Ik kan het niet laten..... ik zou het niet moeten doen maar ik kan het niet laten. Grand Dinks zijn echt voor mij persoonlijk de mooiste en beste scooters ooit en als ik een "verloren zuster" ergens zielig zie staan, gaan bij mij de ideeën alweer in het hoodje rondtollen
Je eigen scooter kun je tenslotte maar één of hooguit twee keer een volledige make-over geven dus wat te doen als je nog veel meer inspiratie hebt.... juist, dan koop je een wrak of opknapper en gaat daarmee aan de slag . Een man moet een hobby hebben, nietwaar.....
Dit is al een "ouwetje", dat wil zeggen : deze Grand Dink is al van vorig jaar en had ik ook bij me op de KTN jaarmeeting 2013 toen ze grotendeels klaar was maar wellicht is het interessant voor sommigen om de transformatie van wrak naar weelde te zien en geeft het inspiratie (dit is ook een repost van een ander forum maar om dezelfde reden : inspiratie, en bovendien deel ik het graag hier bij de STN ).
Zoals gezegd had ik naast mijn eigen Titanium en watergekoelde Champagne nog meer inspiratie om iets met een Grand Dink te doen. Bovendien wilde een hele goede vriend van me "net zo'n scooter als ik" dus heb ik het woord verspreid dat ik in de markt was voor nog een GDS en mijn monteur kwam met een opknapper te koop bij Kuiper Tweewielers in Sassenheim. Een hele goede toko trouwens met hele aardige en kundige lui, maar dat terzijde.
En daar stond ze dan, helemaal alleen en verlaten.....
Een S model uit 2009, 18.000 op de teller, blijkbaar van een ambtenaar geweest die d'r gebruikte voor dagelijks werkverkeer maar ook duidelijk een machine die veel actie heeft gezien en altijd buiten heeft gestaan. Ziet er op zich leuk uit zo maar van dichtbij kon je de krassen overal zien, was het zwarte plastic compleet verweerd en vol met vlekken, een gat in de linker zijkap waar de beruchte slang jaren lang had lopen schaven, al het aluminium ernstig gecorrodeerd (velgen, sissybar etc.) en het frame en overige ijzerwerk flink geroest. Maar qua constructie voor de rest wel solide en compleet.
In plaats van de originele uitlaat een lullig Sito dingetje en waar de rubber mat zat en op de voetsteunen had de vorige eigenaar traanplaat gemonteerd waardoor die plekken vol met geboorde gaten zaten.
Testritje mee gemaakt en ze liep wel aardig maar.... mwah.... je begrijpt wat ik bedoel. Wel was ze altijd in onderhoud geweest en goed bijgehouden door deze dealer zelf (die ik al kende en dus wist dat het vertrouwd was). Eigenaardig : de vorige eigenaar ruilde deze in en kocht een gloednieuwe Grand Dink S..... waarbij hij het gecorrodeerde traanplaat én de compleet verroeste kofferdrager liet overzetten op zijn nieuwe ! Ik heb het gezien. Stond voor geen meter op zo'n mooie nieuwe machine. Maar goed, deze werd aangeboden voor 800 en ik kon een deal maken voor 700. Niet slecht denk ik dan voor een op zich lopende machine.
Maar uiteraard niet zoals IK d'r dan wil hebben . Dus ik heb m'n monteur weer een rolberoerte bezorgd met al mijn "overdreven" wensen en eisen .
En een paar maanden later met veel bloed, zweet en tranen (nee, geen referentie naar Hazes) en vooral ook veel getier, heb je dan dit :
De Grand Dink helemaal gestript tot op het naakte frame, alle stalen onderdelen geheel ontroest en opnieuw zwart gespoten. Alle aluminium onderdelen zoals de velgen, veerpoten, variodeksel en sissybar gezandstraald en zilver gecoat (gecoat ja, niet gespoten) met extra glanslaag. Het koffer-rek en de koffer zelf had ik al eens eerder gekocht van een wrak bij dezelfde dealer (ik dacht : komt altijd nog wel eens van pas en zie daar) en ook die gezandstraald en zilver gecoat met extra glanslaag. Dat corodeert nooit meer.
Al het grote plaatwerk zoals de zijkanten, sideskirts, neus, maar ook de klok, spiegels, stuurbekleding, kofferdeksel en plaatje van de uitlaat laten spuiten in Candy Apple Red : da's een kleur die je vaak ziet bij Amerikaanse klassieke auto's en hotrods : schuren, gaten en scheuren repareren, basislaag, 2 lagen zilver, 3 lagen speciaal transparant metallic rood en dan nog een laklaag er bovenop. Nee, dat is geen standaardkleur die je zomaar kunt bestellen... Het dashboard opnieuw origineel in zilver gespoten en veel van het zwarte plaatwerk én zwarte onderdelen zoals het luchtfilter etc. zwart gespoten met een beschermlaag erop.
Nieuwe remhendels links en rechts, motorklok van een Grand Dink 125 erin, uiteraard Oxford handvatverwarming, zadelverwarming voor en achter en een Spy FM5000 alarm erin. En, net zoals bij al mijn scooters : een 9 amp gel-accu erin in plaats van de standaard 5 amp zuuraccu (want die trekt het niet) om alle electronica van stroom te kunnen voorzien. Die is wat groter dan de standaard dus een beetje figuurzagen is dan wel vereist .
Verder : een klant van ons is een metaalverwerkingsberijf en daar heb ik nieuwe traanplaat exact op maat laten maken zodat alles mooi 1 geheel vormt en er geen losse stukjes of afwijkingen zijn.
De motor is uiteraard geheel gereviseerd en bij assemblage bleek dat ook hier de oliepomp kuren vertoonde : die was met een veertje op "altijd open" gezet. Dat kan natuurlijk niet. Gelukkig had en heb ik van mijn overige GD projecten nog veel onderdelen over dus de oliepomp van en andere GD erin gedaan en rijden maar . Dat was echter wel een paar weken later weer waardoor de machine eerst een paar weken op mix heeft gereden. Dat gaat prima als je pompje niet werkt.
Het spatbord was niet compleet, het onderste stuk ontbrak, dus die tweedehands gekocht bij een sloper en helemaal opgeknapt. Het originele kenteken zat met twee roestige schroeven door de plaat heen in het spatbord geboord vast en dat was geen smoel. Dus bij van Dorp Kentekenplaten in Voorschoten het oude kenteken ingeleverd en een gloednieuwe laten maken en dan ook maar meteen een "groot" kenteken van gemaakt met een motorplaat-houder en grote plaat met NL aanduiding. Is beter toch ? Uiteraard ook meteen een nieuwe set winterbanden eronder. Alle bedrading is tevens vervangen (was verrot) en een nieuwe zwarte veer achter. De vering in de voorpoten compleet gereviseerd met tevens nieuwe oliekeringen.
De roestige en lullige Sito uitlaat vervangen door een TKR roestvrijstalen sportuitlaat die een lekker geluidje maakt met, zoals hier te zien, de tevens in kleur meegespoten uitlaatkap. En aangezien het RVS is, hoeft die nooit meer vervangen te worden, alleen gepoetst.
Het is helaas (nog) geen grote koffer, een "echte" Kymco Grand Dink koffer bedoel ik dan, maar deze had ik nog en is prima geschikt voor woon-werk verkeer en eenvoudige boodschappen. Tevens is deze afneembaar al zit er geen handvat aan.
Deze foto's zijn van vorig jaar en wat je niet ziet op deze is : dat op de plaats van de originele Kymco logo's nu allemaal zwarte geslepen obsidiaan stenen zijn aangebracht (een soort edelsteen bestaand uit vulkanisch glas) en links en rechts voorop Star Trek Romulan logo's (mijn afwijking, al mijn Grand Dinks hebben een Star Trek thema). Op de grote kappen links en rechts zitten geen GRANDDINK logo's meer en die komen ook niet meer terug daar. Die vriend van me wilde dat niet .
Wanneer ik daar nog een updated foto van heb, zal ik die nog hier posten.
Zoals van al mijn machines is er van deze ook maar één, vooral in deze kleur en uitvoering. En ze loopt als een trein .
En zoals al mijn Grand Dinks heeft ze een naam : deze heet Gabriëlla.
Die vriend van mij rijdt erop tussen Leiden en Schiphol in, dus als je 'm ziet : toeteren ! .
Ze is de derde in de vloot. Op naar de volgende
En wat moet ik nou met zoveel scooters, wordt mij vaker gevraagd, als ik er toch maar op 1 tegelijk kan rijden ? Tja.... weet jij het ? Ik niet . Mijn buren zijn niet altijd zo blij als ze allemaal tegelijk voor de deur staan .
Vragen ? Opmerkingen ? Suggesties ? Ik hoor het graag !