Een paar maanden geleden belt mijn voormalige dealer mij. Of ik nog wat deed met Grand Dink en zo. Mwah.... wat zal ik daar nu op zeggen ?
Anyway, hij had een oudje binnen gekregen als inruil en of ik er wellicht interesse in had. Vooruit, dan rijden we eens langs om te kijken.
Afgeragd, zag er niet uit, reed amper. Kom op met die sleutels. Kom je dan wel terug ? Ja, mijn eigen GD staat voor de deur, die laat ik dan staan zeker ? Dus snel even naar mijn eigen monteur gereden om ernaar te kijken, spontaan. Afgezien van de optische verkrachting, was de structuur op zich wel goed en viel er wat mee te doen. Iets ging jeuken en ik voelde een projectje aankomen....
Mijn monteur had ik gevraagd wat voor deze in deze staat normaal gesproken zijn inkoop- en verkoopprijs zou zijn. Gewapend met die informatie dus terug naar de dealer.... waar ik na 40 minuten terug was in plaats van 10
Het was een perfecte scooter, zo zei de dealer en die wilde er bedrag X voor hebben. Lachend trok ik mijn jas weer aan . Nee, laat dan maar. Ja maar hij is het wel waard ! Misschien, maar niet voor mij. Ze is het waard voor iemand die er alleen boodschapjes mee doet, maar niet voor iemand als ik die tourt, echt long distance. En om dat ding op MIJN niveau te krijgen, moet er zoveel aan gebeuren nog wat me klauwen met geld gaat kosten, dan is jullie verkoopprijs niet realistisch. Nou, wat geef je ervoor dan ? Zoveel. De dealer ging even bellen... en kwam een paar minuten later terug met de mededeling dat het goed was maar dan wel contant afrekenen. Oké, geen probleem. Nu meteen meenemen dan ! Nee, ik ga nu eerst naar mijn klant in Haarlem, ik kom volgende week wel. Dat was op een zaterdag en dinsdag haalde ik d'r op.
En waar begin je dan mee ?
Een Grand Dink uit 2007, Old Style, zilver, met officieel 25.000 op de teller. Wat je hier al niet meer ziet, is het grote gebarsten windscherm. Meteen vervangen door een oud klein schermpje dat ik nog had liggen. En ook niet de tot op het bot verroestte chromen beugelset, ook meteen eraf. Helaas heb ik er geen foto van toen dat er nog op zat.
De vloermat zat vol met gaten dus die heb ik ook vervangen door een ander die ik nog had. En een reserve-koffer met montageplaat had ik ook nog, ooit eens gekocht tweedehands als een reserve voor mijzelf, maar die kon nu mooi hier op. Die zat er dus niet bij oorspronkelijk.
Dat is allemaal door mijn monteur gedaan waar ik de scoot een week of twee later heb neergeplant. De motor zelf zat helemaal vast, in zoverre : alle bouten en schroeven zaten muurvast. Twee nachten laten weken in de WD40 en toen kwam het langzaam los. De cilinder is gehoond, de zuiger vervangen want die was verrot. Net zoals de oliepomp en bijbehorende assen, dus die zijn ook vervangen door reserve-exemplaren uit een ander blok dat ik nog had. Voor de rest natuurlijk de standaard dingen zoals remmen, filters, pakkingen etc. Alleen de startmotor die erin zat, was goed want die was praktisch nieuw, net vervangen toen ik d'r kocht. Carburateur schoongemaakt, en er zaten verrotte en afgesleten zomerbandjes op, dus die ook meteen vervangen door de voor mij zo kenmerkende Schwalbe Ice-Man met tankprofiel. En toen reed ze tenminste weer, al zij het niet goed nog uiteraard.
Eerst dan maar eens een paar honderd kilometer gaan rijden en kijken wat er allemaal mis is en gaat. Mooi lijstje van maken en dan gaan we weer een stap verder. Langzaam maar zeker gaat dit wat worden....
Op dit moment is haar werknaam nog Jezebel. Maar dat zal niet haar uiteindelijke naam zijn....