Nieuw Project

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#161 » 09 feb 2019, 22:32

Operatie achter schokbrekers.

De achterschokbrekers van de donor Super 8 hebben het zwaar gehad. Door het slechte onderhoud van de vorige eigenaar en het altijd buiten staan waren ze flink aangetast door het roest monster. De eerste gedachte was dan ook, daar gaan 2 nieuwe onder maar om het budget een beetje te spreiden gaat dat op de lijst van toekomstige updates.

Origineel zijn de achterschokbrekers van de Super 8 geel met chrome, nu zijn ze geel met chrome en roest bruin en dat staat niet onder een witte GD. Dus dat werd een opknapbeurt voor de schokbrekers.

Het voordeel van deze schokbrekers is dat je de veer van de demper kan afhalen. Nu zit er voorspanning op de veren dus als je ze zomaar los draait dan vliegen ze om je oren en dat willen we niet. :nono2:

Dus met een pers en wat kunst en vlieg werk heb ik ze uit elkaar gehaald.
Afbeelding
Afbeelding

Beide afstelringen zaten door zand en roest vast op de demper, met het nodige beleid en kruip olie kwamen ze er heel af.

Zoals te zien is zijn de dempers flik geroest.
Afbeelding

Nadat ik ze met een scotchbrite schijfje te lijf ben gegaan zagen ze er al een stuk beter uit. :thumbsup:
Afbeelding

De veren was weer een ander verhaal. Door de spiraal vorm is het gewoon niet te doen om die machinaal roest vrij te maken. Stralen en poedercoaten was ook een optie, maar omdat ze uiteindelijk toch vervangen gaan worden vond ik het zonde om daar geld voor uit te geven. Dus dan maar een beetje experimenteren.

Eerst maar eens een badje van afbijt om de gele verf te verwijderen en dan een ander badje om de roest te verwijderen.

Die roest ging ik te lijf met elektrolytisch ontroesten. Ik kan hier een heel verhaal ophangen over het hoe en wat, maar het internet heeft hier hele goede info voor, daar heb ik het ook vandaan. :thumbsup:

Eerst maar een setupje in elkaar geflanst waar ik de stroom draadjes op kon aan sluiten en waar de veren in konden hangen.
Afbeelding

Daarna water er in en soda en de accu lader er op.
Afbeelding
De site waar ik het vandaan had gaf een verhouding op van 3 eetlepels soda per liter water en zou je uit komen op zo'n 3 ampère stroom wat er door de vloeistof zou lopen. Dat was iets te veel achteraf, er liep nu 15 ampère door. Ach dan gaat het lekker snel.

Bruis badje.
Afbeelding

En na een tijdje, een paar uur en een tussentijdse massage met de staalborstel, komen de veren er zo uit.
Afbeelding

En hou je dit over op het andere stuk metaal.
Afbeelding

Omdat het nu kaal ijzer is moet het wel snel voorzien worden van een bescherm laag om roest vorming tegen te gaan.
Afbeelding

De demper en de afstel ringen heb ik niet in bad gedaan omdat dan het koper dat onder het chrome zit, dat is bloot komen te liggen door het ontroesten met het skotchbrite schijfje, bij dit proces oplost en in de vloeistof komt. Hierdoor wordt de vloeistof slecht voor het milieu en mag het niet meer door de gootsteen.

Dus de demper en ringen maar zo goed mogelijk geschuurd en ook voorzien van een bescherm laagje.
Afbeelding
Afbeelding

Binnenkort nog een laagje zwart er over en ze kunnen er weer even tegen aan (hopelijk :hammer: )
3 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Nieuw Project

Bericht#162 » 10 feb 2019, 17:38

Goed bezig
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#163 » 09 mar 2019, 22:57

Een nadeel van zo'n project is, is dat het lastig is om overzicht te houden op wat je gedaan hebt en wat er nog moet gebeuren. :hammer:
Gelukkig hebben ze daar apps voor waar je to do lijsten is kan maken :darulez: , een nadeel is dan weer dat als je er een paar hebt afgevinkt (yeah progressie) er weer een paar (of meer) bij komen :write: die je allang weer vergeten was.
Vandaag was zo'n dag, veel gedaan (en dus afgevinkt) maar ook weer veel aan de lijst toegevoegd :tonny: .

De avond voor vandaag ook al bezig geweest.
Afbeelding
Hier was het nog licht, uit eindelijk ging ik rond half 11 richting huis :yawn: .

De volgende ochtend weer verder.
O.a. de achterveren weer in elkaar gezet.
Afbeelding

De motor verder in elkaar gezet. Vorige week had ik de krukas lagers al vervangen en nieuwe ophang en schokbreker rubbers geplaatst. Nu moest ik alleen nog de cilinder en de kop monteren, middenbok er onder en het achter wiel er op, dan kon de motor er weer onder.
Ook de bedrading er op gelegd. Omdat ik niet meer helemaal zeker wist hoe deze langs het frame liep :neh!: heb ik de GD 2.0 ook maar gelijk uitgekleed, deze kappen set moet toch op de GD 14i komen en dan kon ik gelijk zien hoe de bedrading moest lopen. :thumbsup:
Afbeelding

Afbeelding
8 x

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Nieuw Project

Bericht#164 » 10 mar 2019, 07:54

Ziet er allemaal keurig uit, top plek ook natuurlijk om te sleutelen.
0 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#165 » 20 apr 2019, 16:55

Het is alweer bijna een maand geleden dat ik een update heb geplaatst over mijn GD 14i, dit heeft verschillende oorzaken.

Door familie aangelegenheden en door drukte op het werk heb ik er tot januari weinig tijd in kunnen steken wat de motivatie ook al niet ten goede kwam. En dan krijg je op eens zo'n wake up call.
In mijn geval was dat de aankondiging van de STN Deutschland weekend, die zou eind mei zijn en dus moest ik aan de bak. Er zat nog best wat werk aan de scooter, maar op een paar dingetjes na was alles gespoten en waren alle onderdelen er. De planning was eind maart klaar en dan rijden en testen, mocht er nog wat mis zijn dan is er nog genoeg tijd om het op te lossen. Dus, indien mogelijk, elke vrijdag avond na het werk en elke zaterdag bouwen aan de scooter, dat moet lukken. Dat het toch niet ging lukken door de nodige strubbelingen/tegenslagen kon ik toen nog niet vermoeden.

1e hick up: de velgen.

Een collega van mij zou voor mij o.a. de velgen spuiten zodat ik kon gaan bouwen. Een simpel klusje, dacht hij, maar het heeft hem de nodige frustratie en mij bouwtijd gekost. De voor velg is 2 keer gespoten en de achter velg 4 keer. Door dat de spaken aan de achterkant hol zijn was het heel lastig om een mooi resultaat te krijgen zonder zakkers in de lak, maar het is hem uiteindelijk gelukt.
Gelijk maar de voorwiel lagers vervangen, die waren 4 kant.

2e hick up: Tellerklok

Het was de bedoeling om een digitale teller te monteren met een toerenteller en een sensor bij het wiel. De teller had ik al een tijdje geleden via marktplaats aangeschaft en zou naar mijn idee wel tof staan, 1 nadeel niets paste. Er moest dus een teller huis gemaakt worden, de draad boom moest vermaakt worden en er moest een sensor bij het wiel komen. Het teller huis heeft wel een maand of 4/5 geduurd voordat deze klaar was. Deze is gemaakt van een grote vlakke plaat abs. De kabelboom was aangepast op de nieuwe teller, toeren tal draad getrokken, constante plus, zadel waarschuwings lampje (metin) geplaatst en aangesloten, stekkers aangepast om op elkaar aan te kunnen sluiten, verlichtings bedrading aangepast en nog wat meer.
Bij alie een sensor gekocht en die in het kilometer teller huis bij het voor wiel gemaakt.
Alle verlichting en het tank signaal op de werkbank getest, enkel het toerental en de snelheid kon ik niet testen.
Nadat ik alles gemonteerd had was het tijd om de algehele werking van de klok te testen. Verlichting werkte prima, tank signaal was ook goed, toerental kon ik niet testen omdat de motor nog niet klaar was en voor het snelheids signaal moest ik nog 3 draadjes aansluiten. Nadat deze aangesloten waren een accu er in, voorwiel in de lucht, contact aan, een slinger aan het voorwiel geven en niets. Na het nodige zoeken naar de oorzaak kwam ik erachter dat de sensor een 12 volt voeding moest krijgen van uit de teller en die was er niet. Nog wel geprobeerd om de sensor rechtstreeks 12 volt te geven buiten dd klok om maar dat had ook geen effect. Na lang zoeken vond ik dit op de printplaat.
Afbeelding
Aangezien de tijd toch al krap was om de scooter klaar te krijgen maar besloten om de kabelboom van de GD 2.0 over te zetten en er een GD 125 tellerklok in te zetten.
Er moest dus een teller klok aangeschaft worden. Eerst maar eens Edwin lief aan gekeken, maar die had ze zelf allemaal in gebruik. In Nederland zijn ze erg schaars, maar in Frankrijk zijn ze vol op te koop. Ik had er daar al eens bij een particulier gekocht, deze is helaas nooit aangekomen dus ik was er niet happig op. Dan maar eentje bij een demontage bedrijf besteld en deze was binnen 5 dagen binnen. Helaas was er tijdens inpakken of transport ruw mee omgesprongen en was de voorste rand van het teller huis kapot terwijl hij op de foto's op ebay heel was. Geen drama, wel vervelend.
Ook nu moesten er weer een paar draden getrokken worden om alles te laten werken en met hulp van Edwin is dat allemaal gelukt.
Afbeelding
Nu dat alles aangesloten was kon ik gaan testen of alles werkte. Alles werkte maar iets te veel. Als ik de verlichting aan deed gingen zo'n beetje alle verlichtings lampjes op het dashboard branden en als je dan al die draden aangepast hebt ga je aan jezelf twijfelen, heb ik het wel goed gedaan?
Na 1.5 uur meten en controleren vond ik het probleem. O.a. de massa verbinding in de stekker van het achterlicht was gecorrodeerd of te wel groen.
Afbeelding
Afbeelding
Die moest er dus tussen uit en vervangen worden door een waterdichte stekker.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu werkt alles naar behoren.

3e hick up: het motor blok

Zoals in deze post aangegeven had ik van de eindoverbrenging het lager en de keerring van de achteras vervangen en alles weer in elkaar gezet. iIk heb ook de krukas lagers en uiteraard alle pakkingen die nodig waren vervangen. Nadat het blok gemonteerd was ging ik de remkabel aansluiten en zag een druppel aan de eindoverbrenging hangen. Goed, ik kan iets gemorst hebben, doekje er langs en klaar. Helaas na een dag staan weer een druppel, vreemd. Weer weg geveegd en nu meerdere dagen laten staan, wel weer die druppel maar geen plek op de grond. Het lekt dus niet hard, maar lek is lek en dat moest dus gedicht worden. Dus eindoverbrenging moest er weer af, misschien had ik het toch niet goed schoon gemaakt? De pakking kwam er gelukkig heel af en kon worden hergebruikt (milieu technisch verantwoord) maar een echte oorzaak kon ik niet vinden. Dus de boel maar weer in elkaar gezet met een dun laagje vloeibare pakking erbij voor de goede afdichting. Nu bleef alles droog.
De koppelings lagers moesten ook vervangen worden, dat wist ik al toen in de de donor super8 kocht, je hoorde ze heel duidelijk. Na het nodige gezoek de lagers tegen een schappelijke prijs gevonden bij de lagerkoning.nl. Alle lagers die ik voor dit project hebt gebruikt komen daar vandaan, dat scheelde aanzienlijk ten opzichte van de online brommer zaken.
Bij het monteren van de lager bleken het naald lager te klein, dus buiten diameter was 23 mm en moet 25 mm zijn.
Weer oponthoud.
Contact gezocht met de lagerkoning, bleek een fout van hun kant. Op de site stond de maat die ik nodig had maar de geleverde waren te klein en de maat die ik moest hebben konden hun niet leveren helaas. Ik mocht ze terugsturen en kreeg mijn geld netjes terug ondanks dat ik ze al 2 weken in huis had, goede service.
Maar ja, dan heb je nog geen lager en om nou 20 euro voor 1 zo'n naaldlager neer te leggen vond ik toch iets te gortig, eerst meer eens op het internet verder gezocht. 2 bedrijven konden ze leveren, eigenlijk 3 maar Alie tel ik niet mee, maar die zaten in Frankrijk en Bulgarije. Beide talen spreek of lees ik niet dus dat werd lastig. Ook maar eens bij de brommerzaak bij mijn werk geïnformeerd, die kon ze ook leveren voor een schappelijke prijs maar moest ze wel bestellen. Koste wel weer wat bouw tijd, maar dan heb ik ze zeker.
Nu alles gemonteerd zit kunnen we eindelijk de motor starten.
Dus contact aan, rem in knijpen en starten en niets. Nou ja niets, de startmotor draaide prima maar nam de motor niet mee.
1e verdachte de bendix. Dus kickstarterkap er af en de bendix bekijken. In de hand werkte hij goed en gemonteerd hoorde je je ook het geluid dat het tandwiel van de bendix terug schiet op het moment dat de motor loopt of je stopt met starten. Na weer zo'n 1.5 uur zoeken bleef er nog maar 1 mogelijkheid over, de startmotor draait verkeerd om. Dit was de startmotor die ik uit elkaar gehad heb waar de magneten van los lagen en het was heel goed mogelijk dat met het monteren iets fout was gegaan. Gelukkig had ik een reserve en na montage pakte de bendix de motor nu wel.

Inmiddels was het bijna eind april.
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#166 » 20 apr 2019, 16:55

4e hick up: de kappen

Dat het monteren van de kappen veel tijd in beslag heeft genomen heeft een groot deel te maken met beroeps deformatie. Ik werk in een autoschade bedrijf als monteur en het product wat je afleverd moet van die standaard zijn dat ik nog wel zie dat de auto schade heeft gehad (de beroeps deformatie) maar dat de klant het niet ziet. Dat heeft dan vaak met de afstelling van een portier of scherm te maken. Een naadje dat net iets groter of kleiner is dan de andere kant of een naad die iets scheef loop. De klant ziet dat (vaak) niet, maar omdat het mijn dagelijks werk is valt mij dat (soms wordt ik er zelf gestoord van) op. Dat heeft niets met streven naar perfectie te maken want perfectie bestaat niet het is een compromis tussen wat valt op en wat niet.
Zeker de voor onderkap en de zij onderkappen waren er weerbarstig om voor mij netjes aan te sluiten. De rechter kant sluit nu goed aan, maar daarvoor heb ik wel in een steun op het frame moeten zagen. Links zit het niet naar mijn zin, dit is op te lossen door daar ook de zaag in de steun te zetten maar dat gaat niet omdat daar zo'n beetje alle kabels net achterlangs lopen.
Mijn vouw zei al, wil je het niet te mooi maken? Misschien heeft ze wel een punt,maar ik vind het toch lastig en frustrerend dat het niet naar mijn zin aansluit.
Met alle kappen ziet het er nu zo uit. Eind april, motor nog niet gestart en dus geen meter gereden en de motivatie daalt hard.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

5e hick up: de genade klap voor de motivatie

Inmiddels zit alles er op en kunnen we starten. Eerst gezorgd dat er benzine bij de carburateur kwam en dat de motor een paar keer rond geweest is zodat de olie over is waar het moet zijn. De motor slaat aan en na een minuut aan de gang houden blijft hij stationair lopen. Meteen hoor ik een rammel/ratel in de motor, het heeft iets weg van een moertje dat los ligt.
https://youtu.be/nD4obYbFUtI
Ik heb met een stethoscoop heb ik geprobeerd om het geluid te traceren, maar waar het precies zit kan ik niet uit komen. Met de scooter bij 2 brommerzaken langs geweest om hun mening er op los te laten. De eene kon niet zeggen wat het zou zijn, de ander zij dat ik eerst maar eens een stuk moest gaan rijden omdat deze blokken altijd wel geluid maakten. Nu ben ik niet zo ervaren als hun maar zo'n ratel als in de video klinkt toch niet lekker en voor de revisie was het geluid niet aanwezig. Het enige verschil van voor en na de revisie zijn de nieuwe krukas lagers en een grotere cilinder.
Ik had besloten om toch maar eerst eens een stuk te gaan rijden, je weet het niet misschien is dat wel de oplossing en gaat het kapot dan gaat het kapot.
Voordat ik er mee zou gaan rijden moesten er nog een paar kleine dingen gedaan worden, wat boutjes en moeren in de hammerite zetten.

Het is inmiddels 19 maart en ik had weer een avond gepland om dat te doen. Bij het naar binnen duwen voelde ik wat raars aan de voorkant, net of er ergens spelling op zit. Dat zou niet moeten kunnen want alles zit vast en was getest op spelling. Na een beetje duwen en trekken aan de voorvork kwam de aap uit de mouw,spelling op het onderste balhoofd lager. Ehh what, toen was ik er klaar mee. Ik heb de dingen geverfd die nog moesten, bij de brommerzaak een hoes gekocht en de GD 14i bij mijn werk buiten onder het afdak geparkeerd. Nu eerst Pasen en daarna een week vakantie en daarna zien we wel weer. Hopelijk komt de motivatie dan weer terug.
6 x

Gebruikersavatar
Marco_61
Voormalig STN Lid
Berichten: 723

Re: Nieuw Project

Bericht#167 » 20 apr 2019, 18:03

Ik hoop het wel, want wat ik daar zie, is niet mis :beauty: . Als dat ding straks af is, is het een superscooter. :thumbsup:
Gr, Marco.
1 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Nieuw Project

Bericht#168 » 20 apr 2019, 18:14

Het gaat niet van een leien dakje, maar ik bewonder je doorzettingsvermogen.

Jou een beetje kennende komt het wel goed, en sta ik straks weer te kwijlen bij het bekijken van jou scooter. (en groen van jaloezie natuurlijk)

Nog even de tanden op elkaar Bjorn, om weer een prachtexemplaar op de weg te zetten.

Succes,

gr, Henk
2 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Nieuw Project

Bericht#169 » 21 apr 2019, 10:36

Het kost een beetje vrije tijd, maar dan word het ook wel heel gaaf! :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Nieuw Project

Bericht#170 » 21 apr 2019, 16:48

euh wil.niet vervelend doen bjorn..maar de balhooft lagers en het kapotte blok waren de redenen om.hem stil te leggen...jammer van je tegenslagen.
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer