Een gewaagde montage Garmin Zumo op GD

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Een gewaagde montage Garmin Zumo op GD

Bericht#11 » 30 aug 2012, 09:24

Eric schreef:Geweldig opgelost.


Hey Eric,

Thx.... als ik heel onschuldig eerlijk mag zijn :lol: wist ik van tevoren niet hoe ik de montage aan zijn wensen kon voldoen. Maar na enig kijk en denk werk had ik het door. Het is een gewaagde montage daar er in de stuur kap een gat gefreest moest worden en er dus geen ruimte voor fouten was.

Al zeg ik het zelf maar.... volgens mij heb ik mijzelf weer eens een beetje overtroffen :roll: hahahaha...... natuurlijk is er eerst ook over nagedacht wat er op langere termijn kan gebeuren zoals het defect raken van de navigatie. Want het gat in de stuurkap kan me niet meer repareren.

Maar aangezien het kogel gewricht hergebruikt kan worden voor andere hetzij dezelfde navigatie systemen vond ik deze manier van montage een goede oplossing. Wellicht dat andere mensen er hun voordeel mee kunnen doen.

Een leuke bijkomstigheid van deze montage is.... dat.... als je de navigatie voor een langere tijd niet gebruikt.... dan kan men de kabel aansluiting onder de stuurkap verstoppen. Aangezien de stekker ook eens wordt afgedekt met een bijgeleverd rubber kapje zodat het waterdicht is....... tja..... Ja ja ja ja..... ik heb er echt over nagedacht :lol: :lol: :lol:

Mtvrgrt kees
0 x

Gaaspertje

Re: Een gewaagde montage Garmin Zumo op GD

Bericht#12 » 30 aug 2012, 21:40

Deze montage zou ik persoonlijk gedaan hebben ipv een gat te vrezen, maar dat is natuurlijk mijn mening. :D
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Een gewaagde montage Garmin Zumo op GD

Bericht#13 » 31 aug 2012, 09:37

Hey Fabian,

Ook dat is een mooie montage. Het lijkt nu alleen dat je geen zicht meer heb op de cockpit.

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Een gewaagde montage Garmin Zumo op GD

Bericht#14 » 31 aug 2012, 09:42

Gaaspertje schreef:Deze montage zou ik persoonlijk gedaan hebben ipv een gat te vrezen, maar dat is natuurlijk mijn mening. :D


Hoi Gaaspertje,

Daar zit wel enige waarheid in.... Eclipse wilde graag recht blijven zitten om de lichamelijke klachten tijdens zijn touren in Frankrijk te verminderen. Zijn algehele houding tijdens het rijden is uitvoerig besproken. Mijn inziens ben ik er goed in geslaagd om aan zijn wensen te voldoen. En het belangrijkste..... Eclipse is meer dan tevreden. :)

Ik denk dat het ook een kwestie van persoonlijke smaak is. Als men navigatie montages bij menig scooter rijder onder de loop neemt, dan ziet men dat er een persoonlijke smaak aan verbonden is waarbij ieder zich het prettigst voelt.

Als ik de foto's weer terug kijk, dan zie ik ook het volgende.....

Rechts van het stuur zit het olie reservoir voor de rem schijf. Links van het stuur zit niks. Nu... zit daar een navigatie bevestiging. In het totaal plaatje lijkt dan of er voor het oog een balans is ontstaan tussen links en rechts. Ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen sorry hiervoor. :oops:

Anderzijds, of men nou een klein gat freest in de stuurkap welke afgewerkt wordt met een rubberen ring, of.... gaten maakt in de stuurkap onder het embleem voor de bevestiging van de beugel van je navigatie..... in beide gevallen beschadigd men de stuurkap. Maar toch hebben beide situaties een mooie afwerking.

Als men nog verder gaat nadenken zoals .... een scooter ongeluk.... (mogen het ons bespaart blijven) ;) ..... dan is de montage links op het stuur minder beveiligd tegen beschadiging dan als je de navigatie bijvoorbeeld in het midden van je stuur monteert. Maar ja.... ook hier.... als men echt eronderuit gaat... is en blijft het de vraag.... of je scooter met navigatie het überhaupt overleeft.

Tja.... en wat is dan nu wijsheid zou je dan zeggen :?: nou.... mijn inziens is de gezondheid van de rijder dan belangrijker waarbij de houding tijdens het rijden doorslaggevend is, voor de montage keuze, die men maakt. Hoe ontspannender men kan zitten tijdens een lange tour des te beter en veiliger het is voor de rijder en mede weggebruiker. Eem leuke bijkomstigheid is ook dat.....alle functies van de bedieningen van de scooter en de zichtbaarheid van de cockpit duidelijk zichtbaar zijn, en behouden blijven. Dit bevorderd mijn inziens alleen maar een ontspannen rit/tour ;)

Bij Eclipse is gekozen voor gezondheid waarbij zijn houding doorslag gevend is om extra belasting van zijn spieren en gewrichten tot een minimum te beperken. De verdere voor en nadelen van deze montage zijn al besproken. ;)

Maar.... dit topic draagt dan ook de naam: "Een gewaagde montage Garmin Zumo op GD" ;)

En wie weet.... komt er in de toekomst wel een scooter op de markt met alle luxe aan boord net zo als bij de huidige nieuwe auto's..... ;)

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Een gewaagde montage Garmin Zumo op GD

Bericht#15 » 08 okt 2012, 08:21

Hoi Fabian,

Begrijp wat je bedoeld. Ziet er goed uit.

Mtvgrt kees
0 x

Stephan

Re: Een gewaagde montage Garmin Zumo op GD

Bericht#16 » 08 okt 2012, 18:39

Het heeft even geduurd, maar ik zou de foto's plaatsen van mijn navigatiebevestiging, dus hierbij zijn ze dan.
Ik heb lang lopen piekeren over de mogelijkheid van bevestigen, op de stuurdop had ik geprobeerd, maar dat was hem niet helemaal. Ik had toen nog niet de mooie oplossing van Fabian gezien, anders had ik het zo gedaan.

Via Marktplaats had ik voor een prikje een RAM mount setje gekocht. De beugel met kogel paste precies op de remvloeistof reservoir, ook de gaatjes kwamen bij toeval overeen. Ik heb de originele schroefjes van het reservoirdekseltje eruit gehaald, en deze vervangen voor langere RVS imbus boutjes. Hiermee zat de kogel als een huis op het stuur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan de navigator in vrijwel elke hoek draaien en het zicht is prima. Alleen met velle zon wat minder.

Grt,

Stephan
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Een gewaagde montage Garmin Zumo op GD

Bericht#17 » 09 okt 2012, 09:06

Deze montage ziet er op zich ook mooi uit. Er zijn vele manieren waarbij ieder het zijne heeft.

Mvrgrt kees
0 x

Social Media

   

Terug naar “Montage oplossingen Navigatie systemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer