Schroevendraaiers en dopsleutels. Het lijkt de titel van een spannend boek, en daar is het eigenlijk ook wel mee te vergelijken, alleen is dit dan geheel interactief.
Allereerst dan maar de neus eraf en kijken hoe het er daaronder uitziet. De neus van een Grand Dink heb ik er vaker zelf vanaf gehaald, een paar maanden geleden nog om een koplamp te vervangen. Ik weet dus zowel waar alle schroeven zitten en welke volgorde je moet aanhouden en dat is een absoluut voordeel. Een goed begin is het halve werk zeggen ze, en dit begin is dan makkelijk. Dat stimuleert !
De neus is op zich verder helemaal heel, ook alle schroefpunten. Ook het windscherm is praktisch onbeschadigd en de rubbers zijn ook nog goed. Afgezien van 1 missende bout die het windscherm vasthoudt op de neus (er zitten er nog 3, dus op zich geen probleem, en daar vind ik wel weer een ander voor), begint het allemaal positief.
Voor zover ik kan zien, en dat is niet veel want daar heb ik dus écht geen verstand van, ziet de bedrading er goed uit. Alle electronica doet het ook verder, dat heb ik getest, dus daar doen we dan verder maar niets aan. Alles is droog en alle stekkers zitten vast dus verder maar beter niet aankomen. Mijzelf kennende kan het anders alleen maar slechter worden, zeker niet beter
Vooral de onderplaat achter de neus is ernstig beschadigd en wil ik zeker gaan vervangen want zo te zien is die echt niet meer te redden. Echter, de logica van de volgorde hoe plaatwerk is bevestigd bij een Grand Dink is soms ver te zoeken, iets dat ik eigenlijk al wist en waar ik later nog eens meer achter zal komen. Gelukkig heb ik nog een paar onderdeeltjes op voorraad...
Er zit ook een scheur in het voorspatbord: op een of andere manier zat die veel te dicht op de band waardoor bij elk hobbeltje, takje en steentje die tegen de band aankomt en waardoor die ingescheurd is. Die moet er dus vanaf want die ga ik repareren. Bovendien zit er een sticker op en ik heb een hekel aan allerlei soorten stickers op mijn scoots dus die moet er ook vanaf. Demonteren dus en opzij leggen voor straks.
Dit geeft weer een hele goede blik op de poten van de voorvork en hier kun je goed zien dat de onderkanten van de poten niet gecorrodeerd zijn, wat meestal wel het geval is, één van de veelvoorkomende euvels van Grand Dinks. Bovendien zijn er geen sporen van lekkage van olie van de vering. Alles bij elkaar in verbazingwekkend goede staat dus.
Langzaam maar zeker verder en verder met het slachtfeest en nu wordt het wel spannend want zo ver ben ik nog nooit geweest. Eigenlijk is dit ook een soort reis.... normaal gesproken mét de scooter, nu ván de scooter. Een ontdekkingsreis.
En zoals op elke reis, kom je onverwachte dingen tegen. Opeens valt er vanaf de achterkant een mysterieus slangetje spontaan onderuit op de grond. Geen idee wat het is, daar komen we misschien later wel achter.
Het sideskirt links onder, waar die ductape ook allemaal aan vastgeplakt zat, is zwaar beschadigd met diverse gaten en scheuren. Die moet er dus onderuit en helemaal worden gerepareerd. Natuurlijk kan ik ook een nieuwe kopen in de juiste kleur maar dat ene stukje plastic kost al snel tegen de € 100,- (en zijn tweedehands niet te krijgen, logisch) en bovendien hoeft deze niet supermooi te zijn of te worden. Vandaar dat ik overga tot praktische reparatie. En zodra ik die heb losgemaakt, wat niet erg moelijk bleek, blijkt dat de zwarte bodemplaat net onder de voetmat kapot is: het sideskirt valt met haakjes in een soort van gleufjes in de zijkant van die bodemplaat en die zijn allemaal kapot. Hmmm, dat is niet te lijmen of te repareren dus straks maar weer even mijn kelder induiken om een ander te zoeken. Volgens mij heb ik er daar nog eentje van...
Alleen de voorplaat onder de neus WEIGERT om los te komen. Da's die ene waar dat hele grote gat in zit aan de linkerkant. Te redden is die zeker niet meer en moet dus vervangen worden maar eerst moet die netjes worden verwijderd. Een aantal kruiskopjes onder de voetmat en twee bouten dopje 10 houden die vast en ze willen allemaal los behalve één kruiskopschroefje rechts onder. Die is ernstig verroest en de kop is doorgedraaid. Er is dus niets voor de schroevendraaier om te "pakken". Uiteraard kan ik dat ook afbreken maar ik weet niet zeker wat ik dan nog meer per ongeluk zou vernielen en dat wil ik dus niet. Geduld... Na het wegborstelen van een paar kilo Zaandams zand hup even naar boven om een fles cola te pakken om te zien of we het weerbarstige ding daarmee kunnen losbruisen. Rustig laten intrekken en intussen kijken hoe ver we kunnen komen met de rest.
De buddybak is niet moeilijk te verwijderen en heb ik ook vaker gedaan : twee boutjes dopje 10 voor, twee boutjes dopje 10 achter en twee kruiskoppen houden het geheel op z'n plek. Bij het eruit tillen even aandacht besteden aan het lampje dat aan de bak vastzit en ook de 12V aansluiting: voorzichtig omhoog halen, dan de stekkertjes losmaken en dan heb je een grote open ruimte die de ingewanden blootlegt (by your command, @
MonsterlijkKPS).
Een vorige eigenaar heeft iets creatiefs met de buddybak menen te moeten doen want bij de accu is er een stuk uitgezaagd. Ook ontbreekt het afdekklepje van het accuvak. Belemmert dat het functioneren van de machine ? Nee, niet echt. En niemand ziet het eigenlijk maar ik WEET het en dat irriteert mij. Een klepje heb ik intussen besteld, tweedehands (nog heel lastig te vinden trouwens die dingen) en ik overweeg ook om een andere buddybak te gaan bestellen, ook tweedehands.
De accu lijkt ook trouwens te hoog of te groot voor de daartoe aangewezen ruimte. Misschien dat daarom er een gat ingezaagd is en dat ook daarom het klepje ontbreekt omdat dat niet meer zou passen. Dat vereist tezijnertijd nader onderzoek. Dit is niet iets waar ik moeilijk of niet bij kan dus dat kan later altijd nog.
Nu de bak er helemaal uit is, kun je beter zien wat ik bedoel :
Nu de bak er dan ook echt helemaal uit is, borstelen we eerst alle vuil en weer een paar kilo zand weg en hebben we een eerste echte blik op het hart van de machine. Net zoals bij de voorvork zien we nu opnieuw verbazingwekkend weinig roest, eigenlijk helemaal geen. Echt heel bijzonder voor een machine van 10 jaar oud, al had de vorige eigenaar de scoot wel altijd onder een afdak staan. Die dáárvoor, geen idee, maar er lijkt altijd goed voor gezorgd te zijn. Al met al word ik steeds blijer met deze aanschaf.
En nee er staat ook niets scheef, het frame is niet krom. Dat lijkt slechts zo door de foto.
De enige plek met echte roest, en dat is eigenlijk altijd zo bij Grand Dinks, is het aanhechtingspunt waar de sensor van de benzinemeter op de tank zit. Die bevindt zich onder de bodemplaat en dat is een soort van kommetje waar altijd regenwater in blijft staan. In heb nooit begrepen dat ze dat niet anders hebben gedaan. Zo te zien zit die helemaal vastgeroest maar de tank lekt niet en ik heb geen reden om die los te maken of zo want alles doet het, dus dat laten we zo zitten na schoonmaken.
Een ander bekend euvel van de Grand Dink is inhouden bij tegenwind, voornamelijk vanaf links voor. De oorzaak daarvan ken ik en dat is de luchtslang die links onder doorloopt naar voren toe, met een soort luchthapper eraan. Dé oplossing is om die gewoon te verwijderen. Dus het toc-stuk onder het zadel en de voetsteunen links en rechts zijn er snel vanaf. Nu wordt de slang zichtbaar en begin je te zien dat onder al het plaatwerk een Grand Dink eigenlijk niet veel voorstelt. Net als sommige mensen
Een andere reden om deze slang te verwijderen is het feit dat die de neiging heeft om een gat in je linker grote achterkap te schuren over de jaren heen. Ook bij deze scoot is dat het geval en ook hierover heb ik me altijd verbaasd dat men dat af fabriek nooit op een beter wijze heeft gemonteerd of omgeleid. De slang bestaat uit twee gedeelten met in het midden een klem dus als je het voorste stuk hebt losgeschroefd en de klem verwijderd, kan je het voorste deel er gewoon aftrekken en het overgebleven achterste stuk met een tie-rip omhoog vastzetten aan het frame. Je hebt dat achterste stuk wel nodig en bij voorkeur dan omhoog vastzetten zodat de wind er nooit meer "in kan slaan", wat het inhouden-probleem veroorzaakt, en om vuil zoveel mogelijk te weren.
Terwijl Cees @sethsryt nu ballistic gaat met de schroevendraaier, schuim op z'n bek (Animal van de Muppets, ken je die ?), en zich op de achterkant stort, wijd ik me aan andere zaken. Intussen zijn namelijk twee koeriers langsgekomen, de een na de andere. Al zittend en knutselend in de zon, zei ik tegen ze : als je wat hebt voor mijn huisnummer, ik ben niet thuis maar zit hier
En verdraaid, beiden hadden pakjes voor mij. En allemaal met onderdelen voor deze scoot ook ! Dus dat kwam dubbel mooi uit. Het is tenslotte alweer bijna kerst.
Het cockpit-gedeelte zit met twee boutjes dopje 10 vast aan het frame aan de voorkant onder de neus. Die zijn makkelijk. Maar dan nog met 3 boutjes dopje 8 van onderen waar je niet bij kunt. Zowel staal als dashboard zitten in de weg. Dusss... moet het hele dashboard eraf. Een paar kleinere parkers zitten aan de voorkant die het vasthouden aan het "voetstuk", de grote zwarte plaat met de boodschappenhaak eraan, en onder de neus zit alles nog eens vast met een aantal grotere parkers. Zijn die er eenmaal uit, dan is het een kwestie van alle electriciteitsdraden loskoppelen door middel van de stekkers (die allemaal zowel kleurgecodeerd zijn als allemaal een andere pasvorm hebben, dus dat is geen probleem) en de kilometertellerkabel. Die wil soms nog wel eens breken, is me al een paar keer gebeurd, en moet dan vervangen worden. Iets wat, zoals ik nu besef en ervaar, een absolute k*tklus is en daarom zoveel geld kost altijd. Maar nu weet ik dus hoe het allemaal in elkaar zit en hoe het moet dus in de toekomst ga ik me die kosten besparen ! Nu al is al dit sloopwerk me dus van voordeel.
De cockpit komt dan ook los en de behuizing is niet moeilijk te verwijderen, die bestaat slechts uit een bovenplaatje en onderplaatje die aan de achterkant van de cockpit met 3 schroeven boven en 2 onder vastzitten. Dat laat zich makkelijk uit elkaar schroeven en dan zie je ook het binnenwerk van de klok.
Waarom doe ik dat ? Nou, in eerste instantie omdat het klokje van de cockpit het niet doet. Ik zie 'm wel heel vaagjes iets doen dus ik denk dat het batterijtje leeg is, dat ik kan vervangen, of anders is het klokje zelf kapot en daar heb ik nog een andere van. Maar dat men zo'n stoere scoot heeft gemaakt met zo'n Teletubbies cockpit, heb ik ook nooit begrepen.
What the hell were the designers thinking ?
Maar de andere reden waarom ik de cockpit eruit wilde hebben is één van de dozen die net is afgeleverd, precies wanneer ik die nodig heb. Want daarin zit een...
Juist, je raadde het al
Een cockpit van een Grand Dink 125 die er mijns inziens een stuk beter en professioneler uitziet. Zoals de kleine zou zeggen : Stoer !!! Het algemene design van het halve eitje doe je nu eenmaal niets aan maar dit ziet er in ieder geval beter uit. Ook van deze doet het klokje het niet maar da's geen probleem, we gaan straks wel op zoek naar een passend batterijtje of een ander werkend klokje. Die heb ik nog "ergens"... "ergens"...
De cockpit draadboom van een 125-er is echter heel anders dan die van een 50-er. Zo zitten er meer functies op en ook op een andere plek. Diegenen die mij kennen weten dat ik in al mijn Grand Dinks de standaard cockpit heb vervangen door hetzij een 125-er of zelfs een 250-er. En bij de eerste ombouw heeft mijn monteur met vloeken en tieren uiteindelijk uitgevonden dat de beste en makkelijkste manier NIET is door de draadboom van de 125-er aan te passen op de rest van de scoot maar om de gewone 50-er draadboom aan te passen op de 125-er cockpit. Gewapend met die kennis denk ik dus : hoe moeilijk kan het zijn ?
Nou... ehhh... heel moeilijk dus. Hier begrijp ik dus echt geen ene jota van, electra, en bij gebrek aan een gezonde dosis @
motormuis bel ik dus maar mijn monteur. Een man van weinig woorden en diepe emoties is hij, en zijn soms norse manier van spreken en handelen stoot mensen wel eens af. Maar we kennen elkaar al jaren dus als ik het probleem voorleg, kan hij toch wel een beetje lachen om mijn gestuntel en mag ik even langskomen. Da's super tof dus ik zeg dat ik er zo aankom. Eerst nog even langs de lokale brommerboer want de rubberen houder van de CDI is helemaal vergaan (die hing los te bungelen tussen de kappen) dus daar heb ik een nieuwe voor nodig (die ik trouwens gratis kreeg, top-service!) en dan op bezoek bij de échte dokter.
Cees laat ik achter mét schroevendraaier en mét scoot.... wie weet wat er straks nog van over is wanneer ik terugkom