Kenteken heractiveren.

Gebruikersavatar
Weslyh
Berichten: 87

Kenteken heractiveren.

Bericht#1 » 13 mei 2018, 15:56

Goedenmiddag allemaal.

Ik zit mij sinds kort wat af te vragen, en momenteel kom ik via de RDW site ook niet veel verder.
Ondertussen heb ik al een mail richting het RDW eruit, maar ik vroeg mij af, of er hier toevallig wat mensen ervaring mee hebben.

Stel je hebt een complete ''donor'' scooter op de kop getikt, met een kenteken die als gedemonteerd geregistreerd staat.
Zou het wettelijk mogelijk zijn, om dit kenteken weer te laten activeren?

Je hebt het frame, met bijbehorende nummers, en de oude kentekenplaat nog.

Ik ben benieuwd of iemand van hier daar ervaring mee heeft :thumbsup:
0 x
Custom Aprilia Area pagina:
Custom Aprilia Area. Update: Carbon


Daily Peugeot Citystar pagina:
Peugeot Citystar.

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Kenteken heractiveren.

Bericht#2 » 13 mei 2018, 16:29

Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om het opnieuw te laten keuren bij het RDW met wel kans dat je of een ander kenteken krijgt of een aantekening op je kenteken.
Het is wel mogelijk maar meestal zitten ze hier niet op te wachten en kunnen de kosten behoorlijk zijn als het tegen zit.
Alles wat je vervangt en wat je aan de scooter doet moet je de bonnetjes bewaren en de bewijzen goed verzamelen wat er aan gedaan is dit om zodoende een hoop gezeur te voorkomen.
Maar is het je dat allemaal wel waard?
0 x

Gebruikersavatar
Weslyh
Berichten: 87

Re: Kenteken heractiveren.

Bericht#3 » 13 mei 2018, 17:50

Ik heb dus onderlaatst een complete originele Area51 op de kop getikt, waarvan het kenteken dus stopgezet is. Nu vind ik het zonde, om dit frame weg te moeten gooien, als er nog een mogelijkheid bestaat om het kenteken weer geactiveerd te kunnen krijgen.

Dit met reden, dat deze frame's steeds minder te vinden zijn met kenteken. En om er weer 1 ''weg te moeten gooien'' vind ik dus zonde.

Mocht ik zonder al te veel moeite het originele kenteken weer terug kunnen krijgen, lijkt mij dat ideaal.
0 x
Custom Aprilia Area pagina:
Custom Aprilia Area. Update: Carbon


Daily Peugeot Citystar pagina:
Peugeot Citystar.

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Kenteken heractiveren.

Bericht#4 » 13 mei 2018, 18:12

Begrijpelijk
0 x

Gebruikersavatar
Willem13
Voormalig STN Lid
Berichten: 115

Re: Kenteken heractiveren.

Bericht#5 » 13 mei 2018, 20:19

Simpel.
kompleet als de scooter goed is ter keuring aanbieden bij de ruw keuring station incl. alle papieren en serienummer.
na goedkeuring kan je weer een kenteken aanvragen. eenmaal kentekens die vervallen zijn (dus export of in beslagname en ter vernietiging) worden de kentekens verwijderd.
bij opnieuw zoeken naar je kenteken geeft de site van de rdw aan dat er niet's van te vinden is.
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Kenteken heractiveren.

Bericht#6 » 13 mei 2018, 22:08

Weslyh schreef:Ik heb dus onderlaatst een complete originele Area51 op de kop getikt, waarvan het kenteken dus stopgezet is. Nu vind ik het zonde, om dit frame weg te moeten gooien, als er nog een mogelijkheid bestaat om het kenteken weer geactiveerd te kunnen krijgen.

Dit met reden, dat deze frame's steeds minder te vinden zijn met kenteken. En om er weer 1 ''weg te moeten gooien'' vind ik dus zonde.

Mocht ik zonder al te veel moeite het originele kenteken weer terug kunnen krijgen, lijkt mij dat ideaal.



Dat is dan wel raar, betreft het kenteken stop zetten..

In het geval dat het kenteken komt te vervallen dan komt het frame officieel in de sloop regeling terecht..
Dit houd in dat je het kenteken plaat ongeldig word verklaard en ook ben je dan verplicht om het frame nummer eruit te slijpen en dus het frame onbruikbaar word.. Ook je kenteken papieren ben je dan allemaal kwijt / ongeldig gemaakt.

Dus vind het knap dat je nou dan nog een frame hebt waarvan het kenteken is stopgezet maar het framenummer nog beschikbaar is.. Officieel is de scooter al gedemonteerd en kan je geen nieuw kenteken meer aanvragen..

Daarom moet je dit soort frames alleen op je naam zetten en dan schorsen.. Anders heb je niks meer aan het frame.
0 x

Gebruikersavatar
Area51
Berichten: 162

Re: Kenteken heractiveren.

Bericht#7 » 13 mei 2018, 23:53

Wat ik gelezen heb is dat je een een scooter met frame zonder kenteken kan laten keuren. Dit kost wel aardig wat geld. Ik dacht 160 euro plus 60 euro voor kenteken.Ook loop je de kans dat hij niet goedgekeurd word. Ik dacht dat je dan ook een nieuw framenummer krijgt en kentekenplaat. Al met al kan je beter een frame kopen die al een kenteken heeft. Ben je een stuk goedkoper uit en veel minder tijd. Er worden nog regelmatig Area's aangeboden voor weinig met kenteken.

Gr Area51 :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Kenteken heractiveren.

Bericht#8 » 14 mei 2018, 03:30

@Area51

Wat ik gelezen heb is dat je een een scooter met frame zonder kenteken kan laten keuren. Dit kost wel aardig wat geld. ect ect...


Dit geld alleen voor oude frames die nooit een kenteken hebben gehad, en dus het laatste wat ze hebben gehad is het verzekerings plaatje. Dan geld het zoals jij het hierboven uitlegd..


Maar bij een frame waar al een kenteken op zit heb je maar 3 opties: ( en bij `zat` heb je alleen de optie tot sloop)

1. Schorsen, dit geld als je de scooter / frame een tijd lang niet gebruikt (moet je wel continu 11 euro nog wat per jaar aftikken..

2. Of verkopen aan iemand anders. Dan word de koper de nieuwe eigenaar..

3. Of ten sloop tenaam stellen, dan moet je het framenummer inclusief kentekenplaat, inclusief papier ongeldig worden gemaakt, en word bij een rdw aangesloten bedrijf uit het rdw systeem gehaald..
Maar dan moet je als bewijs wel het complete frame nummer eruit slijpen en inleveren..

Frame is dan niks meer waard, dus kan je hem bij de ijzerboer inleveren..


Een frame die nooit een kenteken heeft gehad, kan je dus wel aanmelden voor kenteken registratie, en dan moet de scooter inderdaad gekeurd worden.. En dat gaan vrij lastig worden denk ik i.v.m de EURO wetgeving (denk niet dat ze dan nog een EURO1 toe gaan laten) als nou al alles euro 4 is)
0 x

Gebruikersavatar
Area51
Berichten: 162

Re: Kenteken heractiveren.

Bericht#9 » 14 mei 2018, 07:30

Klapband schreef:@ Area51

Wat ik gelezen heb is dat je een een scooter met frame zonder kenteken kan laten keuren. Dit kost wel aardig wat geld. ect ect...


Dit geld alleen voor oude frames die nooit een kenteken hebben gehad, en dus het laatste wat ze hebben gehad is het verzekerings plaatje. Dan geld het zoals jij het hierboven uitlegd..


Maar bij een frame waar al een kenteken op zit heb je maar 3 opties: ( en bij `zat` heb je alleen de optie tot sloop)

1. Schorsen, dit geld als je de scooter / frame een tijd lang niet gebruikt (moet je wel continu 11 euro nog wat per jaar aftikken..

2. Of verkopen aan iemand anders. Dan word de koper de nieuwe eigenaar..

3. Of ten sloop tenaam stellen, dan moet je het framenummer inclusief kentekenplaat, inclusief papier ongeldig worden gemaakt, en word bij een rdw aangesloten bedrijf uit het rdw systeem gehaald..
Maar dan moet je als bewijs wel het complete frame nummer eruit slijpen en inleveren..

Frame is dan niks meer waard, dus kan je hem bij de ijzerboer inleveren..


Een frame die nooit een kenteken heeft gehad, kan je dus wel aanmelden voor kenteken registratie, en dan moet de scooter inderdaad gekeurd worden.. En dat gaan vrij lastig worden denk ik i.v.m de EURO wetgeving (denk niet dat ze dan nog een EURO1 toe gaan laten) als nou al alles euro 4 is)



Zoals je het hier uitlegd is het duidelijk. Dus als hij als gesloopt is opgegeven ooit, kan je er geen nieuwe kenteken op krijgen. Dus beter om een los frame te kopen met kenteken, of een goedkope scooter waar je het frame van gaat gebruiken. :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
Weslyh
Berichten: 87

Re: Kenteken heractiveren.

Bericht#10 » 15 mei 2018, 16:51

Inmiddels heb ik een reactie terug van het RDW, en deze verteld mij, dat je weldegelijk op een gemakkelijke manier het kenteken weer kan laten activeren.

Dit is wat ik terug krijg van het RDW:

Geachte heer Hulskemper,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Ik begrijp dat u wilt weten of het mogelijk is om een kenteken van een voertuig te heractiveren. Goed dat u hier een e-mail over stuurt.

Als het kenteken van uw voertuig in het kentekenregister van de RDW als ongeldig of vervallen vermeld staat, dan moet u het voertuig laten keuren bij een RDW-keuringsstation. Na goedkeuring is het kenteken weer ‘geldig’ en mag u weer gebruik maken van het voertuig op de openbare weg.

Documenten die u moet meenemen

Een geldig legitimatiebewijs.

Keuring
De keuring is een controle op de APK-eisen, maar is geen APK-keuring. Wilt u dit wel dan kunt u dit bij het maken van de keuringsafspraak aangeven. Aan een APK-keuring zijn wel extra kosten verbonden.
BPM

Informeer bij de Belastingdienst of u Belasting Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) moet betalen.
Afhandeling

Is het voertuig goedgekeurd, dan stuurt de RDW het kentekenbewijs binnen 5 werkdagen naar u toe. Vanaf 1 januari 2014 stuurt de RDW geen papieren kentekenbewijs meer maar een kentekenbewijs op creditcardformaat (ook wel kentekencard genoemd). Daarnaast ontvangt u een brief met een volledige tenaamstellingscode. De RDW verstuurt de tenaamstellingscode een werkdag later dan het kentekenbewijs. De tenaamstellingscode is een code die u nodig heeft bij bijvoorbeeld verkoop van het voertuig. De code bestaat uit 9 cijfers. Het is belangrijk om de tenaamstellingscode goed en apart van het kentekenbewijs te bewaren.

Na ontvangst van de kentekencard kunt u de oude kentekendelen die u nog in uw bezit heeft vernietigen. Dit om verwarring te voorkomen. Deze zijn niet meer geldig. Is er voor uw voertuig al een kentekencard afgegeven, dan moet u de ‘oude’ tenaamstellingscode vernietigen. Deze is na afgifte van de nieuwe tenaamstellingscode niet meer geldig.

Keuringsafspraak maken
U kunt via de RDW-website van de RDW een keuringsafspraak maken. Via deze link komt u direct op de juiste pagina terecht voor het maken van een afspraak voor een kentekenkeuring bij een RDW-keuringsstation.
Daarnaast is het ook mogelijk om telefonisch een afspraak te maken.
Telefonisch een keuringsafspraak maken
U kunt contact opnemen met een medewerker van de RDW Klantenservice. Het telefoonnummer is: 0900 07 39 ( 0,10 euro p/m). De medewerkers zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.
Bij het maken van de telefonische afspraak moet u het Voertuig Identificatie Nummer (VIN = chassis- of framenummer), het merk van het voertuig en uw adresgegevens en eventueel e-mailadres bij de hand hebben.
Kosten

De kosten voor heractivering ongeldig/vervallen kenteken bedragen:

• voor motorfietsen € 64,00
• voor personenauto’s + lichte bedrijfswagens en lichte aanhangwagens (< 3500 kg) € 64,00
• voor zware bedrijfswagens, aanhangwagens/opleggers (> 3500 kg) € 118,00
• voor bromfietsen € 64,00
Daarnaast moet u nog rekening houden met de volgende kosten:
• APK keuring, motorvoertuig boven 3500 kg € 107,00 (excl. BTW)
APK keuring, motorvoertuig t/m 3500 kg € 57,00 (excl. BTW)
• kosten tenaamstelling € 10,10
• kentekenplaten – kan per leverancier verschillen

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder.
U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur).
U kunt de RDW vanuit het buitenland bereiken via een speciaal nummer. Meer informatie over bellen vanuit het buitenland.
Op onze site vindt u veel informatie. Kijk bijvoorbeeld op www.rdw.nl of op www.rdw.nl/particulier/veelgestelde-vragen

RDW is benieuwd naar uw ervaring
Het is voor ons belangrijk om te weten wat klanten vinden van onze dienstverlening, zodat wij deze kunnen verbeteren.
Wij willen u graag uitnodigen om deel te nemen aan ons klanttevredenheidsonderzoek. Hieronder staat een link naar de vragenlijst.
Uw deelname stellen we erg op prijs.
Klik hier om naar de online vragenlijst te gaan.
Met vriendelijke groet,

S. Bangma
Unit manager Klant Contact Centrum RDW
2 x
Custom Aprilia Area pagina:
Custom Aprilia Area. Update: Carbon


Daily Peugeot Citystar pagina:
Peugeot Citystar.

Social Media

   

Terug naar “Café de Slappe Klets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer