Weer een hoop kunnen doen voordat de scooter gekeurd kan worden. Hij staat er nu zo bij.
Eigenlijk ben ik al iets verder maar dat komt straks.
Het las werk is bijna allemaal gedaan en alles heeft zo'n beetje zijn plekje gevonden. Alleen de koelslang voor de vario zat er nog niet op. Eerst wat geprobeerd met de super8 slang, maar dat werkte niet naar mijn zin dus het werd een ingekorte ND slang die naar een buis op het frame loopt.
Hij zit nu onder de linker zij kap ipv aan de binnenkant van het frame zoals bij een ND. Vrij van opspattend water maar genoeg lucht voor de koeling.
De originele GD bedrading zit er nu op en een aantal stekker moest aangepast worden zodat alles werkt. De stekker van de CDI passen gewoon maar de draden zitten op de verkeerde posities, dit is nu aangepast aan de ND CDI.
De stekkers van de choke moesten worden aangepast. Bij de super8 is dit een rechthoeking blokje en bij de GD zijn het bullet en butt connectors.
Nadat dat alles was aangesloten een paar liter benzine in de tank gegooid, de startbooster aan gesloten, gezorgd dat de benzine bij de carburateur kwam en de startknop in gedrukt. Na wat door starten sprong de motor aan.
Aan de motor opzich zit nog een hoop werk, maar dat is voor latere zorg. Voor de keuring moet hij het doen zodat ze de snelheid kunnen meten, de rest boeit niet.
Gelijk gekeken of alles werkte. Alles deed het behalve de verlichting. Ook moet een GD blijven lopen bij afgekoppelde accu, ook dat deed hij niet. Na wat onderzoek bleek dat de wisselstroom aansluiting van de super8 en de GD niet tegen over elkaar in de stekker zaten. Nadat ik ze goed had gezet deed de verlichting het en bleef de motor ook lopen zonder accu
.
Nu dat de motor wat langer kon blijven lopen kon ik ook goed luisteren naar vreemde geluiden.
1e geluid was dat hij redelijk rauw klonk. Eerst maar een olie pijlen. Hmm dat is wel een vreemd kort pijlstokje, dat klopt niet. Tussen mijn voorraad nog een goed gevonden en deze was idd ruim 1,5 cm langer. Bij die andere was het ontbrekende stuk waarschijnlijk afgebroken. Nu maar hopen dat het niet in het blok ligt, anders hoop ik dat de olie zeef hem opvangt.
2e geluid, tikkende kleppen. Ach dat is zo opgelost.
3e geluid was een lekke uitlaat. Nu had ik al gezien dat de bevestigingen aan het blok allebei los zaten en bij nader inspectie was de demper volledig los gescheurd van de voorpijp.
Na wat overredingskracht van het las apparaat waren zijn weer 1
Bij het verzetten van de scooter voor het opruimen moest ik wel heel veel moeite doen (kracht zetten) om hem op zijn standaard te krijgen. Nu zaten de zij beugels er niet op en normaal help je daar dan iets mee met je handen/armen. Dus gauw, na de foto's, de achterdrager en de zij beugels er op geschroefd en gekeken of het nu makkelijker ging. Helaas kost het nog veel kracht. Het is natuurlijk niet de lichtste scooter en als hij nu op de standaard staat dan staat het achterwiel tussen de 3 en 4 cm vanaf de grond. Dat zou best iets minder kunnen, dus waarschijnlijk wordt de standaard nog iets in gekort zodat het achterwiel wat lager komt te staan en hij makkelijker op de standaard gezet kan worden.