Een tijdje later kocht ik een New Dink om tijdelijk op te rijden. De scooter was in erbarmelijke staat maar goedkoop. Na er een paar maanden op gereden te hebben werd de scooter geschorst en later nog gebruikt als proef opstelling voor de New Dink 50i. Aangezien door verkoop weinig tot niets zou opleveren besloot ik de scooter te slopen en de nodige onderdelen te bewaren, je weet maar nooit.
Op het moment dat ik er genoeg vanaf gehaald had en het frame in de oud ijzer bak wou gooien schoot mij de boven genoemde discussie weer te binnen . Dus werd de slijptol in het frame gezet en de motor ophanging ging ook in de bewaar bak.
Nu rustig opzoek naar een donor Grand Dink.
Ik vond het zonde om een goede scooter op te offeren voor een dergelijk project dus werd de keus wat beperkter. Na de nodige pogingen en biedingen, in mei 2015 een pracht exemplaar kunnen aanschaffen die voldeed aan de voorwaarden, goedkoop en eigenlijk het opknappen niet waard.
Geleverd in mat zwart (spuitbus) met stoere stickers en niet lopende motor. De motor zou toch niet gebruikt gaan worden dus dat was geen probleem.
Gaande weg het aanpassen en opknappen kwam ik er achter dat de scooter een bewogen verleden heeft gehad voor de 22500 km die er op de teller stond. Als dit al klopt want later bleek het worm wiel van de kilometer teller aandrijving bij het voor wiel volledig versleten.
Onder tussen contact met de RDW gezocht over het hoe en wat met betreft de ombouw van 2 takt naar 4 takt. 1 antwoord was in ieder geval duidelijk, hij moest herkeurd worden. Of het veel of weinig zou gaan kosten konden ze geen duidelijk antwoord op geven, dat kreeg ik pas te horen vlak voor de herkeuring van de keurmeester bij de RDW.
Een scooter met bouwjaar tot 31-12-2005 mag gekeurd/herkeurd worden bij elk willekeurig RDW station. Kosten rond de 50 euro.
Een scooter van na 01-01-2006 moet gekeurd/herkeurd worden in Lelystad op het test ciruit van de RDW. Kosten zijn hoog. Er moeten o.a. rem en rij proeven gedaan worden en daar rekenen ze dan uur tarieven voor.
Voordat ik de Grand Dink kocht wist ik dit niet en mijn geluk was dat de scooter van september 2005 was en ik dus naar elk RDW station kon voor een herkeuring. Had ik naar Lelystad gemoeten voor de herkeuring dan had ik het project gestopt. Het was voor mij een eis dat de scooter RDW gekeurd moest zijn voor ik er op ging rijden en al die extra euro’s voor een keuring in Lelystad was het mij dan weer niet waard geweest. Er zouden al genoeg euro's in het project gaan zitten.
Maar goed, zover was het nog lang niet. Eerst moest ik van 2 scooters 1 maken.
Het lastige is dat de motorophanging van een Grand Dink aan de bovenkant van het blok zit, net achter de cilinder en die van een New Dink aan de onderkant onder de cilinder. Ook zit de schokbreker bevestiging op de motor bij de New Dink verder naar achter.
Links het New Dink blok en rechts het Grand Dink blok.
Probleem 2 was dat op het moment dat je de motor van een Grand Dink verwijdert het een onhandzaam ding wordt. Je hoogte van je frame is weg, je stuur klapt naar links of rechts en als je moet meten kom je altijd handen te kort om dat alles alle kanten op beweegt. Kortweg, het frame moest vast gezet worden zodat het niet kon verschuiven tijdens de meet, slijp en las werkzaam heden.
Ik heb dus een frame gemaakt waar ik de scooter in kon rijden en waar hij ook in kon blijven staan zonder standaard.
Het voorwiel geblokkeerd, 2 steunen om het frame op de goede hoogte en waterpas te houden, een balk aan de achterkant waar ik het wiel van het New Dink blok tegen aan kon rollen zodat de wiel basis gelijk bleef en 2 spanbanden aan de voorkant voor extra fixatie.
De eerste stap was het verwijderen van de verstevigings-platen op het frame.
Na het plaatsen van de New Dink verstevigings-platen en een hoop gemeet en gepas was dit de eerste poging
Hmmm,niet echt een succes. Meet fout?
Toen maar de New Dink 50i er naast gezet en wat meeting gedaan en de stand van het blok als hij op zijn wielen staat bekeken.
Poging 2. Kijk dat past al beter en ziet er ook beter uit.
Inmiddels was ik al een dag aan het passen, meten, slijpen en lassen, dus werd het tijd om de zooi op te ruimen en alles schoon te maken. Alles aflassen komt de volgende keer wel.
Deel 2