Grand Dink 2.0

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#121 » 19 feb 2017, 22:40

Übergaaf...
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#122 » 20 feb 2017, 08:41

Groot respect Bjorn.

Wat een fantastisch resultaat.
Ik kijk nu alweer uit naar het vervolg

Gr. Henk
0 x

Gebruikersavatar
Trucker49
STN Tourbuffel
Berichten: 3873

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#123 » 21 feb 2017, 11:09

Verdorie Bjorn....weer wachten :bang!:

Zonder gekheid...je maakt er wel wat moois van :thumbsup:
0 x
Groeten van Cor

Kymco Bet & Win 2-takt vloeistof gekoeld sinds 2006

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#124 » 04 mar 2017, 21:18

Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7
Deel 8
Deel 9
Deel 10


Deel 11


Ja, helaas. Bij deze het laatste deel van de serie. :cry:

Ow nee er zit nog wel wat in het vat, maar de spoeling wordt wel dunner.


Even een resume. :write:

Bij aankoop in mei 2015 zag de scooter er belabberd uit. De motor deed het niet omdat de startmotor kapot was. De kwaliteit van het spuit werk was om te huilen en het plastic had een grondige opknap beurt nodig.

Afbeelding

Na het monteren van de New Dink motor en het herstellen van het nodige plastic was het tijd voor de RDW keuring met een gelukkige afloop. :thumbsup:

Het is inmiddels januari 2016.

Afbeelding

Hierna is de scooter weer uit elkaar gegaan voor nog een aantal cosmetische aanpassingen en het vervangen van de nodige onderdelen die aan veroudering onderhevig zijn (keerringen, oliën, vetten, kabel, etc) :wheely: :hammer:

Tevens is het motorblok helemaal gereviseerd en voorzien van de nodige nieuwe onderdelen (lagers, krukas, ketting geleiders, keerringen, pakkingen, etc, etc)

Afbeelding

Gezien de voorgang van het project kwam het idee naar boven om met de Grand Dink 2.0 als een soort verassing naar de jaarmeeting in september 2016 te gaan. Er wist ten slotte maar 1 persoon binnen de club dat ik een GD 4 takt aan het bouwen was. En omdat Edwin(Amendoim) er zelf ook 1 aan het bouwen was, was het ons geheimpje. :kgb:

Maar ja, dat betekend ook werk aan de winkel. De scooter moest wel ruim voor die tijd klaar zijn om er ook wat test kilometers mee te maken. Niets is lulliger dan te stranden met de scooter naar een meeting. :what2:

Begin augustus 2016 werden dan eindelijk de delen gespoten. ::-

Afbeelding

Daarna kon het bouwen beginnen.

Dat liep gelukkig lekker vlot en eind augustus kon dan ook de eerste test rit gemaakt worden.

Helaas wel gelijk tegen 2 problemen aan gelopen die ik niet had voorzien. :nono1: :nono2:

Bij de eerste koude start een ratelend geluid uit de motor wat verdween naar mate de motor warmer werd.
En de startmotor heeft moeite om door de 1e compressie slag heen te komen. :neh!: Is hij er doorheen dan werkt hij verder goed.
Hier over later meer.

Eerst de scooter gebruikt voor woon/werk verkeer om er aan te wennen en om hem niet gelijk vol te hoeven belasten.
In het weekend voor de 2016 jaarmeeting de eerste langere rit en daar op een mooi plekje de eerste volledige foto’s gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De week erna er mee naar de jaarmeeting 2016 gegaan, helaas was ik wat later :sct1: waardoor de tijd wat te kort was om met iedereen te praten. :cheers:

Wel nog gebruik gemaakt van de Ride-on aanbieding. :thumbsup:

Na de meeting heb ik nog tot eind september door gereden en toen is de Grand Dink 2.0 in zijn winterslaap gegaan.

Slaap lekker! :slaap:
2 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#125 » 05 mar 2017, 11:07

Neeee! Niet het laatste deel!....

Wat ziet 'ie er toch mooi uit in het wit, he...
Watbetreft je startmotor ben ik nog wel benieuwd hoe je dit hebt verholpen. Waar ik ook nog wel benieuwd naar ben; in tegenstelling tot tweetakt rem je met een viertakt vele malen sterker op de motor. Was dit niet even wennen toen je er eenmaal mee ging rijden?
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#126 » 05 mar 2017, 11:18

MonsterlijkKPS schreef:Wat betreft je startmotor ben ik nog wel benieuwd hoe je dit hebt verholpen.


Dat vertel ik in het volgende deel ;)

MonsterlijkKPS schreef: Waar ik ook nog wel benieuwd naar ben; in tegenstelling tot tweetakt rem je met een viertakt vele malen sterker op de motor. Was dit niet even wennen toen je er eenmaal mee ging rijden?


Ik rij dagelijks op een New Dink, dus dat verschil heb ik eigenlijk niet gemerkt.
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#127 » 19 mar 2017, 16:37

Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7
Deel 8
Deel 9
Deel 10
Deel 11


Deel 12


Het is inmiddels februari 2017 en het wordt tijd om de GD 2.0 klaar te gaan maken voor het nieuwe tour seizoen. :sct1:

Zoals ik in deel 11 al aangaf zat er een ratelend geluid in de motor bij de koude start. Na heel veel luisteren met een schroeven draaier kwam ik tot de conclusie dat het geluid van de oliepomp vandaan moest komen.

Wat zegt u, luisteren met een schroeven draaier? :rlol:

Ja, dat zeg ik.

Als je een raar geluid hoort bij een motor en je vermoed dat er een lager defect is, dan kun je dit op deze manier lokaliseren.
Je laat de motor draaien en neemt een schroeven draaier waarmee bij het blok kan komen. Een fitting schroeven draaier is te kort.
Het gedeelte wat je normaal in de schroef stopt zet je tegen het blok aan en je oor leg je op de kop van het handvat en je houd de schroeven draaier beet op het handvat anders werkt het minder goed. Hier door komen de geluiden uit het blok versterk in je oor aan zonder dat omgevings geluid het verstoord.
Door elke keer de schroeven draaier op een andere plek op het blok te zetten kun je lokaliseren waar het defecte lager of het vreemde geluid vandaan komt.

Probeer het eens bij je eigen motorblok :thumbsup:

Ik heb dit ook gedaan bij het GD2.0 blok en elke keer als ik rechts onder naast de vliegwiel kap luisterde was het geluid het duidelijkst te horen. Daar zit het rechter krukas lager en de olie pomp. Het krukas as lager is nieuw en aangezien het geluid er bij de eerste start na revisie gelijk aanwezig was kan die het niet zijn. Dus de olie pomp zou dan de boosdoener moeten zijn.
Gelukkig hoeft het blok hiervoor niet onder de scooter uit, dit scheelt een hoop gestuntel. :hammer:
Dus het hele riedel gedaan, olie er uit, dynamo kap, vliegwiel en dynamo gedemonteerd. Uitlaat er af en alle carter bouten las gedraaid om de carterhelft los te kunnen nemen.

Afbeelding

Tevens kon ik nu de “nieuwe” krukas keerring vervangen voor een originele. Deze “nieuwe” kwam van een universele motor pakking zet maar bleek toch te lekken. De spiraal veer die de afdichting om de krukas dicht moet houden was van de keerring af gelopen. :neh!:
De oliepomp op alle manieren gecontroleerd op speling die het ratelen zou kunnen veroorzaken, maar alles was speling vrij en binnen de toleranties die het werkplaatshandboek voorschrijft.
Dan de olie pomp maar open geschroefd om te kijken of daar wat vreemds te zien was. Daar wel wat flinke slijtage plekken gevonden, maar niet een oorzaak van het ratelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De slijtage die te zien is is altijd wel aanwezig in de olie pomp maar omdat dit toch wel wat extreem was toch maar besloten om de olie pomp te vervangen.
Goed, nieuwe olie pomp er in (origineel kymco) alles weer dicht gebouwd en probleem 1 opgelost, dacht ik. :yeah:

Nu waren we hard op weg naar probleem 2.

Doordat de GD 2.0 bijna 4 maanden had stil gestaan was de carburateur natuurlijk leeg en de meeste benzine weer terug gezakt naar de tank.
Ik had de GD 2.0 al expres met een volle tank weg gezet om dit een beetje te ondervangen en om condens vorming in de tank tegen te gaan. Tevens werd door dit ontstane probleem op te lossen ook een ander probleem opgelost. Zomaar voor niets, gratis er bij. :thumbsup: :worshippy:

Dat werd dus flink door starten om hem weer aan de praat te krijgen. Na een paar goede lange pogingen kwam er weer leven in de GD 2.0. Hierna heb ik de motor een tijdje stationair laten lopen om de olie pomp zijn werk te laten doen en te laten in werken. Alles prima! :thumbsup:
Na een tijdje de motor uit gezet en de scooter weg gezet om er later aan verder te gaan. :slaap:

Een dagje later weer verder aan de GD 2.0. Toch maar weer even starten en kijken of het geluid echt weg is.

Contact aan, nu zie je bij een Grand Dink niet of er stroom is, geen accu lampje of iets dergelijks dus het is ook niet te zien of de accu leeg is. Bij de GD 2.0 wordt de verlichting gevoed vanaf de accu en niet vanaf de dynamo, dus als ik het contact aan zet gaat gelijk de verlichting aan. We hebben dus stroom! :yahoo:
Contact aan, rem in knijpen, duim op de start schakelaar en klik! Klik? :shock:
Nog een keer, weer klik? :tonny:

Uhm, gister deed je het nog waarom nu niet meer? :help2:

Zadel er af, spanningzoeker er bij en meten. Vreemd de startmotor krijgt geen stroom en toch klikt het relais?
Het relais krijgt wel stroom vanaf de accu maar geeft het niet door aan de startmotor, maar toch hoor ik het relais klikken. Vreemd? :?:
Relais er uit getrokken en open gemaakt en wat bleek. Door het lange door starten was de uit gaande pool naar de start motor ( ook al een beetje groen) heet geworden en was er een beetje plastic tussen de contacten gekomen. Het relais werkte dus wel maar de contacten raakte elkaar net niet.

Afbeelding

Nog geprobeerd om het plastic er tussen uit te peuteren, maar er was te weinig ruimte om er met een stukje gereedschap tussen te komen, dus dat werd een nieuwe.
Uhh, toch maar even opzoek naar een andere oplossing. Het relais is wat aan de prijzige kant, 30 euro! :shock:

Nu hadden we laatst op mijn werk een kabelboom met zekeringkast over gehouden, met daar in een hoop relais.
Dat daar een relais in zou zitten met dezelfde aansluiting is natuurlijk een utopie, maar een relais met de zelfde werking zit er zeker in. :thumbsup:
Het verschil zit hem in de positie van de aansluitingen en dat het Kymco relais 20 ampère kan hebben en het nieuwe relais 40 ampère.
Gelijk maar het stuk draad wat tussen het relais en de accu zit vervangen, het schuifje bij het relais was immers groen uitgeslagen.
Door het vervangen van dit stuk draad heeft de startmotor geen moeite meer om door de eerste compressie slag te komen. Er zat dus een overgangsweerstand in dat stuk draad wat zoveel stroom op snoepte dat de startmotor te weinig kreeg. ::-

Een week later had ik een soort gelijk probleem met de New Dink. Ook het schuifje bij het relais groen en weg gerot.

Toeval? :bang!:

Goed, nu de GD 2.0 weer starte was het tijd om te luisteren of het geluid weg was. Helaas ratelt de motor nog steeds als hij koud is. Bij warme motor is het geluid weg. Dat wordt dus verder zoeken naar de oorzaak. :hammer:

Wordt vervolgd.
0 x

Gebruikersavatar
martin66
Voormalig STN Lid
Berichten: 860

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#128 » 19 mar 2017, 16:49

Blijf het dapper vinden zo een project en mijn bewondering blijft
1 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#129 » 19 mar 2017, 16:54

Misschien dat de olie er wat lang over doet om je kleppen cq nokkenas bereikt? Ik heb het vroeger bij een Vectra gehad, bij koude motor tikken bij het leven, maar later was het weg, dunnerre olie erin en geen getik meer.
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#130 » 19 mar 2017, 17:03

roadkill schreef:Misschien dat de olie er wat lang over doet om je kleppen cq nokkenas bereikt? Ik heb het vroeger bij een Vectra gehad, bij koude motor tikken bij het leven, maar later was het weg, dunnerre olie erin en geen getik meer.


Dat is een euvel van hydraulische klepstoters. Zo modern is een scooter blok helaas niet.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer