Naar aanleiding van de verbruik cijfers van de jincheng monkey van BadWeather, heb ik toch maar een sproeierset besteld bij de viertaktwinkel in maat 62 t/m 80.
Origineel zou er maat 72 in moeten zitten, maar bij het openen van de carburateur kon ik er geen maat op aflezen. Met de carburateurnaalden set die ik heb, heb ik een vergelijking in diameter gedaan, en de originele sproeier lijkt net iets groter te zijn als 72, maar net geen 74. Ik heb er vanmiddag maat 70 in gezet om te proberen wat het blok nu doet.
Na alles terug gemonteerd te hebben wou het blok maar niet aanslaan. en maar starten, en maar starten.
Toen ik dacht dat ik de bougie maar eens schoon moest maken omdat ik bang was het blok te verzuipen, bleek de bougie gortdroog. De brandstofkraan stond toch echt open, en het filter was goed vol.
Nog een poos proberen, en weer niks. Na een diepe zucht en een flinke vloek, keek ik nogmaals, en bleek dat met het terugplaatsen de kraan op de carburateur voor 3/4 dicht was gegaan....
Heb ik weer. Kraantje open, starten en lopen. Beetje bijstellen en met het gas spelen om de verschil op te zoeken. Jemig wat loopt dat een stuk soepeler.
Dus nu rijden maar.
Bij de testrit liep hij 5 km/u harder als voorheen, waarna het blok neigde naar overtoeren.
Dat was voor mij ook nieuw, dus dat wordt toeren in de gaten houden met rijden vanaf nu.
De motor kreeg dus echt veel te veel benzine.
Het blok loopt een stuk beter en ruikt minder bij stationair toerental, maar de bougie kleurt nog steeds behoorlijk zwart met een bougie van 1 warmtegraad warmer als origineel voorgeschreven. (NGK CR6HSA)
Nu heb ik alleen maar een ritje gemaakt van 5 minuten om te testen wat de toeren doen omdat de vrouw avonddienst heeft en de kinderen op de bank tv zaten te kijken, maar morgen denk ik dat ik even een ritje van ca. 20 km ga maken om te kijken hoe de bougie kleurt na een normale rit.
Dagelijkse woon werk rit is 19 km, dus dat komt dan mooi overeen.
Als hij nog steeds zwart kleurt, ga ik maat 68 proberen, en zo door.
Ik heb ook geprobeerd om de stationair schroef schoon te maken met de carburateurnaalden, maar ik kan vanaf boven met geen enkele naald volledig door de sproeier komen, is dit normaal bij dit soort sproeier?
Als ik hem tegen het licht houd, zie ik wel een gaatje, maar zelfs de dunste naald uit de set komt er niet door.