Mash Fifty project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Mash Fifty project

Bericht#121 » 28 mar 2022, 10:51

De overspanningsbeveiliging zit al in de spanningsregelaar.
Ik heb het wel gehad dat die stuk was, en toen ging de accu bol staan!

Check anders even mijn filmpje hoe je kan meten wat je laadspanning is:
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#122 » 31 mar 2022, 21:42

Dit zou in een jaar al de derde moeten zijn die stuk zou zijn.
Toen ik deze nieuw monteerde was de spanning al boven de 14,5 Volt, en dat is bij iedere regelaar geweest die ik tot nog toe heb gemonteerd. Ik heb verder ook geen problemen.
Die losse beveiliging werkt direct over de accu, en zal denk ik weinig invloed hebben op de rest.

De oude accu zit er nu een tijdje op en werkt tot nog toe probleemloos.
Gelukkig kan een ouderwetse lood-zuur accu nog bijtrekken als deze heeft droog gestaan. Hij is niet optimaal meer, maar doet het nog.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#123 » 24 apr 2022, 19:41

Accu houdt het prima, tegen alle verwachtingen in.
Dus ik laat hem maar zitten. De andere hangt aan de druppellader om aan te sterken, zodat ik een reserve accu heb. :thumbsup:

En daarmee kom ik op het volgende punt op de lijst.
Ik heb al een paar keer zonder benzine gestaan, omdat ik geen brandstofmeter heb. En aangezien ik de originele brandstoffilter in de tank heb verwijderd, heb ik ook geen reserve meer in de tank. In principe geen probleem, maar het verbruik varieert wat (waarschijnlijk door mijn rijstijl) waardoor de berekening op km stand niet echt betrouwbaar is gebleken.
Nu heb ik een fuelbottle voor reserve brandstof, maar tot op heden nog geen goede oplossing gevonden om deze aan de brommert te hangen. Met als gevolg dat deze gevuld in de schuur staat, en ik 15 km van huis zonder brandstof sta :bang!:
Tijd om zelf iets te maken, want eergister stond ik dus 5 km van een tankstation met een lege tank. Lopen is vermoeiend met 100 kg erbij om te duwen :slaap:

Ik heb besloten om zelf een beugeltje te maken wat ik ga monteren bij de 2 voorste bouten van de motorsteun.
Het houdertje krijgt ook iets van een spatscherm om mijn fles te beschermen tegen steenslag e.d.
Ook komt er een elastiekje/touwtje aan, om de fles op zijn plek te houden bij gestuiter op de weg.
Ik weet nog niet of ik hem maak van staal of rvs.
Het liefst maak ik het van RVS, maar dat gaat liggen aan de grijpvoorraad op het werk denk ik.
Morgen maar eens even kijken wat we nog aan rest materiaal hebben liggen in de ijzerbakken.
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Mash Fifty project

Bericht#124 » 26 apr 2022, 07:16

Of een dagtellertje met een beugeltje op het stuur monteren, kun je de km-stand zetten wanneer je moet gaan tanken, heb ik ook op de Sym jet. De meeste inhoudmeters van de Sym jet 14 klopt geen bal van
dus heb ik er zo'n ding opgezet en die zet ik bij elke tankbeurt 250 km verder.
Werkt goed en niet duur.
0 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Mash Fifty project

Bericht#125 » 26 apr 2022, 08:55

Maar dat is niet zo cool als een jerrycan aan je brommer.

Twee gedachten mijnerzijds:
- Er zit dus alleen een kilometerteller op de Mash en verder niks?
- Als je tankinhoud ca. 5 liter is, zou ik gewoon om de 150 km tanken. Dan zou het in principe altijd goed moeten gaan.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#126 » 26 apr 2022, 21:02

Er zit een dagteller op, en normaal kan ik bij 300km tanken en weer op pad.
Als "veiligheidsmarge" houd ik 280km aan, maar dat bleek niet genoeg te zijn. Tank was bij 270km leeg.
Dus maak ik een beugeltje met een reserve flesje. Past ook wel goed bij het uiterlijk van een caferacer vind ik zelf.
Ik vind de tankinhoud van Mash juist erg prettig met 11 liter, omdat ik dan niet zo vaak hoef te tanken.
Daar komt dan nog bij dat ik zo'n dokus ben die het onderste uit de kan (of in dit geval tank) wil halen, door te proberen het tanken zo lang mogelijk uit te stellen. :schater:
Dan sla je de plank soms mis, en is het handig om een extratje bij te hebben.

Oh, de uitdaging om er dan iets moois van te maken wat er uitziet alsof het daar altijd heeft gehoord, vind ik ook wel een goede rede. Kan ik mooi mijn metaalbewerking wat meer oefenen :thumbsup:
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Mash Fifty project

Bericht#127 » 26 apr 2022, 21:56

En rechts onder de tank, aan die buis die naar de voorkant van het blok gaat?
Lijkt me ook een mooi plekje, maar ik weet natuurlijk niet hoe groot dat flesje is.
1 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#128 » 27 apr 2022, 13:24

Janvb schreef:En rechts onder de tank, aan die buis die naar de voorkant van het blok gaat?
Lijkt me ook een mooi plekje, maar ik weet natuurlijk niet hoe groot dat flesje is.

Precies daar komt dus de fles, maar in plaats van slangklemmen te gebruiken om het aan de buis te hangen en de lak te beschadigen, of gaten te boren in die buis, ga ik dus de bouten gebruiken van de motorsteun. Dan zit het beter op zijn plek, en kan het ook niet gaan schuren.
Alles is nagemeten, dus van de week even de beugel maken en kijken hoe het past en oogt.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#129 » 06 jun 2022, 16:24

Wegens een verbouwing is er weinig vooruitgang geboekt de afgelopen weken.
Gister met het onderhoud is er zelf een stapje terug gemaakt.
De loopknipperlichten zijn van een waardeloze kwaliteit, en alle 4 al een keer stuk geweest.
Dus toen ik gister met het onderhoud bezig voor zijn 10.000KM beurt, heb ik de knipperlichten weer terug gebouwd naar origineel. Daardoor het ik ook het relais voor de handvatverwarming van een andere draad moeten pakken. Uurtje werk, en alles klopt weer. Wel jammer, maar het is niet anders.
Er is ook een iets grotere stationairsproeier in gekomen (38), maar daarvan moet ik even aankijken of dit groot genoeg is. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er nog één maatje groter in zal moeten, maar dat zal de ervaring gaan leren.

Het flessenhoudertje voor de reserve brandstof is nu helemaal uitgetekend, maar ik moet eerst wat opruimen in de schuur voordat ik kan gaan lassen. Anders zet ik terwijl ik aan het werk ben, de halve schuur in de hens :schater:
En ik moet even kijken hoe ik de fles ga beschermen tegen het metaal van de beugel, op een zodanige manier dat de fles goed vast zit en toch makkelijk in en uit kan.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#130 » 05 feb 2023, 10:41

Naar aanleiding van de recente val in de blubber, heb ik een andere koplamp besteld.
Ik ben op een ongelukkig stuk zandpad/blubberpad terecht gekomen en door het matige licht dat ik nu nog heb, en de regen in het donker, kon ik niet ver genoeg vooruit kijken om te voorkomen dat ik in de blubber zou komen te rijden.
Het irritante is dat je pas merkt dat je licht niet goed genoeg is, op het moment dat het te laat is.
Ik werd goed gezien, en zag op de route naar mijn werk goed genoeg. Maar op echt donkere stukken is het niet genoeg.
Dat gaat binnenkort dus veranderen.
Het is een Projector LED koplamp met angle-eye dagrijlicht geworden. Het dimlicht geeft 2200 Lumen, en het groot licht 3600.
E-keur staat op de lens, dus het moet goed zijn, en voor 45 euro loop ik toch geen groot risico. Aanschaf bij ome Ali, en waarschijnlijk wordt ik voor de levering nog aan mijn knie geopereerd, en dan zal het wel even duren voordat ik die kan monteren.
Maar nu komt er dus een zwarte koplamp (met houder), en dan heb ik mooi wat te doen in de herstel periode: koplamp vervangen, en de tank weer netjes maken (lakslijtage bij de tank, deuk van de val, en nog wat puntjes) en nog wat kleinigheidjes waarvan ik jullie op de hoogte zal houden.

En aangezien ik van de week weer de spanningsregelaar kapot had, heb ik ook een overspanningsbeveiliging besteld. Die moet er dan voor zorgen dat als de regelaar weer gaat pieken, het systeem beschermd en stabiel blijft. Ik heb voor een SYM euro-4 (GY6) een regelaar gekocht. Deze zijn de helft van de prijs, en exact hetzelfde als die van Mash. Zelfs de stekker en de aansluitvolgorde van de kabels daarin zijn hetzelfde.

Wat de jerrycan met reserve brandstof betreft: Ik heb zo veel verschillende dingen geprobeerd met de fuel bottle wat niet ging werken, dat ik een 0,5 liter jerrycan heb gekocht. Deze ga ik monteren i.p.v. de rechter chromen handgreep bij het zadel.
Ik heb een mooi stuk aluminium gevonden in de schuur waar ik mee ga kijken of ik een frame kan maken waar ik de jerrycan kan plaatsen, en deze met sjorbandjes op zijn plek houd. De praktijk zal leren of dit stevig genoeg is. Zo niet, dan heb ik in ieder geval een mal. De locatie lijk in eerste opzicht perfect uit te komen, maar ook dit zal in de praktijk getest moeten worden vanwege de schokdemper waar ik dan dichtbij kom. We gaan het zien. Ik weet nog niet hoe, maar het gaat me (uiteindelijk) lukken.
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer