd in kunnen steken wat de motivatie ook al niet ten goede kwam. En dan krijg je op eens zo'n wake up call.
In mijn geval was dat de aankondiging van de STN Deutschland weekend, die zou eind mei zijn en dus moest ik aan de bak. Er zat nog best wat werk aan de scooter, maar op een paar dingetjes na was alles gespoten en waren alle onderdelen er. De planning was eind maart klaar en dan rijden en testen, mocht er nog wat mis zijn dan is er nog genoeg tijd om het op te lossen. Dus, indien mogelijk, elke vrijdag avond na het werk en elke zaterdag bouwen aan de scooter, dat moet lukken. Dat het toch niet ging lukken door de nodige strubbelingen/tegenslagen kon ik toen nog niet vermoeden.
1e hick up: de velgen.
Een collega van mij zou voor mij o.a. de velgen spuiten zodat ik kon gaan bouwen. Een simpel klusje, dacht hij, maar het heeft hem de nodige frustratie en mij bouwtijd gekost. De voor velg is 2 keer gespoten en de achter velg 4 keer. Door dat de spaken aan de achterkant hol zijn was het heel lastig om een mooi resultaat te krijgen zonder zakkers in de lak, maar het is hem uiteindelijk gelukt.
Gelijk maar de voorwiel lagers vervangen, die waren 4 kant.
2e hick up: Tellerklok
Het was de bedoeling om een digitale teller te monteren met een toerenteller en een sensor bij het wiel. De teller had ik al een tijdje geleden via marktplaats aangeschaft en zou naar mijn idee wel tof staan, 1 nadeel niets paste. Er moest dus een teller huis gemaakt worden, de draad boom moest vermaakt worden en er moest een sensor bij het wiel komen. Het teller huis heeft wel een maand of 4/5 geduurd voordat deze klaar was. Deze is gemaakt van een grote vlakke plaat abs. De kabelboom was aangepast op de nieuwe teller, toeren tal draad getrokken, constante plus, zadel waarschuwings lampje (metin) geplaatst en aangesloten, stekkers aangepast om op elkaar aan te kunnen sluiten, verlichtings bedrading aangepast en nog wat meer.
Bij alie een sensor gekocht en die in het kilometer teller huis bij het voor wiel gemaakt.
Alle verlichting en het tank signaal op de werkbank getest, enkel het toerental en de snelheid kon ik niet testen.
Nadat ik alles gemonteerd had was het tijd om de algehele werking van de klok te testen. Verlichting werkte prima, tank signaal was ook goed, toerental kon ik niet testen omdat de motor nog niet klaar was en voor het snelheids signaal moest ik nog 3 draadjes aansluiten. Nadat deze aangesloten waren een accu er in, voorwiel in de lucht, contact aan, een slinger aan het voorwiel geven en niets. Na het nodige zoeken naar de oorzaak kwam ik erachter dat de sensor een 12 volt voeding moest krijgen van uit de teller en die was er niet. Nog wel geprobeerd om de sensor rechtstreeks 12 volt te geven buiten dd klok om maar dat had ook geen effect. Na lang zoeken vond ik dit op de printplaat.
Aangezien de tijd toch al krap was om de scooter klaar te krijgen maar besloten om de kabelboom van de GD 2.0 over te zetten en er een GD 125 tellerklok in te zetten.
Er moest dus een teller klok aangeschaft worden. Eerst maar eens Edwin lief aan gekeken, maar die had ze zelf allemaal in gebruik. In Nederland zijn ze erg schaars, maar in Frankrijk zijn ze vol op te koop. Ik had er daar al eens bij een particulier gekocht, deze is helaas nooit aangekomen dus ik was er niet happig op. Dan maar eentje bij een demontage bedrijf besteld en deze was binnen 5 dagen binnen. Helaas was er tijdens inpakken of transport ruw mee omgesprongen en was de voorste rand van het teller huis kapot terwijl hij op de foto's op ebay heel was. Geen drama, wel vervelend.
Ook nu moesten er weer een paar draden getrokken worden om alles te laten werken en met hulp van Edwin is dat allemaal gelukt.
Nu dat alles aangesloten was kon ik gaan testen of alles werkte. Alles werkte maar iets te veel. Als ik de verlichting aan deed gingen zo'n beetje alle verlichtings lampjes op het dashboard branden en als je dan al die draden aangepast hebt ga je aan jezelf twijfelen, heb ik het wel goed gedaan?
Na 1.5 uur meten en controleren vond ik het probleem. O.a. de massa verbinding in de stekker van het achterlicht was gecorrodeerd of te wel groen.
Die moest er dus tussen uit en vervangen worden door een waterdichte stekker.
Nu werkt alles naar behoren.
3e hick up: het motor blok
Zoals in
deze post aangegeven had ik van de eindoverbrenging het lager en de keerring van de achteras vervangen en alles weer in elkaar gezet. iIk heb ook de krukas lagers en uiteraard alle pakkingen die nodig waren vervangen. Nadat het blok gemonteerd was ging ik de remkabel aansluiten en zag een druppel aan de eindoverbrenging hangen. Goed, ik kan iets gemorst hebben, doekje er langs en klaar. Helaas na een dag staan weer een druppel, vreemd. Weer weg geveegd en nu meerdere dagen laten staan, wel weer die druppel maar geen plek op de grond. Het lekt dus niet hard, maar lek is lek en dat moest dus gedicht worden. Dus eindoverbrenging moest er weer af, misschien had ik het toch niet goed schoon gemaakt? De pakking kwam er gelukkig heel af en kon worden hergebruikt (milieu technisch verantwoord) maar een echte oorzaak kon ik niet vinden. Dus de boel maar weer in elkaar gezet met een dun laagje vloeibare pakking erbij voor de goede afdichting. Nu bleef alles droog.
De koppelings lagers moesten ook vervangen worden, dat wist ik al toen in de de donor super8 kocht, je hoorde ze heel duidelijk. Na het nodige gezoek de lagers tegen een schappelijke prijs gevonden bij de lagerkoning.nl. Alle lagers die ik voor dit project hebt gebruikt komen daar vandaan, dat scheelde aanzienlijk ten opzichte van de online brommer zaken.
Bij het monteren van de lager bleken het naald lager te klein, dus buiten diameter was 23 mm en moet 25 mm zijn.
Weer oponthoud.
Contact gezocht met de lagerkoning, bleek een fout van hun kant. Op de site stond de maat die ik nodig had maar de geleverde waren te klein en de maat die ik moest hebben konden hun niet leveren helaas. Ik mocht ze terugsturen en kreeg mijn geld netjes terug ondanks dat ik ze al 2 weken in huis had, goede service.
Maar ja, dan heb je nog geen lager en om nou 20 euro voor 1 zo'n naaldlager neer te leggen vond ik toch iets te gortig, eerst meer eens op het internet verder gezocht. 2 bedrijven konden ze leveren, eigenlijk 3 maar Alie tel ik niet mee, maar die zaten in Frankrijk en Bulgarije. Beide talen spreek of lees ik niet dus dat werd lastig. Ook maar eens bij de brommerzaak bij mijn werk geïnformeerd, die kon ze ook leveren voor een schappelijke prijs maar moest ze wel bestellen. Koste wel weer wat bouw tijd, maar dan heb ik ze zeker.
Nu alles gemonteerd zit kunnen we eindelijk de motor starten.
Dus contact aan, rem in knijpen en starten en niets. Nou ja niets, de startmotor draaide prima maar nam de motor niet mee.
1e verdachte de bendix. Dus kickstarterkap er af en de bendix bekijken. In de hand werkte hij goed en gemonteerd hoorde je je ook het geluid dat het tandwiel van de bendix terug schiet op het moment dat de motor loopt of je stopt met starten. Na weer zo'n 1.5 uur zoeken bleef er nog maar 1 mogelijkheid over, de startmotor draait verkeerd om. Dit was de startmotor die ik uit elkaar gehad heb waar
de magneten van los lagen en het was heel goed mogelijk dat met het monteren iets fout was gegaan. Gelukkig had ik een reserve en na montage pakte de bendix de motor nu wel.
Inmiddels was het bijna eind april.