Nieuw Project

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#141 » 28 okt 2018, 14:04

Na de keuring heb ik een tijdje met de scooter gereden, hoofdzakelijk woon werk, en ik moet zeggen dat hij heerlijk rijd. Hij rijdt veel minder nerveus als de new Dink en laat zich makkelijk sturen.
Ik had ook nog het voornemen om er mee naar de jaarmeeting te gaan. Het liefst was in met de scooter gegaan maar het was iets te ver voor 1 dag en voor 1 of 2 overnachtingen had ik helaas geen tijd. Motorisch had ik er ook niet het volle vertrouwen in. De motor , 19.000 km, start en loopt goed, maakt wat geluid na de start maar dat is weg als hij warm is.
Dus dan maar met de oprijwagen van mijn werk met de GD achterop naar de jaarmeeting.

Na de jaar meeting werd het tijd voor de winterslaap van de GD en ging hij dus ook weer uit elkaar voor het echte opknappen.

En dan hou je na zo'n 1,5 uur schroeven dit over.
Afbeelding
Afbeelding
3 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Nieuw Project

Bericht#142 » 28 okt 2018, 14:29

Oei oei, komt hij ooit weer in elkaar :?: Heb ooit ook een brommer helemaal uit elkaar gehaald. Nooit meer goed gekomen. Weggedaan aan een jeugdig persoon die het nog wel zag zitten. Wens je veel succes. Je kunt de :sct1: natuurlijk wel weer als nieuw de weg weer op krijgen. :kiss:
0 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#143 » 10 nov 2018, 22:43

Maar weer een dagje in gepland om het frame onderhanden te nemen.

Toen alle nodige delen aan het frame gelast had om de suoer8 motor te kunnen monteren heb ik alles met zinkspray ingespoten om roest vorming te voorkomen. Na de keuring ben heb ik een tijdje gereden met de GD/Super8 en helaas was het niet altijd mooi weer. Nu had ik gehoopt dat de barrière van zinkspray genoeg zou zijn om het roest monster buiten de deur te houden, dat viel dus even tegen.

Na demontage van de scooter kwam ik roest sporen tegen bij de delen die ik voorzien had van zinkspray en daarna gelast had.
Nu had de vorige eigenaar het frame goed in de menie en dikke zwarte verf gezet (ik denk hammerite) dus om nu het hele frame te laten stralen was niet nodig en de plekken waar het het meeste effect zou hebben zijn niet berijkbaar, in de ophang punten van het subframe. Poedercaoten zou dus ook nutteloos zijn want het poeder komt daar dus niet. Daar moet ik dus nog wat op verzinnen zonder dat het bergen met geld kost. Tuurlijk ik kan het chemisch laten ontlakken, elektrolytisch ontroesten en dan verzinken maar de geld berg reikt bij lange na niet zo hoog.

Bij komend iets is dat ik bepaalde dingen op het frame gelast had die achteraf toch niet nodig zijn of averechts werkten.
Ik had o.a. een steuntje gemaakt voor het brandstof filter maar daardoor kom de tank er niet meer af, die moest er dus weer af.
Afbeelding

Ok het subframe moest er aan geloven. Hier is het straal apparaat er nog niet overheen gegaan.
Afbeelding

Ook de achter ophanging kreeg een afslank kuur. Een groot gedeelte van de beugel waar de accu op staat en de originele schokbreker aanhangt had ik laten zitten, na demontage van de scooter bleek dit een mooie plek waar vuil,zand en water zich goed konden ophopen.
Afbeelding

Nadat deze beugel flink afgeslankt moest er wel een demontabel plaatje komen om het ergste vuil tegen te houden.
Afbeelding

Na een dagje slijpen, schuren stralen was het frame een halve kilo lichter.
5 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Nieuw Project

Bericht#144 » 11 nov 2018, 08:34

Jij bent goed bezig !
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Re: Nieuw Project

Bericht#145 » 11 nov 2018, 12:43

Hobby en blijft leuk
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#146 » 02 dec 2018, 00:38

Na het zoveel mogelijk ontroesten het de kale plekken in de menie gezet.
Afbeelding
Om de holle ruimtes van de motor steunen te kunnen bereiken het frame rechtop gezet en de onderkant dicht gemaakt met kneed kit. Daarna de ruimte vol gegoten met menie tot dat ze overliepen, alles aan de binnenkant zit nu in de menie. De kneed kit weer weg gehaald en de overtollige verf opgevangen.
Afbeelding

Na een week uitharden de eerste laag Hammerite zwart er op gezet.
Afbeelding

Tussen door ook het blok uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Was wel nodig.
Afbeelding
Afbeelding

In de tijd dat ik met de scooter heb gereden vond ik altijd dat de achterrem te weinig rem vermogen had. Nu is het best een zware scooter dus had ik altijd het idee dat de achterrem gewoon onder bemeten was.
Tijdens het verwijderen van het achterwiel eigenlijk niets gezien, totdat ik de remsegmenten verwijderde en een olie spoor zag van af de achteras en smurry onder in de ankerplaat.
Nadat de eind overbrenging uit elkaar had genomen en de achteras er uit gehaald had zag ik de oorzaak.
Afbeelding
De keerring zit er scheef in. Fabrieks fout?
Dat wordt dus nieuwe remsegmenten, een nieuwe keerring en een nieuw lager. Lager zou niet perse hoeven, het is immers een aan 2 kanten gesloten lager, maar ik ga het niet gokken dat de lager afsluiting eventueel is aan getast door de olie.

