Deel 1Deel 2Deel 3Deel 4Deel 5Deel 6Deel 7Deel 8Deel 9Nu zit ik met een dilemma. Ik wil het frame en het nodige losse spul graag stralen en poeder coaten, maar ik wil er ook nog wat aanpassingen aan doen waarvoor ik dan de poeder coat laag moet beschadigen en dat is zonde werk.
Dilemma, dilemma.
Aangezien ik waarschijnlijk nog wat dingen aan ga passen aan het frame, ongebruikte steunen verwijderen, nieuwe steuntje er op lassen voor toekomstige projecten en omdat stralen en poeder coaten best wat kost en het project tot nu toe ook al het nodige heeft gekost, heb ik besloten het poeder coaten voorlopig uit te stellen.
Maar goed, dan zit je nog met een frame dat is aangetast door de tand des tijds
. Geen idee of er een old timer regeling is voor scooter, maar hij/zij/het is toch van 2005 en dus alweer 11 jaar oud. En om er nou niets aan te doen en de boel zo op te bouwen doet dan toch een beetje afbreuk aan het gewenste eind resultaat.
Dus dat werd een paar keer goed stof happen bij het verwijderen van zoveel mogelijk roest. Nu viel het, voor een scooter van 11 jaar oud, eigenlijk best wel mee. De dwars plaat waar de achter schokbreker aan vast zit en de steun voor het achterspatbord hebben het meest te leiden gehad.
De tank en de andere losse spullen moesten ook ontroest (zover mogelijk dan) worden.
Nadat ik zoveel mogelijk roest verwijdert had werd de pot verf open getrokken en werd het frame gedoopt met zwarte hammerite.
De aluminium delen, veerpoten voor en de achterdrager werden eerst zoveel mogelijk geschuurd en daarna in een kleine handstraal kast weer netjes gemaakt voor het spuiten.
En daar na kwam het werk waar ik geen liefhebber van ben
, grondverf schuren
. Door in de pauzes elke keer een stukje te doen duurde het allemaal wat langer, maar werd het niet langdradig en vervelend
.
En dan heb je alles geschuurd
, dan is het verf tijd!
Alles zo neer gezet dat alle zichtbare delen in de kleur zouden komen.
En dat de spuiter er overal goed bij kon.
Vrijdag middag/avond spuiten, een nachtje laten staan om alle verf goed te laten uitharden. De cabine op stoken zetten had ook gekund, maar dit scheelde iets in de kosten en ik kon het er toch pas zaterdag uithalen. En het risico dat er door het stoken, toch 75 graden, iets fout gaat heb je dan niet.
Lekker laten drogen en dan bouwen. Dat is voor deel 10.