Vandaag was het tijd om de standaard te zetten
.
Toen ik de Super 8 kocht was al duidelijk dat de midden bok niet te redden was. De beugel om je voet op te zetten was afgebroken even als 1 poot.
Hij was enkel nog bruikbaar om het blok in de goede positie te zetten ten opzichte van het frame.
Er moest dus een nieuwe onder. Ik kon er weer 1 van een super 8 onder schroeven, maar ik twijfelde aan de stevigheid van die standaard. Deze was afgebroken en (ik ben even zijn naam kwijt) had het zelfde met zijn Super 8.
Ik kon er 1 van een ND onder zetten. 2e hands gezocht maar niet gevonden. Nieuw kost hij 55 euro en dan moet hij nog aangepast worden. Hmmm
Er zelf 1 maken met de overblijfselen van de super 8 standaard.
Na het internet afgezochte te hebben naar geschikte buis voor een nieuwe standaard kwam ik uit bij warmte service voor gas buis, 17.2 dia meter met 2.35 wand dikte. 2 meter voor 16 euro
stevig genoeg voor een standaard.
Nu nog kijken hoe ik het ga buigen zonder dat het knikt.
En weer het internet op
.
Na wat zoeken kom een filmpje tegen op het net van iemand die een rvs buis buigt als of het boter is met enkel een acetyleen brander zonder dat de buis knikt. Na wat door zoeken kom ik er achter hoe hij het doet.
Dus onder het mom van "beter goed gejat dan slecht verzonnen" gaan we het op die manier proberen.
Eerst de buis aan de eene kant dicht gelast.
Daarna de buis vol gestort met fijn zand wat ik geleend heb uit de zandbak van de achterbuur jongen.
Dit zand eerst een week goed laten drogen want vocht is niet gewenst in de buis als hij verhit wordt.
Het zand aangestampt en de bovenkant ook dicht gelast.
Als je de buis nu wil gaan buigen zorgt het zand er voor dat de buis niet plat gedrukt wordt, het gedraagt zich nu net als een massieve stuk rond ijzer.
Van een hoop oud ijzer heb ik een soort van klem gemaakt om het buigen wat makkelijker te laten verlopen.
Vlam er op (helaas geen foto's van) alleen de buitenkant rood gloeiend maken en voorzichtig langs de aluminium schijf buigen.
Af laten koelen en de buis in de klem zetten en fixeren voor de 2e bocht.
Weer de vlam er op en ook weer rustig buigen.
Hierna heb ik alle delen niet nog op de super 8 standaard zaten en die ik nog nodig had, verwijdert en schoon gemaakt en voorzien van een laagje zinkspray.
Om alles weer netjes in elkaar te zetten zou best lastig worden zonder goede maat voering, dus voordat ik de oude standaard uit elkaar gehaald had heb ik de vorm overgetrokken op een vel papier en er de nodige maten en hoeken bij geschreven.
Aangezien de 2 bevestigen die aan het blok komen nu los van elkaar waren moest ik daar ook wat voor verzinnen.
Gelukkig had ik nog een oud ND blok liggen wat toch niet meer te gebruiken was. Het vario huis in gescheurd.
Dit blok op zijn kop in de bankschroef gezet en de de 2 losse bevestigingen er op geschroefd, nieuwe buis er tussen en de graden meter erop.
Alle hoeken gecontroleerd en de buis vast gelast. Eerst nog wel ongeveer een centimeter in het midden er tussen uit gehaald om de poten iets dichterbij elkaar te zetten.
Hier ging het ook fout, maar daar later neer over.
Hierna de haak van de veer, de stop voor onder het blok en de dwars versteviging aangebracht.
Nu werd het tijd om de standaard te gaan passen onder de scooter. Meet een lange pijp door de achterkant van het frame het achter wiel op gelijke hoogte gezet zoals mijn ND.
En toen de standaard er onder geschroefd en naar voren gedaan.
Uh, ho, wacht hier klopt iets niet. De standaard kan niet verder naar voren. Wat heb ik fout gedaan.
Ow crap, ik snap het al. Toen ik de standaard aan het goed zetten was om op de bevestigings beugels vast te lassen heb ik de graden meter aan de verkeerde kant van de buis gezet. Dus in plaats van 75 graden naar voren staat de standaard nu 75 graden naar achter, foutje
.
Om de hele buis weer los te gaan slijpen en goed te zetten was niet echt een optie dus besloot ik om de plaatjes die tegen het blok een komen te verplaatsen.
De plaatjes los geslepen en dieper in de standaard gelegd zodat de hoek nu naar voren en goed is.
Nadat ik de plaatjes weer vast gelast had, de standaard weer gemonteerd en de brug laten zakken zodat de scooter zijn (bijna) volledige gewicht op de standaard ruste.
Beter. Binnenkort de voetjes eronder en misschien de standaard iets rechter op zetten, maar dan moet ik eerst het blok goed vast gaan zetten om daar zeker van te zijn.
Wordt vervolgd.