Schlacht\fest! (Grand Dink)
Geplaatst: 17 mei 2016, 14:54
Soms heb je een hobby waar je best al wel lang mee bezig bent, maar toch nog (te) weinig van weet. Dit overkwam ook meneer E. te L. Want eerlijk gezegd, ondanks mijn vloot van Grand Dinks heb ik eigenlijk geen idee hoe een en ander er nu onder de kappen uitziet en hoe dat allemaal vastzit en met elkaar samenwerkt. Serieus. Ik weet waar de benzine erin moet en de sleutel, hoe ik een bougie moet vervangen en een filtertje maar daar blijft het bij. Mensen denken vaak dat ik wel een sleutelaar móet zijn vanwege de enorme afstanden die ik soms rij (en wie zou dat wagen zonder technische kennis, denkt men dan) maar dat valt dus vies tegen. Ook meekijken soms met mijn monteur levert niet veel wijsheden op, ten eerste omdat ik niet alles meemaak dan en ten tweede omdat kijken toch iets heel anders is dan zelf doen.
Tijd om daar eens verandering in te brengen dus. Op zoek naar een leuke slopert op Marktplaats en na enige tijd er eentje gevonden die me wel wat leek voor een aantrekkelijke prijs. Laat de biedoorlog beginnen ! En dan is er natuurlijk altijd die ene b*tch die steeds 1 euro (ja echt waar, letterlijk) meer bood dan mijn laatste en hoogste bod.... Volhouden dus. Langste adem wint en twee weken geleden dan het verlossende woord dat ik had "gewonnen" en de scoot kon ophalen in Zaandam in rijdende staat, volgens de verkoper. Dat bleek inderdaad zo te zijn en bij persoonlijke inspectie helemaal geen slecht ding voor een beestje uit 2006. Met liefde dus de pegulanten neergeteld, de overschrijving geregeld en de verkoper (hele aardige gozer trouwens) begeleidde me richting de pont vanaf waar ik de richting naar huis weer zou kunnen vinden.
Even een omweg gemaakt via @Stephan op de tuin (na eerst hopeloos verdwaald te zijn geweest in Amsterdam dus) alwaar zij-die-mijn-echtgenote-is en bijbehorend gebroed ook nog even kwamen buurten, en toen de lange weg via Zandvoort (dat had ik de kleine tenslotte beloofd) weer naar huis richting Leiden.
Ze trekt heel langzaam op maar dat had de verkoper me ook gezegd : deze was exact afgesteld op 50 echte kilometers maximaal per uur (rollerbank-hufter-proof). Maar eenmaal op snelheid rijdt ze echt lekker. Bijna 30.000 op de teller en bij 25K is er zowel een nieuwe cilinder als zuiger ingegaan. Bovendien is de uitlaat nieuw en de bandjes zijn nog geen half jaar oud. Bijna zonde dus om te gaan slopen...
Nou ja, slopen gaan we dus wel maar het wordt een leer-en-probeer project. Meteen dus ook weer even zowel Marktplaats als eBay opgegaan op zoek naar extra onderdelen (nee, ik heb niet álles op voorraad ) want dan wil ik d'r ook wel hebben conform MIJN wensen en standaarden uiteraard
Vrijdag 13 mei dus vrij genomen als mijn vrije dag de 13e en aan de sloop gegaan met als doel om het ook weer werkend in elkaar te zetten maar dan beter dan dat ze was. Rond een uurtje of 9 's ochtends begonnen en rond half 11 kwam Cees @Sethsryt ook nog een handje helpen, zowel nieuwsgierig als behulpzaam als hij is (maar dus ook zonder enige technische kennis van zaken).
En hier begin je dan mee :
Ziet er op zich best aardig uit behalve dan de linker zijkant waar een paar maanden geleden blijkbaar een Vespa vol ingereden is, zo zei de verkoper. Zit helemaal vast- en dichtgeplakt met kleverige ductape. Wat dat behalve uiterlijke schade heeft opgeleverd, zien we dus straks wel. De structurele integriteit van de machine als geheel is hierdoor echter niet aangetast want rijden doet ze als de beste.
Ze is niet super mooi en dat wordt ze ook niet, dat is niet het doel van de oefening. Op de foto's kun je niet alle beschadigingen en krassen zien maar die zijn er wel behoorlijk (vooral de spiegels zijn diep gekrast en de kappen hebben flinke schaafwonden hier en daar). Het is echt een leer-project maar dus wel met de bedoeling dat ze blijft rijden en in technisch goede staat blijft verkeren zodat ze voor mij bruikbaar is voor voornamelijk de kortere ritjes in de steden en dorpen, met name dan ook weer met het oog op de toenemende scootercontroles en rollerbanken.
Niet gehinderd dus door enige kennis van zaken ga ik hiermee aan de slag. Maar ja, kennis van zaken heb ik ook niet van mijn andere hobby dus waarom zou ik me daardoor laten tegenhouden, nietwaar....
Tijd om daar eens verandering in te brengen dus. Op zoek naar een leuke slopert op Marktplaats en na enige tijd er eentje gevonden die me wel wat leek voor een aantrekkelijke prijs. Laat de biedoorlog beginnen ! En dan is er natuurlijk altijd die ene b*tch die steeds 1 euro (ja echt waar, letterlijk) meer bood dan mijn laatste en hoogste bod.... Volhouden dus. Langste adem wint en twee weken geleden dan het verlossende woord dat ik had "gewonnen" en de scoot kon ophalen in Zaandam in rijdende staat, volgens de verkoper. Dat bleek inderdaad zo te zijn en bij persoonlijke inspectie helemaal geen slecht ding voor een beestje uit 2006. Met liefde dus de pegulanten neergeteld, de overschrijving geregeld en de verkoper (hele aardige gozer trouwens) begeleidde me richting de pont vanaf waar ik de richting naar huis weer zou kunnen vinden.
Even een omweg gemaakt via @Stephan op de tuin (na eerst hopeloos verdwaald te zijn geweest in Amsterdam dus) alwaar zij-die-mijn-echtgenote-is en bijbehorend gebroed ook nog even kwamen buurten, en toen de lange weg via Zandvoort (dat had ik de kleine tenslotte beloofd) weer naar huis richting Leiden.
Ze trekt heel langzaam op maar dat had de verkoper me ook gezegd : deze was exact afgesteld op 50 echte kilometers maximaal per uur (rollerbank-hufter-proof). Maar eenmaal op snelheid rijdt ze echt lekker. Bijna 30.000 op de teller en bij 25K is er zowel een nieuwe cilinder als zuiger ingegaan. Bovendien is de uitlaat nieuw en de bandjes zijn nog geen half jaar oud. Bijna zonde dus om te gaan slopen...
Nou ja, slopen gaan we dus wel maar het wordt een leer-en-probeer project. Meteen dus ook weer even zowel Marktplaats als eBay opgegaan op zoek naar extra onderdelen (nee, ik heb niet álles op voorraad ) want dan wil ik d'r ook wel hebben conform MIJN wensen en standaarden uiteraard
Vrijdag 13 mei dus vrij genomen als mijn vrije dag de 13e en aan de sloop gegaan met als doel om het ook weer werkend in elkaar te zetten maar dan beter dan dat ze was. Rond een uurtje of 9 's ochtends begonnen en rond half 11 kwam Cees @Sethsryt ook nog een handje helpen, zowel nieuwsgierig als behulpzaam als hij is (maar dus ook zonder enige technische kennis van zaken).
En hier begin je dan mee :
Ziet er op zich best aardig uit behalve dan de linker zijkant waar een paar maanden geleden blijkbaar een Vespa vol ingereden is, zo zei de verkoper. Zit helemaal vast- en dichtgeplakt met kleverige ductape. Wat dat behalve uiterlijke schade heeft opgeleverd, zien we dus straks wel. De structurele integriteit van de machine als geheel is hierdoor echter niet aangetast want rijden doet ze als de beste.
Ze is niet super mooi en dat wordt ze ook niet, dat is niet het doel van de oefening. Op de foto's kun je niet alle beschadigingen en krassen zien maar die zijn er wel behoorlijk (vooral de spiegels zijn diep gekrast en de kappen hebben flinke schaafwonden hier en daar). Het is echt een leer-project maar dus wel met de bedoeling dat ze blijft rijden en in technisch goede staat blijft verkeren zodat ze voor mij bruikbaar is voor voornamelijk de kortere ritjes in de steden en dorpen, met name dan ook weer met het oog op de toenemende scootercontroles en rollerbanken.
Niet gehinderd dus door enige kennis van zaken ga ik hiermee aan de slag. Maar ja, kennis van zaken heb ik ook niet van mijn andere hobby dus waarom zou ik me daardoor laten tegenhouden, nietwaar....