vaste bedrading voor een garmin

Zoetersmurf

vaste bedrading voor een garmin

Bericht#1 » 14 jan 2014, 14:30

Ik heb een Garmin aangeschaft via marktplaats, de montage op de Dink en een waterdichte behuizing heb ik voor elkaar (foto's volgen).
Nu zit er een lange draad bij naar een sigaretten stekker, maar die wil ik verwisselen naar een vaste bedrading voor de Garmin.
Hier zit meteen het probleem, de sigaretten stekker functioneert gelijk als omvormer van 12 volt naar 5 volt/2A.

de Garmin gewoon aansluiten op de accu lijkt mij dus vragen om problemen gelet op de 5 volt/2A die uit de originele stekker komt.
Het moet te doen zijn met een klein printje of een omvormer welke ik onder de kappen kan bouwen, dit laat mijn sigaretten aansluiting vrij voor overige doeleinden.

Wie weet of zo een omvormer (12 volt naar 5 volt/2Amp) te koop is OF wie heeft er een schema om een dergelijke omvormer zelf te bouwen.
0 x

Robert

Re: vaste bedrading voor een garmin

Bericht#2 » 14 jan 2014, 18:17

]Als de stekker te demonteren is zouje de eletronica ook uit de stekker kunnen halen en inje dahsboard kunnen verwerken.
In het andere geval kijken naar en http://reviews.conrad.nl/7866-nl_nl/130312/spanningsregelaar-printplaat-voor-lm-317-t-uitgangsspanning-bereik-1-2-32-v-gebruiksklaar-reviews/reviews.htm
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: vaste bedrading voor een garmin

Bericht#3 » 14 jan 2014, 18:52

Hoi Robert,

Als je goed naar het printje kjjkt, dan zie ik een brugcel bestaande uit 4 diodes. Gelet op de grootte van deze diodes heb ik het vermoeden dat ze masr 1 ampère kunnen leveren

Mtvrgrt kees
Laatst gewijzigd door motormuis op 14 jan 2014, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Robert

Re: vaste bedrading voor een garmin

Bericht#4 » 14 jan 2014, 21:54

Dat zou heel goed kunnen Kees, zou de Garmin daar niet opkunnen werken? Heeft die meer stroom nodig? Zal morgen eens tussen de bedrijven door zoeken of ik een betere oplossing kan vinden.
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: vaste bedrading voor een garmin

Bericht#5 » 14 jan 2014, 22:17

De LM 317 T betreft een TO 220 behuizing volgens de data sheet. De current betref maximaal 1, 5 ampère. Dat betekent dat de regelaar fors gekoeld moet gaan worden want de laad stroom van een navigatie kan oplopen tot venoemde waarde en zelfs hoger.

Het eea hangt af van de conditie van de accu van de garmin. Is deze leeg of defect etc etc etc.

Normaal begint de laadstroom bij maximaal en daalt langzaam naarmate de accu voller geladen wordt en eindigt tot een minimum waarna het laden over gaat naar druppel laden.

Bij druppel laden is de laadstroom constant en laag en kort durig.

Als je mij nu vraagt wat is wijsheid... dan zou ik zeggen .... niet doen.

De veiligste optie zou in dit geval het gebruiken van de originele omvormer die erbij zit. Bij elektronica zaken zjjn omvormers te krijgen passende op 12 volt aansluitingen. Bouw deze in je scooter en bewasr de originele.

Op de originele omvormer staat de stroom sterkte vernoemd. Deze mag je als richtlijn aanhouden maar alleen als de accu in goede conditie is.

We horen het wel

Mtvrgrt kees
Laatst gewijzigd door motormuis op 15 jan 2014, 08:30, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x

Zoetersmurf

Re: vaste bedrading voor een garmin

Bericht#6 » 14 jan 2014, 23:11

@ Robert,

Ik heb op je link geklikt en het schema eens bekeken ook heb ik de comentaren gelezen.

De diodes gebruikt op het printje met de LM317 zien er sterk uit als de 1n4001 welke zo als kees al stelt slechts 1 Amp aan kunnen, daarnaast stelt kees dat de LM317 slecht 1,5 Amp aankan en dan ook nog goed gekoeld moet worden.

Je kunt dit printje wel goed afstellen op het juiste voltage met gebruik van een multi meter alleen vraag ik me dan af of het bereik in Amp ook niet omlaag gaat of juist omhoog.

Mijn electronica kennis is slecht matig tot slecht dus ik kan me er beter niet aan wagen, maar wel verschrikkelijk bedankt voor je hulp.

@ Kees jij stelt tot slot, wat is wijsheid....

bij mij komt dat altijd te laat lol dus bij deze,

Ik ga een aansteker stekker onder mijn voorkap in bouwen en plug vervolgens de originele Garmin steker daar in, uit het zicht en lekker origineel.

Nogmaals bedankt aan beiden voor het mee denken :)
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: vaste bedrading voor een garmin

Bericht#7 » 15 jan 2014, 08:26

Zoeterdink schreef:Je kunt dit printje wel goed afstellen op het juiste voltage met gebruik van een multi meter alleen vraag ik me dan af of het bereik in Amp ook niet omlaag gaat of juist omhoog.

Dit is een goede beredenering maar helaas niet van toepassing daar de gevraagde spanning een constante factor is.

@ Kees jij stelt tot slot, wat is wijsheid....

Ik ga een aansteker stekker onder mijn voorkap in bouwen en plug vervolgens de originele Garmin steker daar in, uit het zicht en lekker origineel.

Zorg dat je een zwevende glaszekering in de leiding heb van maximaal 2,5 ampère. Monteer deze op een plaats wat makkelijk toegankelijk is voor het geval.

Graag foto's van je project hahahaha

Een laatste welgemeend advies, voordat je iedere keer op pad gaat.... zorg er dan voor dat je navigatie volledig opgeladen is. Dan blijft de laadstroom minimaal in de vorm van druppel laden. Je accu zal daar heel blij mij zijn :mrgreen:

Succes

Mtvrgrt kees
0 x

Zoetersmurf

Re: vaste bedrading voor een garmin

Bericht#8 » 16 jan 2014, 14:59

Ok Kees je hebt er om gevraagt dus hier zijn de foto's,

de aansteker stekker is een model welk je kunt vast schroeven dus geen inbouw model of loshangende, de 8 mm bout is gelijk gebruikt als min punt, op de plus draad zit een zwevende zekering van 2 ampere/traag.

Toegegeven dat je niet makkelijk bij de zekering kunt, maar als die doorbrand is er toch al iets niet goed en moet ik toch alles uit elkaar halen om het probleem te zoeken immers een zekering brand niet zomaar door.

op de 2e foto is te zien dat de adapter stroom krijgt en dus werkt alles zo als ik het wilde, ik heb de draad van de adapter naar de Garmin met tyrips vast gezet dit voorkomt gelijk los trillen tijdens het rijden.

De kap zit er inmiddels weer op en je ziet er niets meer van dus lekker weg gewerkt.


Afbeelding
Afbeelding
0 x

Robert

Re: vaste bedrading voor een garmin

Bericht#9 » 16 jan 2014, 15:14

Nou dat is mooi op gelost zo Martin. En die zekering, tja zit misschien niet handig. Maar normaal gesproken hoef je daar niet vaak bij. En 2 ampere traag zou goed moeten zijn.
Brand deze nou vaak door dan zou je er een 2,5 of 3,15 in kunnen zetten.
Maar 2 A traag smelt kan gedurende langere tijd die 2A laten lopen.
De snelle uitvoering kan maar heel kort die 2A hebben en gaat dan door.

Trage zekeringen worden vaak toegepast bij motoren ivm de aanloopstroom die vaak 6x groter is dan de zgn nominaal stroom (de stroom die er loopt als de motor gewoon draaid).

Voor beveiliging van electronica neem je meestal snelle zekeringen.

Bedankt voor het delen van het verhaal en de foto's hier hebben andere ook wat aan.
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: vaste bedrading voor een garmin

Bericht#10 » 16 jan 2014, 17:05

In het principe is 2 ampère traag voldoende.

Op het schrijven van Robert:
Brand deze nou vaak door dan zou je er een 2,5 of 3,15 in kunnen zetten.


Hier kan ik mij niet in vinden. Een zekering kan wel een kapot gaan door ouder dom (zelden) maar als deze vaker kapot gaat moet men toch vraagtekens gaan stellen.

Maar ok.

Het ziet er verder netjes uit hahahahaha. Vind het wel jammer dat je het geheel niet ingetaped heb zodra het beter beschermd is tegen weersinvloeden. Zou het tzt wel nog een keer doen.

Mtvrgrt kees
0 x

Social Media

   

Terug naar “Montage oplossingen Navigatie systemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer