Deel 1Deel 2Deel 3Deel 4Deel 5Deel 6Deel 7Deel 8Deel 9Deel 10Alle kappen zijn gespoten, alle poeder coat delen waren voorzien van een goede laag hammerite en de motor was klaar voor montage
.
Zoals ik al geschreven had is de hele scooter uit elkaar geweest behalve de transmissie.
Ook de veerpoten zijn dus helemaal uit elkaar gehaald.
De foto is een beetje wazig maar dat ze wat tender love and care nodig hadden is goed te zien
.
De veren waren nog ruim binnen de toleranties en hoefden dus niet te worden vervangen. Alle keerringen werden wel vervangen en de harmonica rubber werden opgeknapt.
Het onderste deel was goed aangevreten door de tand des tijds en werd geschuurd, gestraald en in de kleur gespoten.
Bij de montage werden ze ook voorzien van nieuwe olie, dat was wel nodig dacht ik.
De olie is waarschijnlijk zijn hele leven niet vervangen en zeker de kant van de remklauw heeft het zwaar gehad. Door de warmte die van de remschijf afkomt als er veel en hard geremd wordt heeft die olie het extra zwaar ten opzichte van de ander veerpoot.
Na alles weer gemonteerd te hebben en de olie er in gedaan te hebben, krijg je dit als resultaat.
Tijd om de GD 2.0 op zijn wielen te zetten.
Tank, stuur, gewei en kabel boom er op.
Uitlaat zoveel mogelijk ontroest (stoffig) en voorzien van hitte bestendige lak.
Kabels aansluiten, voor rem ontluchten, benzine slangen zo leggen dat ze nergens tegen aanliggen.
De verlichting, via een relais, rechtstreeks op de accu aan gesloten. Als ik nu het contact aan zet dan doet alle verlichting het gelijk en niet pas als de motor loopt. Dit heb ik gedaan omdat ik zoveel mogelijk lampen wil vervangen voor led en die hebben liever gelijkstroom ipv wisselstroom rechtstreeks vanaf de dynamo. Dit heb ik ook op de New Dink 50i en dat werkt prima, zeker met een grotere accu. GD 2.0 – 9 Ah, ND 50i 12 Ah.
Ook heb ik een GD125/250 accubak gemonteerd om de grotere accu te kunnen huisvesten, in de GD 50 accubak passen deze accu’s helaas niet.
Al het nieuwe zwarte plastic geplaatst en de eerste kappen gemonteerd.
Ook de navigatie steun en de stroom er naar toe gemonteerd. Ik heb geprobeerd een zelfde steun te maken als die van Edwin, met zijn toestemming, maar zo’n mooi design is lastig na te maken zonder de goede gereedschappen dus het is een eigen brouwsel geworden. Zolang het maar werkt!
De scooter voorzien van de neus en spiegels.
Op de jaarmeeting van 2015 stond een GD 250 van ik dacht Sieb. Hij had zijn lampen beplakt met smoke folie, dat vond ik zo gaaf staan dat ik dat ook gedaan heb. Zeker het contrast met de witte kleur smoelt erg goed.
De GD 250 van Sieb.
Het testen van de led koplamp en stadslichten.
De zij achter kappen geplaatst.
Voorruit, ook getint, en de afdek lijst gemonteerd.
De bagagedrager en de beugels voor de passagier gemonteerd. Deze waren ook erg verweerd. Ik heb geprobeerd om ze met de föhn weer mooi zwart te krijgen maar dat werkte niet. Daarna heb ik ze ligt bewerkt met scotchbrite en een laagje kunststof primer en mat zwart gegeven. Het achter spatbord heeft de zelfde behandeling gekregen.
De laatste delen die nog gemonteerd moesten worden waren de spiegels en het zadel.
De spiegel glazen monteren is redelijk makkelijk. Je warmt de zwarte houders op met een föhn, daardoor worden ze zacht en kun je de glazen er voorzichtig in plaatsen. Met de nadruk op voorzichtig want een spiegelglas voor een Grand Dink is niet los te koop enkel een complete spiegel.
In het zadel zat nog de scheur, die moest gerepareerd worden.
Dus opzoek naar een zadel maker op het internet.
Uit eindelijk er 1 in de buurt gevonden en er een telefoontje aan gewaagd
. Ik had al gekeken wat een nieuw zadel moest kosten dus ik wist ongeveer hoeveel de reparatie mocht kosten. De beste man kon geen precies bedrag geven via de telefoon, begrijpelijk hij heeft het zadel niet gezien. Maar hij noemde een prijs van rond de 100-150 euro, niet verkeerd
. Nog wel aangegeven dat het een groter zadel was dan op de gemiddelde scooter, maar hij bleef bij dat bedrag.
Dus ik een paar dagen later met het zadel bij de beste man langs om het te laten zien. De man bekeek het zadel en gaf een prijs. 350 euro!!
Eh pardon, u had mij telefonisch door gegeven dat het rond de 100-150 euro zou zijn. Ja dat klopt, zei de man, maar dat is voor zo’n klein zadel. De man wees naar een Vespa LX. Ik had ook nog in het telefoon gesprek aangegeven dat het en groter zadel dan normaal is. Dat maakt niets uit, door het materiaal en de manier waarop het gemaakt moest worden zou het 350 euro kosten.
Ik dus flink balen want dat is veel meer dan de nieuwprijs.
Om het netjes te houden heb ik de man bedankt voor zijn tijd, hem een fijne dag geweest en waarschijnlijk tot nooit meer ziens.
Nog even gezocht naar een 2e handse maar dat was ook geen succes.
Dan maar een nieuwe bestellen bij zandri. Blij dat ik dat toen gedaan heb, de prijs was toen (augustus 2016)ongeveer 220 euro voor een compleet zadel. Laatst keek ik weer op hen site (begin 2017) en nu kost het zelfde zadel 323,49 euro. Zo dat is even een prijs verhoging.
De volgende keer maar kijken of het ergens anders niet zo duur is.
De foto’s van het eind resultaat bewaar ik voor het volgende deel.