Nieuwe pakking, keerring en lager, een hoop schoon maken en dan ziet het er weer netjes uit.
Afbeelding
4 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Nieuw Project

Bericht#147 » 02 dec 2018, 10:07

Supergaaf en leerzaam.
Ga je het blok nog glasparelen?
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#148 » 02 dec 2018, 13:23

Eh, nee. :nono2:

Ik wil er mee rijden :sct1: en als ik dat ga doen dan wordt het te mooi en moet ik te veel poetsen om het zo te houden en ik ben niet van de poets. :nono1: :nono2:
4 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#149 » 10 dec 2018, 00:00

In de tijd dat ik er mee gereden heb maakte de scooter tijdens het starten een ongewoon geluid. Dit geluid liet zich het beste omschrijven als droog hoog schrapend metaal.
Eerste verdachte, de bendinx, aangezien het geluid weer weg was als de motor liep.

Maar goed, hij startte elke ochtend braaf en aangezien hij na de zomer toch weer uit elkaar ging wou ik het tot die tijd uitzingen.
Dat heeft hij ook prima gedaan.

Zomer voorbij en bij het uit elkaar halen maar eens opzoek gegaan wat het geluid zou kunnen veroorzaken.
Kickstarter kap er af, vario er af en de bendix aan een grondige inspectie onderworpen. Hmm, die functioneerde eigenlijk buiten gewoon en was niet droog of verroest.
Ook de tanden van de bendix en de starterkrans vertoonde geen rare gebreken/slijtage die een dergelijk geluid zouden kunnen veroorzaken.

Tweede verdachte, de startmotor.
Nadat ik deze van het blok afgehaald had heb ik een slinger aan de as gegeven en daar was weer dat geluid. Hmm, lagers verrot of koolborstels op? Meer zou het niet kunnen zijn.

Ik zat er volledig naast. Na het demonteren van de startmotor kwam ik dit tegen.
Afbeelding
De magneten waren los geroest van de behuizing, dit heb ik nog nooit gezien.
Normaliter kan er in de startmotor geen water komen en zou dit dus ook niet mogen gebeuren.
Na een betere inspectie bleek bij 1 van de bouten die de startmotor bij elkaar houden het rubberen af dicht ringetje weg te zijn. Hierdoor is het water hoogst waarschijnlijk binnen gedrongen en is de binnen kant gaan roesten waardoor de magneten los kwamen te liggen.

Dat moest dus gerepareerd worden.
Optie 1: een nieuwe imitatie, kost ongeveer 30 euro.
Optie 2: de behuizing roest vrij maken en opzoek naar lijm om de magneten er weer in vast te zetten.
Optie 3: ik heb een hele tijd op mijn werk kar een goede behuizing bewaard.

Een nieuwe is natuurlijk de makkelijkste oplossing, de behuizing roest vrij maken en de magneten er weer in lijmen is best wel wat werk en geen idee wat de lijm zou gaan kosten, als die al te vinden was. De behuizing op mijn werk kar lag er helaas niet meer, waarschijnlijk had ik hem in een opruim bui weggegooid.
Toch maar eens tussen de onderdelen boven kijken. En warempel daar lag hij. Na wat gestoei met grote handen, 2 kleine koolborstels, weinig ruimte en het feit dat de ontwerper van de startmotor er niet vanuit ging dat iemand zonder speciaal gereedschap zo'n apparaat uit en in elkaar ging zetten, werkte het ding weer. :yahoo:

Na wat roest verwijder werkzaamheden ziet de gerepareerde startmotor er weer prima uit.
Boven voor het schoonmaken, onder klaar voor een laagje menie.
Afbeelding

Die bovenste vond ik later ook nog tussen de onderdelen, dat wordt een reserve. :schater:
6 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#150 » 02 feb 2019, 16:36

Na een wat langere radio stilte, o.a. door kerst en oud en nieuw, is het weer tijd voor een update.

Beide startmotors zijn schoon gemaakt en getest. :thumbsup:
Hierna zijn ze voorzien ven aan laagje hammerite menie en uit eindelijk nog hammerite zwart.
Afbeelding

De schokbreker steun rechts achter had last van een uitgelubberd bevestigings-gat en wat kleine scheurtjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het gat en de scheurtjes heb ik dicht gelast.
Afbeelding
Afbeelding

En weer glad geslepen.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna ontroest en in de menie gezet en later nog van zwart voorzien.
Afbeelding

Het gat wordt er later in geboord als ik hem kan passen op het blok.

Ook de kap steuntjes, de achterrem sleutel hevel en het kroonstuk ontroest en in de menie.
Afbeelding
Afbeelding

Aangezien het schilderwerk niet mijn favoriete klus is en het resultaat mij tegen viel had ik besloten alles te spuiten met hammerite zwart. Geeft toch een iets nettere afwerking en het dekte beter.
Afbeelding
Afbeelding
4 x

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer