Bromfiets rijden in België

Lutz

Bromfiets rijden in België

Bericht#1 » 30 apr 2026, 08:11

engine_diag
Ik dacht hier ook iets over brommer rijden in België te kunnen vinden.
Het gaat erbij om een bromfiets met gele NL kenteken. Dat is in België category B. Om in België te mogen rijden moet men
een rijbewijs hebben, een ID hebben (in mijn geval een „Personalausweis“, mijn Nederlandse vrienden hebben vaak een passport op zak) en je moet een verzekeringsbewijs hebben.

Het laatste is spannend: in de huidige tijd heb ik alleen een email waarin staat dat ik verzekerd ben en daar hangt een police als pdf bij. Wie is ooit op geldig verzekering in België gecontroleerd?

Blijkbaar is in België geen kentekencard verplicht.

Moeten in België bromfietsen altijd op de fietspad rijden tenzij categorie B expliciet wordt geweerd?

Fijne dag!
0 x
You meet the nicest people on a …

thomas
STN Deutschland

Re: Bromfiets rijden in België

Bericht#2 » 30 apr 2026, 09:36

engine_diag
Belgium has 3 different signs: D7 (only a bicycle in blue circle), D9 and D10 (both show bicycle and pedestrian in a blue circle).
On streets with a top speed of <=50kph the sign D7 gives you the choice between car lane and cycle path.
On streets with a top speed of >50kph the sign D7 mandates to use the cycle path.
D9 and D10 signs mandates brommers to use the street.

In short: Don't mix brommers with pedestrians.
1 x
Afbeelding

KoKiem
Contacteer:

Re: Bromfiets rijden in België

Bericht#3 » 01 mei 2026, 14:30

engine_diag
0 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

http://www.brommerreizen.nl

Social Media

Terug naar “Café de Slappe Klets”