Nieuw Project

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Nieuw Project

Bericht#101 » 11 feb 2018, 21:08

Beide dus geen optie
Afbakken niet ivm
A te groot voor de oven
B enig idee hoe mijn vriendin reageert, en kken je haar....

Rvs uitlaat zou ik dan custom moet laten maken maar daar heb ik voorlopig geen geen euro's voor vrij ;-)
1 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Nieuw Project

Bericht#102 » 11 feb 2018, 21:26

Te vaak heb ik zonder onderbouwing uit geprobeerd te leggen dat verzinken het roesten van staal tegengaat.
Hier staat het duidelijk omschreven.

In de tijd dat ik nog oude auto's reed wouden die nog wel eens roesten. Dorpels bijvoorbeeld.
Zo heb ik eens een Swift voorzien van wat nieuw staal. Maar al gauw zag je vooral de lassen snel weer roestten, dwars door de tectyl heen.
Later heb ik nog eens aan zo'n 'youngtimer' :rlol: lopen knetteren. Daar heb ik eerst een flinke laag zinkspray overheen gespoten voordat er tectyl op ging. Daar zag je 3 jaar later nog steeds geen roest op komen.

Aangezien ik met 2 graads brandwonden op de SEH belandde doordat er een slak in m'n mouw viel die mijn hele arm vernielde, heb ik daarna nooit meer een dorpel gelast.
Met zulke brandwonden kan ik je aanraden naar het ziekenhuis te gaan. Daar krijg je zilversulfidezalf. Wonderspul! De brandwonden zijn volledig genezen. (wellicht wat overshare...)
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Nieuw Project

Bericht#103 » 11 feb 2018, 21:36

roadkill schreef:Beide dus geen optie
Afbakken niet ivm
A te groot voor de oven
B enig idee hoe mijn vriendin reageert, en kken je haar....

Rvs uitlaat zou ik dan custom moet laten maken maar daar heb ik voorlopig geen geen euro's voor vrij ;-)


Wat zou je denken van spuiten/monteren en meteen 100 km weg touren.
Dan is hij wel afgebakken hoor
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#104 » 11 feb 2018, 21:39

In jouw link hebben ze het over thermisch en elektrolytisch verzinken, dat is heel wat anders dan zinkspray. De werking mag dan redelijk gelijk zijn, de manier van aanbrengen en de mate van bescherming tegen roest is niet gelijk. Je kan de zinkspray niet vergelijken met thermisch of elektrolytisch verzinken.

Zoals je zelf al aangeeft heb je ook nog tectyl over de zinkspray aangebracht ( =dubbele bescherming) had je alleen zinkspray aangebracht dan had ik het na 3 jaar nog wel eens willen zien of het nog roest vrij was.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Nieuw Project

Bericht#105 » 11 feb 2018, 21:48

Bjorn schreef:In jouw link hebben ze het over thermisch en elektrolytisch verzinken, dat is heel wat anders dan zinkspray. De werking mag dan redelijk gelijk zijn, de manier van aanbrengen en de mate van bescherming tegen roest is niet gelijk. Je kan de zinkspray niet vergelijken met thermisch of elektrolytisch verzinken.

Zoals je zelf al aangeeft heb je ook nog tectyl over de zinkspray aangebracht ( =dubbele bescherming) had je alleen zinkspray aangebracht dan had ik het na 3 jaar nog wel eens willen zien of het nog roest vrij was.

Je hebt helemaal gelijk.

De link heb ik gebruikt om aan te geven wat zink op staal doet. Kort gezegd zal de zink eerst moeten wegslijten voordat het metaal gaat roesten. Dat of het stelt in ieder geval het roesten uit.
Zink is erg zacht als je het als spray gebruikt en heeft inderdaad een afwerkingslaag nodig.

Het feit dat je zichtbaar een groot verschil ziet na een aantal jaren zegt mij genoeg. Dat is het enige wat belangrijk is.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Nieuw Project

Bericht#106 » 11 feb 2018, 21:49

En als ik nou de uitlaat van de Dink eerst kaal schuur, dan in de zinkspray zet en daar hittebestendige verf overheen?
Heeft dat nut?
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#107 » 11 feb 2018, 22:01

Even bij Motip en Hammerite gekeken. Er staat niet dat het niet kan, maar een grondlaag of grondlak wordt afgeraden ivm beperkte hittebestendigheid.

Waar je wel rekening mee moet houden is het afbakken, of verhitten tot een bepaalde temperatuur. De minimum afbak temperatuur ligt rond de 150 graden. Dit haal je makkelijk bij de de aansluiting op de cilinderkop, maar hoe verder naar het einde van de uitlaat hoe lager de temperatuur is, dus of het daar dan ook goed afbakt is maar de vraag.
1 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#108 » 04 mar 2018, 15:03

Weer een hoop kunnen doen voordat de scooter gekeurd kan worden. Hij staat er nu zo bij.

Afbeelding
Afbeelding
Eigenlijk ben ik al iets verder maar dat komt straks.

Het las werk is bijna allemaal gedaan en alles heeft zo'n beetje zijn plekje gevonden. Alleen de koelslang voor de vario zat er nog niet op. Eerst wat geprobeerd met de super8 slang, maar dat werkte niet naar mijn zin dus het werd een ingekorte ND slang die naar een buis op het frame loopt.
Afbeelding
Hij zit nu onder de linker zij kap ipv aan de binnenkant van het frame zoals bij een ND. Vrij van opspattend water maar genoeg lucht voor de koeling.

De originele GD bedrading zit er nu op en een aantal stekker moest aangepast worden zodat alles werkt. De stekker van de CDI passen gewoon maar de draden zitten op de verkeerde posities, dit is nu aangepast aan de ND CDI.
Afbeelding

De stekkers van de choke moesten worden aangepast. Bij de super8 is dit een rechthoeking blokje en bij de GD zijn het bullet en butt connectors.

Nadat dat alles was aangesloten een paar liter benzine in de tank gegooid, de startbooster aan gesloten, gezorgd dat de benzine bij de carburateur kwam en de startknop in gedrukt. Na wat door starten sprong de motor aan. :thumbsup:
Aan de motor opzich zit nog een hoop werk, maar dat is voor latere zorg. Voor de keuring moet hij het doen zodat ze de snelheid kunnen meten, de rest boeit niet.

Gelijk gekeken of alles werkte. Alles deed het behalve de verlichting. Ook moet een GD blijven lopen bij afgekoppelde accu, ook dat deed hij niet. Na wat onderzoek bleek dat de wisselstroom aansluiting van de super8 en de GD niet tegen over elkaar in de stekker zaten. Nadat ik ze goed had gezet deed de verlichting het en bleef de motor ook lopen zonder accu :thumbsup: .

Nu dat de motor wat langer kon blijven lopen kon ik ook goed luisteren naar vreemde geluiden.
1e geluid was dat hij redelijk rauw klonk. Eerst maar een olie pijlen. Hmm dat is wel een vreemd kort pijlstokje, dat klopt niet. Tussen mijn voorraad nog een goed gevonden en deze was idd ruim 1,5 cm langer. Bij die andere was het ontbrekende stuk waarschijnlijk afgebroken. Nu maar hopen dat het niet in het blok ligt, anders hoop ik dat de olie zeef hem opvangt.
2e geluid, tikkende kleppen. Ach dat is zo opgelost. :hammer:
3e geluid was een lekke uitlaat. Nu had ik al gezien dat de bevestigingen aan het blok allebei los zaten en bij nader inspectie was de demper volledig los gescheurd van de voorpijp.
Afbeelding

Na wat overredingskracht van het las apparaat waren zijn weer 1 :bighug:
Afbeelding

Bij het verzetten van de scooter voor het opruimen moest ik wel heel veel moeite doen (kracht zetten) om hem op zijn standaard te krijgen. Nu zaten de zij beugels er niet op en normaal help je daar dan iets mee met je handen/armen. Dus gauw, na de foto's, de achterdrager en de zij beugels er op geschroefd en gekeken of het nu makkelijker ging. Helaas kost het nog veel kracht. Het is natuurlijk niet de lichtste scooter en als hij nu op de standaard staat dan staat het achterwiel tussen de 3 en 4 cm vanaf de grond. Dat zou best iets minder kunnen, dus waarschijnlijk wordt de standaard nog iets in gekort zodat het achterwiel wat lager komt te staan en hij makkelijker op de standaard gezet kan worden.
4 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Nieuw Project

Bericht#109 » 04 mar 2018, 16:07

Krijg je dan geen metaal moeheid aan je standaard :?: Je hebt al zo vaak aan gelast en weer aan geslepen :!:
Bewonder in ieder geval wel je uithoudingsvermogen. Prachtig project :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Nieuw Project

Bericht#110 » 04 mar 2018, 16:32

Krijg je dan geen metaal moeheid aan je standaard :?: Je hebt al zo vaak aan gelast en weer aan geslepen :!:
Bewonder in ieder geval wel je uithoudingsvermogen. Prachtig project :thumbsup:
0 x

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer