Mash Fifty project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Mash Fifty project

Bericht#1 » 24 feb 2021, 12:33

Hoi allemaal.
Naar aanleiding van alle problemen die ik heb gehad, heb ik besloten om mijn Fifty aan te gaan passen, zodat het de kwaliteit en het uiterlijk heeft waarvan ik vind dat Mash het zelf al had moeten doen voordat hij de fabriek uit ging.
Het zal een project van de lange adem worden, aangezien ik hem dagelijks gebruik, en er geen haast mee heb.
Het leek me leuk om hier een topic over te maken en jullie op de hoogte te houden van de vorderingen. Misschein hebben andere Mash rijders hier dan in de toekomst ook nog wat aan.
De laatste aanleiding hiervoor was het volgende:
Een kleine maand terug ging ik een kleine boodschap halen bij de lokale supermarkt. Het was donker, en er leek niks aan de hand te zijn. Op de rit terug viel mij ineens op dat het knipperlicht controlelampje van links niet groen, maar wit/geel was.
Eenmaal thuis bleek het glaasje eruit gekomen te zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Weer het zoveelste kwaliteit verbeterpunt van Mash.
Ik ben aan het zoeken gegaan naar de originele glaasjes, en deze zijn schijnbaar niet aan te komen, of je moet een compleet dashboard plaatje kopen. Dat vind ik belachelijk duur voor 7 cent aan plastic! :nono2:
Ik ben dus internet opgegaan, en ben op zoek gegaan naar nieuwe controle lampjes die universeel toepasbaar zijn.
Mijn keus is gevallen op deze LED controlelampjes van TRU Components die ik bij Conrad heb besteld. Het nadeel is dat het eigenlijk net niet past.

Afbeelding

Zoals jullie hier hopelijk kunnen zien, zit het pitje origineel in een rubber hoesje.
Dat hoesje zit in het dashboard en het glaasje "borgt" de boel. In het hoesje zitten de 2 kabels en de aansluitklemmetjes. Er zit niet eens een fitting in.
Afbeelding

Om de lampjes te monteren moest ik met een Dremel de gaten een heel klein beetje groter maken. Een halve millimeter ongeveer. Hiervoor het ik het plaatje helemaal los gehaald, zodat ik makkelijker kon werken.
Afbeelding
Afbeelding

Hier kun je zien oranje voor links is, en groen voor de massa. Rechts is licht blauw.
Afbeelding

Ik heb de kap voor de kilometerteller los moeten halen voor de bewegingsruimte. De tellerkabel moet namelijk een heel eind los om de teller aan de kant te kunnen halen. De klem die je op de oranje kabel ziet, is de originele nog. Eerst testen of het werkt voordat we verder gaan met het aanpassen.
Afbeelding

Het werkt, dus nu maar zorgen dat het allemaal past. :cheers:
Op de foto hieronder is het niet echt goed te zien, maar door het formaat van de nieuwe lampjes zit er een beugeltje in de weg.
Afbeelding

Deze heb ik er tussenuit geslepen, want een beugel die van zulk dun materiaal is, kan weinig structurele sterkte hebben. Het lijkt alleen een beschermplaatje voor het contactslot te zijn.
Afbeelding

Ik heb alleen een kleine uitschieter gehad met de Dremel, waardoor ik een kabeltje heb geraakt in de bundel van het contactslot. Gelukkig blijkt het na testen niet erg te zijn. Alles werkt nog zoals het hoort. Alleen het seinlicht doet het nu niet, maar dat gebruik ik toch nooit, en met mijn grote handen is die gele knop alleen maar lastig. Hij werdt regelmatig per ongeluk bediend tijdens het schakelen. Geluk bij een ongeluk zeg ik dan maar.
Afbeelding

Ik heb de originele klemmen vervangen door de juiste 2,8mm schuifklemmen die bij de lampjes horen.
Hiervoor heb ik ongeïsoleerde stekkers gepakt, want de kabel en stekker pak ik toch in met zwarte krimpkous voor het uiterlijk. Deze heb ik voor extra zekerheid aan de kabel vast gesoldeerd om storingen te voorkomen door losgeschoten kabels.
Ik ben erg tevreden over het eindresultaat, en dit alles heeft mij 15.- euro gekost en halve middag van mijn tijd.
Ik vind het er zelf beter uit zien als origineel, maar mijn vrouw vind het andersom. Het grote voordeel nu, is dat ze met een moerverbinding vast zitten. Ze komen dus niet meer los tenzij ik dat wil!

Ik heb nog een paar dingen meer die ik graag zou willen doen:
-Als eerste wil ik uilaattape plaatsen tot aan de demper ongeveer. Dit om steenslag tegen te gaan, en het oogt wat mooier.
Dit wordt binnekort besteld en geplaatst.
-Knipperlichten naar LED ombouwen, en dan natuurlijk ook mooiere als die standaard Chineese gummie rommel. Ik zou niet weten hoe ik het glaasje los zou moeten krijgen zonder het te beschadigen.
-Ander kleurtje geven aan de gespoten delen. Ik zit te denken om de boel te wrappen in matt chroom blauw. Alleen weet ik nog niet of dat zelf te doen is met de vaardigheden die ik heb. Zou het wel graag willen proberen. Zal dan gaan on de tank en de zijkappen. Misschien koop ik dan nog een kontkapje voor het zadel zodat dat ook in blauw gemonteerd kan worden.
-De spatborden roesten me te snel, en gaan waarschijnlijk mat zwart gespoten worden, of ik pak ze in met Wrapping folie. Daar ben ik nog niet over uit.
-Ik wil nog een schakelaar achter de zijkap maken die werkt als start onderbreker, zoals sommige scooters ook hebben.
Dan kan ik met de schakelaar zorgen dat hij niet kan starten als hij geparkeerd staat op openbaar terein.
-Met de koplamp zit ik ook nog te spelen met de gedachte om die te vervangen door een LED variant. Helaas is origineel Mash te duur, en de lampen op Ali zijn 10% van die prijs. Dat verschil is me te groot om vertrouwen uit te stralen. Dus misschien alleen het pitje vervangen door een LED variant. Ik rijd nogal veel in het donker, en dan is wat extra licht wel zo fijn.

Bij vorderingen in het project zal ik jullie op de hoogte houden met meer foto's.
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 676

Re: Mash Fifty project

Bericht#2 » 24 feb 2021, 19:33

:thumbsup: netjes gedaan!!! Het is mooie nu!!! :worshippy: :sct1:
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#3 » 25 feb 2021, 10:50

Bedankt.
Vanmiddag komt de uitlaattape binnen.
Dan wordt het uitlaat demonteren, inpakken, en terugplaatsten.
Ben benieuwd hoe makkelijk dat spul zich laat verwerken.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#4 » 26 feb 2021, 12:00

De uitlaattape is gister binnen gekomen, en ik ben er meteen mee aan de gang gegaan. Uitlaat gedemonteerd, en in aluminium bekken in de bankschroef gezet. De hitteband is van een soort steenwol, dus even nat maken en plaatsen maar.
Als je het nat maakt krijg je minder last van de irritatie die je kunt krijgen. Aan de uiteinden zit een RVS tiewrap, maar die gaan waarschijnlijk vervangen worden door RVS slangklemmen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het eindresultaat valt me niet tegen. Tijdens het rijden is me opgevallen dat het motorgeluid wat minder is geworden. Het metalen getik is wat doffer geworden.
Ik heb zitten denken om de demper matzwart te spuiten, maar dat heb ik toch maar niet gedaan.
3 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#5 » 01 mar 2021, 09:02

Ik heb op internet rond zitten neuzen, en heb een heel groot verschil gezien in prijs van bijvoorbeeld koplampen. Is er hier iemand die ervaring heeft met de langdurige kwaliteit van Ali materiaal?
Er staan interessante modellen LED koplampen op, maar helaas krijg je er niet zo'n goed beeld van en vraag ik me af hoe lang een koplamp van deze kwaliteit zal blijven werken. De prijs is interessant, maar om de de hele voorkant te moet verbouwen voor een lamp die maar een half jaar werkt, lijkt me geen goed idee.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Mash Fifty project

Bericht#6 » 01 mar 2021, 10:43

Wordt een demper niet veel te heet om te spuiten ?
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#7 » 01 mar 2021, 11:41

Amendoim schreef:Wordt een demper niet veel te heet om te spuiten ?

Nee. Er is speciale hittebestendige verf op de markt on juist dit soort dingen te spuiten.
Bbq black noemen ze het vaak. Het is lak die geschikt is tot 650 graden. Ik ken iemand die Enduro races doet op een Motorfiets. Die gebruikt deze lak al jaren zonder problemen op een opgevoerd motorblok.
Het lastige is in dit geval de chroomlaag op de demper. Die is zo glad dat de lak niet goed zal hechten, en omdat het zo hard is gaat schuren slecht.
Je zult dan de demper moeten ontchromen, waarna je pas kunt schuren en lakken. Dat proces leek mij te omslachtig om thuis in de schuur te doen. Laat je het chroom zitten, dan bladerd de lak er waarschijnlijk binnen een paar maanden vanaf.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Mash Fifty project

Bericht#8 » 01 mar 2021, 13:03

Ach ja, gelijk heb je. Ik zat te denken aan coating.... dat gaat niet, dat smelt er zo weer vanaf.

Kan je die chroomlaag anders niet met een slijpschijf flink ruwen?
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Mash Fifty project

Bericht#9 » 01 mar 2021, 14:13

op zulk dun metaal ben ik bang dat een slijpschijf te grof gaat. Als ik dan een foutje maak, kost me dat gelijk een nieuwe uitlaat. Het is mij goed op deze manier.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Mash Fifty project

Bericht#10 » 02 mar 2021, 08:37

Persoonlijk zou ik hem mooi zo laten, en pas gaan spuiten als je uitlaat begint te roesten (en dat gaat echt wel een keer gebeuren).
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer