Deel 1Deel 2Deel 3Deel 4Deel 5Deel 6Deel 7Deel 8Deel 9Deel 10Deel 11Deel 12Het is inmiddels februari 2017 en het wordt tijd om de GD 2.0 klaar te gaan maken voor het nieuwe tour seizoen.
Zoals ik in deel 11 al aangaf zat er een ratelend geluid in de motor bij de koude start. Na heel veel luisteren met een schroeven draaier kwam ik tot de conclusie dat het geluid van de oliepomp vandaan moest komen.
Wat zegt u, luisteren met een schroeven draaier?
Ja, dat zeg ik.
Als je een raar geluid hoort bij een motor en je vermoed dat er een lager defect is, dan kun je dit op deze manier lokaliseren.
Je laat de motor draaien en neemt een schroeven draaier waarmee bij het blok kan komen. Een fitting schroeven draaier is te kort.
Het gedeelte wat je normaal in de schroef stopt zet je tegen het blok aan en je oor leg je op de kop van het handvat en je houd de schroeven draaier beet op het handvat anders werkt het minder goed. Hier door komen de geluiden uit het blok versterk in je oor aan zonder dat omgevings geluid het verstoord.
Door elke keer de schroeven draaier op een andere plek op het blok te zetten kun je lokaliseren waar het defecte lager of het vreemde geluid vandaan komt.
Probeer het eens bij je eigen motorblok
Ik heb dit ook gedaan bij het GD2.0 blok en elke keer als ik rechts onder naast de vliegwiel kap luisterde was het geluid het duidelijkst te horen. Daar zit het rechter krukas lager en de olie pomp. Het krukas as lager is nieuw en aangezien het geluid er bij de eerste start na revisie gelijk aanwezig was kan die het niet zijn. Dus de olie pomp zou dan de boosdoener moeten zijn.
Gelukkig hoeft het blok hiervoor niet onder de scooter uit, dit scheelt een hoop gestuntel.
Dus het hele riedel gedaan, olie er uit, dynamo kap, vliegwiel en dynamo gedemonteerd. Uitlaat er af en alle carter bouten las gedraaid om de carterhelft los te kunnen nemen.
Tevens kon ik nu de “nieuwe” krukas keerring vervangen voor een originele. Deze “nieuwe” kwam van een universele motor pakking zet maar bleek toch te lekken. De spiraal veer die de afdichting om de krukas dicht moet houden was van de keerring af gelopen.
De oliepomp op alle manieren gecontroleerd op speling die het ratelen zou kunnen veroorzaken, maar alles was speling vrij en binnen de toleranties die het werkplaatshandboek voorschrijft.
Dan de olie pomp maar open geschroefd om te kijken of daar wat vreemds te zien was. Daar wel wat flinke slijtage plekken gevonden, maar niet een oorzaak van het ratelen.
De slijtage die te zien is is altijd wel aanwezig in de olie pomp maar omdat dit toch wel wat extreem was toch maar besloten om de olie pomp te vervangen.
Goed, nieuwe olie pomp er in (origineel kymco) alles weer dicht gebouwd en probleem 1 opgelost, dacht ik.
Nu waren we hard op weg naar probleem 2.
Doordat de GD 2.0 bijna 4 maanden had stil gestaan was de carburateur natuurlijk leeg en de meeste benzine weer terug gezakt naar de tank.
Ik had de GD 2.0 al expres met een volle tank weg gezet om dit een beetje te ondervangen en om condens vorming in de tank tegen te gaan. Tevens werd door dit ontstane probleem op te lossen ook een ander probleem opgelost. Zomaar voor niets, gratis er bij.
Dat werd dus flink door starten om hem weer aan de praat te krijgen. Na een paar goede lange pogingen kwam er weer leven in de GD 2.0. Hierna heb ik de motor een tijdje stationair laten lopen om de olie pomp zijn werk te laten doen en te laten in werken. Alles prima!
Na een tijdje de motor uit gezet en de scooter weg gezet om er later aan verder te gaan.
Een dagje later weer verder aan de GD 2.0. Toch maar weer even starten en kijken of het geluid echt weg is.
Contact aan, nu zie je bij een Grand Dink niet of er stroom is, geen accu lampje of iets dergelijks dus het is ook niet te zien of de accu leeg is. Bij de GD 2.0 wordt de verlichting gevoed vanaf de accu en niet vanaf de dynamo, dus als ik het contact aan zet gaat gelijk de verlichting aan. We hebben dus stroom!
Contact aan, rem in knijpen, duim op de start schakelaar en klik! Klik?
Nog een keer, weer klik?
Uhm, gister deed je het nog waarom nu niet meer?
Zadel er af, spanningzoeker er bij en meten. Vreemd de startmotor krijgt geen stroom en toch klikt het relais?
Het relais krijgt wel stroom vanaf de accu maar geeft het niet door aan de startmotor, maar toch hoor ik het relais klikken. Vreemd?
Relais er uit getrokken en open gemaakt en wat bleek. Door het lange door starten was de uit gaande pool naar de start motor ( ook al een beetje groen) heet geworden en was er een beetje plastic tussen de contacten gekomen. Het relais werkte dus wel maar de contacten raakte elkaar net niet.
Nog geprobeerd om het plastic er tussen uit te peuteren, maar er was te weinig ruimte om er met een stukje gereedschap tussen te komen, dus dat werd een nieuwe.
Uhh, toch maar even opzoek naar een andere oplossing. Het relais is wat aan de prijzige kant, 30 euro!
Nu hadden we laatst op mijn werk een kabelboom met zekeringkast over gehouden, met daar in een hoop relais.
Dat daar een relais in zou zitten met dezelfde aansluiting is natuurlijk een utopie, maar een relais met de zelfde werking zit er zeker in.
Het verschil zit hem in de positie van de aansluitingen en dat het Kymco relais 20 ampère kan hebben en het nieuwe relais 40 ampère.
Gelijk maar het stuk draad wat tussen het relais en de accu zit vervangen, het schuifje bij het relais was immers groen uitgeslagen.
Door het vervangen van dit stuk draad heeft de startmotor geen moeite meer om door de eerste compressie slag te komen. Er zat dus een overgangsweerstand in dat stuk draad wat zoveel stroom op snoepte dat de startmotor te weinig kreeg.
Een week later had ik een soort gelijk probleem met de New Dink. Ook het schuifje bij het relais groen en weg gerot.
Toeval?
Goed, nu de GD 2.0 weer starte was het tijd om te luisteren of het geluid weg was. Helaas ratelt de motor nog steeds als hij koud is. Bij warme motor is het geluid weg. Dat wordt dus verder zoeken naar de oorzaak.
Wordt vervolgd.