Hoi allemaal.
Naar aanleiding van alle problemen die ik heb gehad, heb ik besloten om mijn Fifty aan te gaan passen, zodat het de kwaliteit en het uiterlijk heeft waarvan ik vind dat Mash het zelf al had moeten doen voordat hij de fabriek uit ging.
Het zal een project van de lange adem worden, aangezien ik hem dagelijks gebruik, en er geen haast mee heb.
Het leek me leuk om hier een topic over te maken en jullie op de hoogte te houden van de vorderingen. Misschein hebben andere Mash rijders hier dan in de toekomst ook nog wat aan.
De laatste aanleiding hiervoor was het volgende:
Een kleine maand terug ging ik een kleine boodschap halen bij de lokale supermarkt. Het was donker, en er leek niks aan de hand te zijn. Op de rit terug viel mij ineens op dat het knipperlicht controlelampje van links niet groen, maar wit/geel was.
Eenmaal thuis bleek het glaasje eruit gekomen te zijn.
Weer het zoveelste kwaliteit verbeterpunt van Mash.
Ik ben aan het zoeken gegaan naar de originele glaasjes, en deze zijn schijnbaar niet aan te komen, of je moet een compleet dashboard plaatje kopen. Dat vind ik belachelijk duur voor 7 cent aan plastic!
Ik ben dus internet opgegaan, en ben op zoek gegaan naar nieuwe controle lampjes die universeel toepasbaar zijn.
Mijn keus is gevallen op deze LED controlelampjes van TRU Components die ik bij Conrad heb besteld. Het nadeel is dat het eigenlijk net niet past.
Zoals jullie hier hopelijk kunnen zien, zit het pitje origineel in een rubber hoesje.
Dat hoesje zit in het dashboard en het glaasje "borgt" de boel. In het hoesje zitten de 2 kabels en de aansluitklemmetjes. Er zit niet eens een fitting in.
Om de lampjes te monteren moest ik met een Dremel de gaten een heel klein beetje groter maken. Een halve millimeter ongeveer. Hiervoor het ik het plaatje helemaal los gehaald, zodat ik makkelijker kon werken.
Hier kun je zien oranje voor links is, en groen voor de massa. Rechts is licht blauw.
Ik heb de kap voor de kilometerteller los moeten halen voor de bewegingsruimte. De tellerkabel moet namelijk een heel eind los om de teller aan de kant te kunnen halen. De klem die je op de oranje kabel ziet, is de originele nog. Eerst testen of het werkt voordat we verder gaan met het aanpassen.
Het werkt, dus nu maar zorgen dat het allemaal past.
Op de foto hieronder is het niet echt goed te zien, maar door het formaat van de nieuwe lampjes zit er een beugeltje in de weg.
Deze heb ik er tussenuit geslepen, want een beugel die van zulk dun materiaal is, kan weinig structurele sterkte hebben. Het lijkt alleen een beschermplaatje voor het contactslot te zijn.
Ik heb alleen een kleine uitschieter gehad met de Dremel, waardoor ik een kabeltje heb geraakt in de bundel van het contactslot. Gelukkig blijkt het na testen niet erg te zijn. Alles werkt nog zoals het hoort. Alleen het seinlicht doet het nu niet, maar dat gebruik ik toch nooit, en met mijn grote handen is die gele knop alleen maar lastig. Hij werdt regelmatig per ongeluk bediend tijdens het schakelen. Geluk bij een ongeluk zeg ik dan maar.
Ik heb de originele klemmen vervangen door de juiste 2,8mm schuifklemmen die bij de lampjes horen.
Hiervoor heb ik ongeïsoleerde stekkers gepakt, want de kabel en stekker pak ik toch in met zwarte krimpkous voor het uiterlijk. Deze heb ik voor extra zekerheid aan de kabel vast gesoldeerd om storingen te voorkomen door losgeschoten kabels.
Ik ben erg tevreden over het eindresultaat, en dit alles heeft mij 15.- euro gekost en halve middag van mijn tijd.
Ik vind het er zelf beter uit zien als origineel, maar mijn vrouw vind het andersom. Het grote voordeel nu, is dat ze met een moerverbinding vast zitten. Ze komen dus niet meer los tenzij ik dat wil!
Ik heb nog een paar dingen meer die ik graag zou willen doen:
-Als eerste wil ik uilaattape plaatsen tot aan de demper ongeveer. Dit om steenslag tegen te gaan, en het oogt wat mooier.
Dit wordt binnekort besteld en geplaatst.
-Knipperlichten naar LED ombouwen, en dan natuurlijk ook mooiere als die standaard Chineese gummie rommel. Ik zou niet weten hoe ik het glaasje los zou moeten krijgen zonder het te beschadigen.
-Ander kleurtje geven aan de gespoten delen. Ik zit te denken om de boel te wrappen in matt chroom blauw. Alleen weet ik nog niet of dat zelf te doen is met de vaardigheden die ik heb. Zou het wel graag willen proberen. Zal dan gaan on de tank en de zijkappen. Misschien koop ik dan nog een kontkapje voor het zadel zodat dat ook in blauw gemonteerd kan worden.
-De spatborden roesten me te snel, en gaan waarschijnlijk mat zwart gespoten worden, of ik pak ze in met Wrapping folie. Daar ben ik nog niet over uit.
-Ik wil nog een schakelaar achter de zijkap maken die werkt als start onderbreker, zoals sommige scooters ook hebben.
Dan kan ik met de schakelaar zorgen dat hij niet kan starten als hij geparkeerd staat op openbaar terein.
-Met de koplamp zit ik ook nog te spelen met de gedachte om die te vervangen door een LED variant. Helaas is origineel Mash te duur, en de lampen op Ali zijn 10% van die prijs. Dat verschil is me te groot om vertrouwen uit te stralen. Dus misschien alleen het pitje vervangen door een LED variant. Ik rijd nogal veel in het donker, en dan is wat extra licht wel zo fijn.
Bij vorderingen in het project zal ik jullie op de hoogte houden met meer foto's.