Mash Fifty project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#61 » 28 sep 2021, 15:51

Weer wat geleerd.
Het zal niet het eerste massapunt zijn dat wat roestig is, of minder contact maakt. Ik zal eens gaan meten, en waarschijnlijk ook de kabelboom eens nalopen op de massapunten. Misschien even blank maken en met vaseline insmeren.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#62 » 03 okt 2021, 20:20

De spanning is stabiel, en overal gelijk. Ik heb gemeten vanaf ieder massapunt, en heb overal te hoge spanning. stationair 15,2 volt bij warme motor, en volgas 15,3.
Maar nu bedacht ik me net dat ik alles heb vervangen door LED verlichting, en er dus ook nagenoeg geen vermogen meer getrokken wordt. Nu had ik een vermogensweerstand van 1 ohm liggen, en dacht: ik probeer gewoon wat die doet. Het voltage zakte naar onder de 12v...
In de periode van opwarmen van de weerstand was er een moment dat de spanning op ca. 13,5V zat, en op dat moment liep de motor ook veel beter.
Mijn gedachte is dat ik dus een extra weerstand moet plaatsen over de accu om wat belasting van de spoel na te bootsen en de spanning op het juiste niveau te krijgen. Nu alleen nog uitpuzzelen welke weerstand ik nodig heb, en dan een vermogensweerstand op het frame plaatsen in de rijwind voor een goede koeling.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Mash Fifty project

Bericht#63 » 04 okt 2021, 21:22

Ja dat snap ik dat de spanning dan inzakt, je trekt 12 Ampère!!! :-D
Apart dat de zekering er niet uit foekste. Die is toch 10 A meen ik?

Ik denk dat je beter een andere spanningsregelaar kan proberen.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#64 » 05 okt 2021, 21:57

De nieuwe staat inderdaad al in de bestelling.
Het lijkt me stug dat ik 2 spanningsregelaars achter elkaar stuk heb van nieuw af, maar onmogelijk is het niet.
Ik had stationair 14,8v en volgas 15,2v! :shock:
Ondertussen kijk ik even verder met het weerstand verhaal. Al is het maar als training voor mezelf in de wet van ohm e.d. wat ik op mijn nieuwe baan ook geregeld nodig heb, en wat wel iets aan bijspijkeren kan gebruiken. :write:

Eigenlijk trok ik 15A gezien de 15v spanning...
In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik vóór de 10A zekering, en direct op de polen, de weerstand getest :verstop:
Ik heb geen idee waarom ik dat in vredesnaam zo zou willen doen... maar goed, het is wel gebeurd. Gelukkig is er niks kapot gegaan.
Vandaag verder getest, maar dan op de dag-rijverlichting, en met 47 ohm 5 watt komt de spanning op 10,5V.
Met 1 ohm 25Watt komt de spanning op 14,8. Met een begin waarde van 15,2 gok ik dat ik met 10 ohm 20Watt rond de 13,5V uit moet komen. vermogensweerstand zal dan worden aangesloten op de "12V uitgang" van de spanningsregelaar zodat overal de spanning wat beter uitkomt in plaats van alleen bij de koplamp. Nu eerst eens wreed hard nadenken wat ook al weer de 12v plus van de regelaar was....
Ik ga eens even op internet rondneuzen om de opties te bekijken, en houd het als reserve achter de hand. Eerst van het weekend toch nog maar een keer de spanningsregelaar vervangen en hopen dat dat het toch is. Daarna ga ik even mediteren over waarom ik zo raar aan het denken was :rlol:
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Mash Fifty project

Bericht#65 » 06 okt 2021, 17:00

Ik zei ook niet weerstand meten, maar spanning meten hè! :-D
Als er ergens een overgangsweerstand is, dan gaat daar spanning over staan als er stroom loopt.

Met een weerstandsmeter in een actief circuit meten kan inderdaad vervelende gevolgen hebben. Meestal voor je meter als het in een 12, euh 15 Volt systeem is..
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#66 » 06 okt 2021, 18:04

Ik heb de spanning gemeten, en er was geen verschil te vinden. Van massapunt naar massapunt ook geen verschil.
Het was ook geen weerstandmeter, maar gewoon een vermogensweerstand. In ieder geval heb ik weer de nodige lesjes te pakken met hele geneuzel.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Mash Fifty project

Bericht#67 » 06 okt 2021, 21:30

ah ok! verwarring alom.. :-D
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#68 » 07 okt 2021, 18:50

Ken beur'n
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#69 » 12 okt 2021, 20:00

De spanningsregelaar is vervangen en nu geeft hij 14,52V op vol gas.
Helaas liet er een stekker pool los bij het lospakken van de stekker, dus deze is ook maar meteen vervangen door een waterdichte stekker. En aangezien ik toch bezig was, heb ik maar meteen een paar stekkers meer vervangen. Weg met die open bami-rommel. Nu zit er waterdichte bami-rommel op :schater:
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Mash Fifty project

Bericht#70 » 13 okt 2021, 09:35

Nu nog waterdichte bamirommel, die straks heel goed vocht vast houdt... :-D
0 x

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer