Mash Fifty project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#81 » 06 nov 2021, 20:05

Naar aanleiding van de verbruik cijfers van de jincheng monkey van BadWeather, heb ik toch maar een sproeierset besteld bij de viertaktwinkel in maat 62 t/m 80.
Origineel zou er maat 72 in moeten zitten, maar bij het openen van de carburateur kon ik er geen maat op aflezen. Met de carburateurnaalden set die ik heb, heb ik een vergelijking in diameter gedaan, en de originele sproeier lijkt net iets groter te zijn als 72, maar net geen 74. Ik heb er vanmiddag maat 70 in gezet om te proberen wat het blok nu doet.
Na alles terug gemonteerd te hebben wou het blok maar niet aanslaan. en maar starten, en maar starten.
Toen ik dacht dat ik de bougie maar eens schoon moest maken omdat ik bang was het blok te verzuipen, bleek de bougie gortdroog. De brandstofkraan stond toch echt open, en het filter was goed vol.
Nog een poos proberen, en weer niks. Na een diepe zucht en een flinke vloek, keek ik nogmaals, en bleek dat met het terugplaatsen de kraan op de carburateur voor 3/4 dicht was gegaan.... :bang!:
Heb ik weer. Kraantje open, starten en lopen. Beetje bijstellen en met het gas spelen om de verschil op te zoeken. Jemig wat loopt dat een stuk soepeler.
Dus nu rijden maar. :moto2:
Bij de testrit liep hij 5 km/u harder als voorheen, waarna het blok neigde naar overtoeren.
Dat was voor mij ook nieuw, dus dat wordt toeren in de gaten houden met rijden vanaf nu.
De motor kreeg dus echt veel te veel benzine.
Het blok loopt een stuk beter en ruikt minder bij stationair toerental, maar de bougie kleurt nog steeds behoorlijk zwart met een bougie van 1 warmtegraad warmer als origineel voorgeschreven. (NGK CR6HSA)
Nu heb ik alleen maar een ritje gemaakt van 5 minuten om te testen wat de toeren doen omdat de vrouw avonddienst heeft en de kinderen op de bank tv zaten te kijken, maar morgen denk ik dat ik even een ritje van ca. 20 km ga maken om te kijken hoe de bougie kleurt na een normale rit.
Dagelijkse woon werk rit is 19 km, dus dat komt dan mooi overeen.
Als hij nog steeds zwart kleurt, ga ik maat 68 proberen, en zo door.

Ik heb ook geprobeerd om de stationair schroef schoon te maken met de carburateurnaalden, maar ik kan vanaf boven met geen enkele naald volledig door de sproeier komen, is dit normaal bij dit soort sproeier?
Als ik hem tegen het licht houd, zie ik wel een gaatje, maar zelfs de dunste naald uit de set komt er niet door.
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Mash Fifty project

Bericht#82 » 08 nov 2021, 12:23

Lachen is dat heh, dat er iets niet werkt, en je weet ZEKER dat je niets hebt veranderd... :-D

Een zwarte bougie komt door een te rijk mengsel, en dat kan door twee dingen komen: te grote sproeier, of te weinig luchtaanvoer.
Én het kan komen omdat je motorolie aan het verstoken bent, maar dat zie je ook aan rookgordijnen die je achterlaat.. :-D

Als ik in de Caferacer een te grote sproeier heb, dan gaat hij stotteren bij volgas, heb jij dat ook?
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#83 » 08 nov 2021, 21:51

Mij is verteld dat een Mash snel in zakt bij gas geven. Zou aan de elektronica moeten liggen.
Nou, mooi niet dus. Ze verzuipen gewoon!

Hij loopt inderdaad veel vloeiender nu.
Ik kan merken dat hij iets meer vermogen heeft gekregen.
Het verschil is te vergelijken met de choke nog een kleinstukje dicht of helemaal open.
Stotteren op volgas heb in niet echt gehad. Eerder een beetje schommelen in toeren bovenaan. Krijg je een beetje dat schommelend rijden wat mateloos irritant is (en de rede dat ik de toerenbegrenzer los heb gehaald)
Het grootste verschil nu is vooral te merken bij het afremmen op de motor. Eerst was het pruttelen als een malle, en dat doet hij nu bijna niet meer. Bij het optrekken reageert de motor ook iets minder schokkerig, wat fijner rijdt op lagere snelheden. Bijvoorbeeld achter een vrachtwagen of tractor rijden in een klein dorp met drempels, wat ik overigens best vaak moet doen. Het is nu makkelijker om geleidelijk aan gas te geven.
Nu kan ik eigenlijk niet begrijpen hoe ik in vredesnaam niet eerder aan het experimenteren ben gegaan.
Aankomend weekend gaat er maatje 68 in, en kijken we verder. Ik vermoed dat het dan nóg beter wordt, en dat hij ook niet meer instort bij gas geven vanaf stationair. Zo niet, dan houd ik het op maatje 70, maar dan heb ik wel mijn antwoord gevonden.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Mash Fifty project

Bericht#84 » 10 nov 2021, 22:14

Mooi man, dat klinkt als vooruitgang!
Gewoon telkens de bougie uitlezen, dan weet je zeker dat je niet te arm rijdt.
Te rijk is niet zo erg, maar te arm kan een gaatje in je zuiger veroorzaken.

Voor dat inzakken van stationair naar iets meer gas zou je nog met de naald kunnen spelen. Die begint daar mee te spelen.
Of je zou een iets restrictiever luchtfilter kunnen proberen; Dan waait er niet ineens heel veel lucht door de venturi..
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#85 » 13 nov 2021, 09:49

De Mash heeft een vaste naald... Valt niks mee te winnen helaas. Dat regel geval op carburateur moet die functie schijnbaar digitaal overnemen door de brandstoftoevoer terug te regelen naar aanleiding van de lambda gegevens. Het lijkt er dus op dat de toevoer veel te groot is geweest, en dat die regelaar zo veel terug moest regelen, dat het blok niet meer fatsoenlijk kon lopen.
Met een bult roet als resultaat.
De producent heeft dus te veel gerekend op de digitale regeling, en heeft niet technisch nagedacht in dit geval.

Wat de luchtfilter betreft, dat deed hij ook al met de originele filter.
We gaan vandaag weer lekker hobbyen en dan komen we uiteindelijk bij de meest ideale oplossing.
Zal ongetwijfeld wel een compromis moeten worden, maar wel een zo klein mogelijke.

Als ik nu thuis kom, ruik in de benzine flink als het blok stationair loopt nadat ik een rit heb gehad van ca. 18Km.
Misschien is de stationair sproeier ook te groot? Kan geen maten aflezen op die originele sproeiers. :nono2:
Eerst de hoofdsproeier maar in orde maken, en dan kunnen we het volgende probleem gaan vinden.
Er loopt nu te veel door elkaar heen.
Ik vind het wel erg dat dit dus een originele, nieuw aangeschafte brommer is, waar alleen maar aan gesleuteld is om de problemen van de fabriek op te lossen..
Als het nu een tweedehans sleutelwrak was, had ik het nog kunnen begrijpen.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#86 » 14 nov 2021, 09:48

Bij deze nog even een foto van de gaschuif en naald set.

Afbeelding

En de kleur van de bougie met maat 70 sproeier.
De kleur is met 68 nog beter. Vandaag ga ik een ritje maken en controleren.
De foto's zijn een beetje vaal, maar dat krijg ik niet meer weg om de een of andere reden. Ik dacht dat het wat restant hydrauliek olie was, maar schoonmaken heeft niet geholpen. Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.

Afbeelding
De stationairsproeier heb ik een maat op af kunnen lezen met veel moeite.
Lijkt 30 op te staan, dus dat is al de kleinste die ik heb kunnen vinden op de webshops. Valt weinig te behalen.

Binnenkort is hij aan een grote beurt toe (nog ca. 500 km), en door alle ellende en tegenvallers van dealers, heb ik besloten om het onderhoud zelf te gaan doen. Kleppen stellen moet toch tussen de beurten door al geregeld gebeuren, en bougie en brandstoffilter e.d. heb ik nog zo liggen. Moet niet moeilijk zijn lijkt me.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Mash Fifty project

Bericht#87 » 14 nov 2021, 11:25

Aha, zo ziet dat er uit.
Dat kapje met dat veertje druk dan neem ik aan de naald op zijn plek?

Je bougie kan nog iets lichter, maar zo is het al aardig goed.

Als je een beetje handig ben dan is het onderhoud goed zelf te doen hoor.
Als ik de olie aftap dan zet ik er een maatbeker onder.
Dan kan je zien hoeveel er uit komt, en dus of je olie verbruikt.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met sleutelen, maar het aantrekken van de aftapplug wil je misschien met een momentsleutel doen als je er niet zo'n gevoel voor hebt.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#88 » 14 nov 2021, 12:09

Het witte kapje druk met het veertje inderdaad de naald op zijn plek.

Wat het sleutelen betreft; ik ben monteur van beroep, dus dat zit wel goed. Heb alleen weinig ervaring met brommers. Meer met Bouwmachines oude diesels, en hydrauliek.

Net een stukje gereden, en de motor wil niet op gang blijven. Regelmatig dat hij inzakt bij een stoplicht.
Bougie kijkt ook veel te licht. Haalde onderweg de Bougie eruit, en schrok toen ik zag dat het heel licht geel was
Op de foto kijkt hij bijna perfect, maar in het echt zat de kleur tegen het witte aan.
Afbeelding

Zo zie je maar weer dat rijden toch heel andere belasting aan het blok geeft als met de gas spelen op de middenbok. Straks toch maar terug naar maatje 70 en afstellen. De warmtegraad van de bougie is in ieder geval wel goed nu met warmtegraad 6.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Mash Fifty project

Bericht#89 » 14 nov 2021, 12:37

Oei, dat is wel te licht!

Ik rij altijd de motor warm, en dan doe ik onder het rijden met volgas de motor uit.

Met het sleutelen komt het wel goed zo te horen aan je achtergrond!
0 x

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Re: Mash Fifty project

Bericht#90 » 14 nov 2021, 17:41

Die kleur van de bougie is zeker niet goed.
0 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer