Re: Nieuw Project
Geplaatst: 09 feb 2019, 22:32
Operatie achter schokbrekers.
De achterschokbrekers van de donor Super 8 hebben het zwaar gehad. Door het slechte onderhoud van de vorige eigenaar en het altijd buiten staan waren ze flink aangetast door het roest monster. De eerste gedachte was dan ook, daar gaan 2 nieuwe onder maar om het budget een beetje te spreiden gaat dat op de lijst van toekomstige updates.
Origineel zijn de achterschokbrekers van de Super 8 geel met chrome, nu zijn ze geel met chrome en roest bruin en dat staat niet onder een witte GD. Dus dat werd een opknapbeurt voor de schokbrekers.
Het voordeel van deze schokbrekers is dat je de veer van de demper kan afhalen. Nu zit er voorspanning op de veren dus als je ze zomaar los draait dan vliegen ze om je oren en dat willen we niet.
Dus met een pers en wat kunst en vlieg werk heb ik ze uit elkaar gehaald.
Beide afstelringen zaten door zand en roest vast op de demper, met het nodige beleid en kruip olie kwamen ze er heel af.
Zoals te zien is zijn de dempers flik geroest.
Nadat ik ze met een scotchbrite schijfje te lijf ben gegaan zagen ze er al een stuk beter uit.
De veren was weer een ander verhaal. Door de spiraal vorm is het gewoon niet te doen om die machinaal roest vrij te maken. Stralen en poedercoaten was ook een optie, maar omdat ze uiteindelijk toch vervangen gaan worden vond ik het zonde om daar geld voor uit te geven. Dus dan maar een beetje experimenteren.
Eerst maar eens een badje van afbijt om de gele verf te verwijderen en dan een ander badje om de roest te verwijderen.
Die roest ging ik te lijf met elektrolytisch ontroesten. Ik kan hier een heel verhaal ophangen over het hoe en wat, maar het internet heeft hier hele goede info voor, daar heb ik het ook vandaan.
Eerst maar een setupje in elkaar geflanst waar ik de stroom draadjes op kon aan sluiten en waar de veren in konden hangen.
Daarna water er in en soda en de accu lader er op.
De site waar ik het vandaan had gaf een verhouding op van 3 eetlepels soda per liter water en zou je uit komen op zo'n 3 ampère stroom wat er door de vloeistof zou lopen. Dat was iets te veel achteraf, er liep nu 15 ampère door. Ach dan gaat het lekker snel.
Bruis badje.
En na een tijdje, een paar uur en een tussentijdse massage met de staalborstel, komen de veren er zo uit.
En hou je dit over op het andere stuk metaal.
Omdat het nu kaal ijzer is moet het wel snel voorzien worden van een bescherm laag om roest vorming tegen te gaan.
De demper en de afstel ringen heb ik niet in bad gedaan omdat dan het koper dat onder het chrome zit, dat is bloot komen te liggen door het ontroesten met het skotchbrite schijfje, bij dit proces oplost en in de vloeistof komt. Hierdoor wordt de vloeistof slecht voor het milieu en mag het niet meer door de gootsteen.
Dus de demper en ringen maar zo goed mogelijk geschuurd en ook voorzien van een bescherm laagje.
Binnenkort nog een laagje zwart er over en ze kunnen er weer even tegen aan (hopelijk )
De achterschokbrekers van de donor Super 8 hebben het zwaar gehad. Door het slechte onderhoud van de vorige eigenaar en het altijd buiten staan waren ze flink aangetast door het roest monster. De eerste gedachte was dan ook, daar gaan 2 nieuwe onder maar om het budget een beetje te spreiden gaat dat op de lijst van toekomstige updates.
Origineel zijn de achterschokbrekers van de Super 8 geel met chrome, nu zijn ze geel met chrome en roest bruin en dat staat niet onder een witte GD. Dus dat werd een opknapbeurt voor de schokbrekers.
Het voordeel van deze schokbrekers is dat je de veer van de demper kan afhalen. Nu zit er voorspanning op de veren dus als je ze zomaar los draait dan vliegen ze om je oren en dat willen we niet.
Dus met een pers en wat kunst en vlieg werk heb ik ze uit elkaar gehaald.
Beide afstelringen zaten door zand en roest vast op de demper, met het nodige beleid en kruip olie kwamen ze er heel af.
Zoals te zien is zijn de dempers flik geroest.
Nadat ik ze met een scotchbrite schijfje te lijf ben gegaan zagen ze er al een stuk beter uit.
De veren was weer een ander verhaal. Door de spiraal vorm is het gewoon niet te doen om die machinaal roest vrij te maken. Stralen en poedercoaten was ook een optie, maar omdat ze uiteindelijk toch vervangen gaan worden vond ik het zonde om daar geld voor uit te geven. Dus dan maar een beetje experimenteren.
Eerst maar eens een badje van afbijt om de gele verf te verwijderen en dan een ander badje om de roest te verwijderen.
Die roest ging ik te lijf met elektrolytisch ontroesten. Ik kan hier een heel verhaal ophangen over het hoe en wat, maar het internet heeft hier hele goede info voor, daar heb ik het ook vandaan.
Eerst maar een setupje in elkaar geflanst waar ik de stroom draadjes op kon aan sluiten en waar de veren in konden hangen.
Daarna water er in en soda en de accu lader er op.
De site waar ik het vandaan had gaf een verhouding op van 3 eetlepels soda per liter water en zou je uit komen op zo'n 3 ampère stroom wat er door de vloeistof zou lopen. Dat was iets te veel achteraf, er liep nu 15 ampère door. Ach dan gaat het lekker snel.
Bruis badje.
En na een tijdje, een paar uur en een tussentijdse massage met de staalborstel, komen de veren er zo uit.
En hou je dit over op het andere stuk metaal.
Omdat het nu kaal ijzer is moet het wel snel voorzien worden van een bescherm laag om roest vorming tegen te gaan.
De demper en de afstel ringen heb ik niet in bad gedaan omdat dan het koper dat onder het chrome zit, dat is bloot komen te liggen door het ontroesten met het skotchbrite schijfje, bij dit proces oplost en in de vloeistof komt. Hierdoor wordt de vloeistof slecht voor het milieu en mag het niet meer door de gootsteen.
Dus de demper en ringen maar zo goed mogelijk geschuurd en ook voorzien van een bescherm laagje.
Binnenkort nog een laagje zwart er over en ze kunnen er weer even tegen aan (hopelijk )