Mooie montage. Misschien een enige tips.....
Als men de navigatie voor gebruikt via het lichtnet (thuis) volledig oplaad en daarna in gebruikt neemt tijdens een rit waarbij de accu dan de laad functie overneemt, dan zal de laadstroom gering zijn omdat de accu van je scoot dan als druppel lader gaat fungeren. Dit bevorderd de levensduur van de accu van je scoot. Maar ook de spanningsregelaar van je scoot wordt dan minder extra belast.
Wat gebeurd er namelijk onder het rijden....... behalve natuurlijk ook op de plaats van bestemming te komen hahahaha Tijdens het rijden zal je navigatie alleen
dan bijgeladen worden als er een minimale drempel spanning bereikt wordt. De laad stroom welke dan gaat lopen via de accu van je scoot, om de navigatie weer volledig op te laden, zal dan
laag en
kortstondig zijn met een max waarde van (500mA). de accu van je scoot zal niet zwaar belast worden en dus ook niet constant belast worden met als voordeel een langere levensduur. De zekering hoeft dan niet zo hoog te zijn zoals eerder vermeld. Ik zou gaan voor maximaal 2,5 Ampère (snel) puur en alleen maar voor het geval er een volledige kortsluiting mocht ontstaan in de 12 volt aansluiting.
Het lijkt erop dat veel mensen denken dat de laadstroom altijd hoog is. Dit is echter niet het geval. Bij een lege accu zal de laadstroom idd maximaal zijn maar naarmate de accu meer opgeladen wordt, zal de laadstroom dalen tot een minimum en dan stoppen zodra de accu volledig vol is.
De tekst en uitleg geld alleen als de accu van de betreffende navigatie in goede conditie is. De meeste accu's gaan ruim 20.000 tot 25.000 km mee bij normaal gebruikt.
Wat veel mensen ook niet weten is dat als men de accu van je navigatie op spanning houd, dan zal de levensduur van de accu langer zijn. Immers de frequentie van het opladen en ontladen van de accu wordt verkort. Veel mensen denken dat men een accu met regelmaat moet worden ontladen en dan weer opladen om de levensduur te vergroten om de accu optimaal te houden. Dit laatste is volledig onjuist. Hoe lager de frequentie van ontladen en opladen en het op spanning houden des te langer de levens duur van de accu.
Ook bij de accu van je scoot zou het wijs zijn om bij lang stilstaan deze aan een druppel lader te leggen. Zeker tijdens de winter periode met veel vorst. Als je de scooter voor langere tijd niet zou gebruiken..... dan zou ik de accu zelfs demonteren en binnenhuis houden. het vergroot de levensduur. Maar dit stukje ff terzijde.
Mijn TomTom Rider is nu ruim 6 jaar oud waarbij de accu constant op spanning wordt gehouden en draait nu al weer ruim 3 jaar op mijn GD zonder enige problemen.
Wat veel mensen ook niet weten is het volgende.....De navigatie systemen zoals TomTom Rider en zijn opvolgers hebben een docking station waarin de navigatie wordt geplaatst. In dat docking station zit een stukje elektronica voor het laad circuit van de navigatie om de laad spanning van 12 volt terug te brengen naar maximaal 5 volt gelijk spanning. Immers.... de
interne accu's zijn bij de meeste maar
3,7 volt met een gemiddelde van
2300 mA per uur. Om het docking station te beveiligen is deze intern ook gezekerd met een zekering welke op de printplaat gemonteerd zit met een maximale waarde van 2,5 ampère (snel) Dit is een extra beveiliging. Ik ga er vanuit dat het bij de duurdere systemen zoals ook Garmin welke ook gebruik maakt van docking stations op dezelfde manier te werk gegaan wordt. Dus..... hoger zekeren met een externe zekering zoals eerder in het topic vernoemt heeft geen enkele zin. Erger nog.... als het fout gaat zoals een bijvoorbeeld een totale kort sluiting, dan kan het gebeuren dat de hoofdzekering van je scoot er ook uit vliegt met als gevolg dat je scoot stil komt te staan met alle vervelende gevolgen.
Men kan het laad systeem vergelijken met de volgende theorie.....Neem een lege emmer. De emmer is de accu. Ga de emmer vullen met water en draai de waterkraan volledig open. De
(waterkraan is het
laad circuit van je
scoot). De hoeveelheid water wat
stroomt is te
vergelijken met de l
aad stroom. Naarmate de emmer vol loopt is er minder hoeveelheid water nodig om de emmer vol te krijgen tot aan de rand. Als de emmer met water helemaal gevuld is, dan is er geen zelfde hoeveelheid water nodig om de emmer vol te houden. Naarmate men de emmer leeg maakt zal er weer een hoeveel water nodig om deze weer volledig vol te krijgen. Hoe
leger de emmer..... des te
meer water men nodig heeft. Hoe
voller de emmer.... des te
minder water men nodig heeft om deze weer vol te krijgen. M.a.w. het zogenaamde druppel laden.... of oftewel.... een emmer vol te houden met druppels water.
Ter afsluiting.....Zet het beeldscherm van je navigatie op 50 tot 75 % licht sterkte. Het stroom verbruik wordt dan nog lager. Het bevorderd de levens duur van de interne accu en het druppel laden is dan nog minder korter en lager en dus... minder extra belasting van de accu van je scoot.
Hopelijk heb ik een beetje licht in de donkere stroom wereld gebracht..... uuhhmmm..... bbzzz bbbbbzzzzzzzz bbzz bbzz bbzz bbbbbzzzzz
lekker die stroom wereld..... krijg er gewoon de kriebels van
uuuhhmmmmm nou.... tja..... ik ben onschuldig
geintje......
Mtvrgrt kees