Pagina 1 van 2

TomTom op scooter.

Geplaatst: 30 jul 2012, 20:39
door Kymcopeoples
Waarde Scootertourclub vrienden en vriendinnen.

Kort geleden op onze PS de TomTom gemonteerd.

Als eerste heb je een 12 volt stekker nodig om de navigatie te voeden.
De makkelijkste weg is een draad welke gezekerd is middels een zekering van tussen de 3 en 7.5 AH.
De stekker kan het makkelijkste rechtstreeks via de accu worden gevoed. Voor de technisie onder ons is het ook mogelijk om met een relais een schakeling te maken via het contact.

Voor de plaatsing van de navigatie heb ik bij de Halfords een waterdichte etui voor op de fiets aangeschaft voor € 20.00 (waterproofBIKECase)
Aan de spiegel heb ik een adapter gemaakt van een blikje een stukje tentstok en een schroef.
Let er op dat de adapter naar eigen behoefte, merk en uitvoering geplaatst en gemaakt kan worden.

Gebruik van de navigatie is voor de TomTom een kwestie van uitzoeken. Bij het programmeren van de route kan je gebruik maken van "fietsen" of "beperkte snelheid".
Bij beperkte snelheid toets je 45 km in. Bij "fietsen" kom je soms voor de verassing -> fietspad dus niet brommen. Dan kan je niet verder of je moet omdraaien en een andere weg zoeken.
Bij beperkte snelheid ben ik tot op heden geen verrassingen tegengekomen.

Voor de overige merken van navigatie kan ik geen oordeel geven. Wellicht kunnen de gene die deze wel gebruiken hun aanvulling geven.

Hoop dat je er iets mee kan.

Groet Eric en Bauke

Re: TomTom op scooter.

Geplaatst: 30 jul 2012, 20:43
door Stephan
Dit zijn nuttige berichten Eric, mocht het lukken, dan zou het helemaal mooi zijn als je er een foto bijplaatst van de manier van montage.
Ik heb gisteren helaas niet echt goed gekeken naar jullie scooter en manier van montage TomTom :oops:

Grt,

Stephan

Re: TomTom op scooter.

Geplaatst: 30 jul 2012, 23:54
door Eric
Geweldig dit soort tips.

Binnen kort ook maar eens gaan klussen aan een 12V voor de GD..

Re: TomTom op scooter.

Geplaatst: 04 aug 2012, 18:59
door Kymcopeoples
berichten zijn samengevoegd.

Groet Eric.

Re: TomTom op scooter.

Geplaatst: 04 aug 2012, 19:04
door Eric
Ziet er heel netjes uit Eric..

Re: TomTom op scooter.

Geplaatst: 04 aug 2012, 19:05
door Gaaspertje
Netjes gedaan en het belangrijkste is dat je de weg niet kwijt raakt. :D
Suc6 met de TomTom.

Re: TomTom op scooter.

Geplaatst: 16 aug 2012, 11:39
door motormuis
Mooie montage. Misschien een enige tips.....

Als men de navigatie voor gebruikt via het lichtnet (thuis) volledig oplaad en daarna in gebruikt neemt tijdens een rit waarbij de accu dan de laad functie overneemt, dan zal de laadstroom gering zijn omdat de accu van je scoot dan als druppel lader gaat fungeren. Dit bevorderd de levensduur van de accu van je scoot. Maar ook de spanningsregelaar van je scoot wordt dan minder extra belast.

Wat gebeurd er namelijk onder het rijden....... behalve natuurlijk ook op de plaats van bestemming te komen hahahaha :lol:

Tijdens het rijden zal je navigatie alleen dan bijgeladen worden als er een minimale drempel spanning bereikt wordt. De laad stroom welke dan gaat lopen via de accu van je scoot, om de navigatie weer volledig op te laden, zal dan laag en kortstondig zijn met een max waarde van (500mA). de accu van je scoot zal niet zwaar belast worden en dus ook niet constant belast worden met als voordeel een langere levensduur. De zekering hoeft dan niet zo hoog te zijn zoals eerder vermeld. Ik zou gaan voor maximaal 2,5 Ampère (snel) puur en alleen maar voor het geval er een volledige kortsluiting mocht ontstaan in de 12 volt aansluiting.

Het lijkt erop dat veel mensen denken dat de laadstroom altijd hoog is. Dit is echter niet het geval. Bij een lege accu zal de laadstroom idd maximaal zijn maar naarmate de accu meer opgeladen wordt, zal de laadstroom dalen tot een minimum en dan stoppen zodra de accu volledig vol is.

De tekst en uitleg geld alleen als de accu van de betreffende navigatie in goede conditie is. De meeste accu's gaan ruim 20.000 tot 25.000 km mee bij normaal gebruikt.

Wat veel mensen ook niet weten is dat als men de accu van je navigatie op spanning houd, dan zal de levensduur van de accu langer zijn. Immers de frequentie van het opladen en ontladen van de accu wordt verkort. Veel mensen denken dat men een accu met regelmaat moet worden ontladen en dan weer opladen om de levensduur te vergroten om de accu optimaal te houden. Dit laatste is volledig onjuist. Hoe lager de frequentie van ontladen en opladen en het op spanning houden des te langer de levens duur van de accu.

Ook bij de accu van je scoot zou het wijs zijn om bij lang stilstaan deze aan een druppel lader te leggen. Zeker tijdens de winter periode met veel vorst. Als je de scooter voor langere tijd niet zou gebruiken..... dan zou ik de accu zelfs demonteren en binnenhuis houden. het vergroot de levensduur. Maar dit stukje ff terzijde.

Mijn TomTom Rider is nu ruim 6 jaar oud waarbij de accu constant op spanning wordt gehouden en draait nu al weer ruim 3 jaar op mijn GD zonder enige problemen.

Wat veel mensen ook niet weten is het volgende.....


De navigatie systemen zoals TomTom Rider en zijn opvolgers hebben een docking station waarin de navigatie wordt geplaatst. In dat docking station zit een stukje elektronica voor het laad circuit van de navigatie om de laad spanning van 12 volt terug te brengen naar maximaal 5 volt gelijk spanning. Immers.... de interne accu's zijn bij de meeste maar 3,7 volt met een gemiddelde van 2300 mA per uur. Om het docking station te beveiligen is deze intern ook gezekerd met een zekering welke op de printplaat gemonteerd zit met een maximale waarde van 2,5 ampère (snel) Dit is een extra beveiliging. Ik ga er vanuit dat het bij de duurdere systemen zoals ook Garmin welke ook gebruik maakt van docking stations op dezelfde manier te werk gegaan wordt. Dus..... hoger zekeren met een externe zekering zoals eerder in het topic vernoemt heeft geen enkele zin. Erger nog.... als het fout gaat zoals een bijvoorbeeld een totale kort sluiting, dan kan het gebeuren dat de hoofdzekering van je scoot er ook uit vliegt met als gevolg dat je scoot stil komt te staan met alle vervelende gevolgen.

Men kan het laad systeem vergelijken met de volgende theorie.....

Neem een lege emmer. De emmer is de accu. Ga de emmer vullen met water en draai de waterkraan volledig open. De (waterkraan is het laad circuit van je scoot). De hoeveelheid water wat stroomt is te vergelijken met de laad stroom. Naarmate de emmer vol loopt is er minder hoeveelheid water nodig om de emmer vol te krijgen tot aan de rand. Als de emmer met water helemaal gevuld is, dan is er geen zelfde hoeveelheid water nodig om de emmer vol te houden. Naarmate men de emmer leeg maakt zal er weer een hoeveel water nodig om deze weer volledig vol te krijgen. Hoe leger de emmer..... des te meer water men nodig heeft. Hoe voller de emmer.... des te minder water men nodig heeft om deze weer vol te krijgen. M.a.w. het zogenaamde druppel laden.... of oftewel.... een emmer vol te houden met druppels water.

Ter afsluiting.....


Zet het beeldscherm van je navigatie op 50 tot 75 % licht sterkte. Het stroom verbruik wordt dan nog lager. Het bevorderd de levens duur van de interne accu en het druppel laden is dan nog minder korter en lager en dus... minder extra belasting van de accu van je scoot.

Hopelijk heb ik een beetje licht in de donkere stroom wereld gebracht..... uuhhmmm..... bbzzz bbbbbzzzzzzzz bbzz bbzz bbzz bbbbbzzzzz
lekker die stroom wereld..... krijg er gewoon de kriebels van :lol: :lol: :lol: uuuhhmmmmm nou.... tja..... ik ben onschuldig :lol: :lol: :lol: geintje......

Mtvrgrt kees

Re: TomTom op scooter.

Geplaatst: 16 aug 2012, 13:56
door Gaaspertje
Kees je bent weer ouderwets bezig zoals ik van jou gewend ben :D :D

Re: TomTom op scooter.

Geplaatst: 16 aug 2012, 15:14
door motormuis
Hoi Gerrit,

Thx..... :D :D :D

Mtvrgrt kees

Re: TomTom op scooter.

Geplaatst: 16 aug 2012, 16:01
door ScooterBlokker
Dit hebben wij toch lang moeten missen.

geweldig weer kees je uitleg.


Afbeelding

Grt Jan