Ligt het nou aan mij of worden mensen steeds agressiever richting scooters?

GooneyBird
Berichten: 39

Ligt het nou aan mij of worden mensen steeds agressiever richting scooters?

Bericht#1 » 10 nov 2018, 10:23

Ligt het nou aan mij of reageren mensen steeds giftiger op scooters?

Ik heb van mijn 16e (okee, 14e) tot mijn 25e brommer/scooter gereden in Amsterdam en omstreken. Dit ging altijd redelijk soepeltjes in het verkeer. Ik geef ruimte waar dat kan aan auto's, en ik krijg respect en ruimte van auto's terug. Natuurlijk zaten er, zeker in de binnenstad van Amsterdam, wel eens wat verhitte typetjes tussen (te herkennen aan blauwe kentekenplaten...) maar over het algemeen ging het allemaal best okee.

Afgelopen jaar ben ik weer opgestapt na een hiatus van 6 jaar. Ik woon nu in Flevoland, en gebruik mijn Peug om in de buurt wat rond te rijden. Ik probeer me zo netjes mogelijk te gedragen in het verkeer, met inachtneming van mijn eigen veiligheid uiteraard.

Maar het lijkt erop alsof men specifiek scootertjes van de weg af wil rijden hier. Afgelopen week ben ik behoorlijk ge-brake checkt nadat iemand het niet zinde dat ik 55km/u reed op een 50 km/u weg, want meneer wou per see 58 km/u rijden of zo. Dus die haalt me in op een onmogelijk punt, en ramt vol op z'n remmen. Code bruin.

Vanochtend stond ik stil bij een zebrapad om iemand over te laten steken, en achter mij komt een Volvo aan ABS-en al toeterend en wel. Ik knipperde nog ff met mijn remlicht om te laten zien dat ik stil stond, maar ben voor mijn eigen veiligheid toch even een halve meter naar voren gerold om de grote station achter mij iets meer remweg te geven.

Dit bovenop alle onmogelijke inhaalacties die mij ten dele vallen. (Denk hierbij aan inhalen over een snelheidshobbel terwijl ik er links/rechts langs rij, inhalen over doorgetrokken strepen om vervolgens net zoals ik vast te zitten achter dezelfde tractor, uit zijstraten mij geen voorrang verlenen want god-verhoedde-het dat je achter een scootertje vast zit, wegrijden uit parkeervakken voor mijn neus want zie bovenstaand...)

Ik rij voor mijn werk ongeveer 30.000km per jaar in een VW Caddy. In de auto heb ik een stuk minder van dit soort acties om me heen, en de rare acties die gebeuren zijn altijd te wijten aan mensen die zitten te bellen/appen/kloten met hun radio of navi. Nooit moedwillig iets verkeerd doen omdat ze niet achter een busje willen zitten.

Mijn vrouw rijdt (inmiddels) motor. Ik vroeg haar of zij hetzelfde had. Ze rijdt ongeveer dezelfde routes als ik, en qua rijstijl verschillen we volgens mij ook niet heel veel van elkaar. Zij zegt dat mensen met heel veel respect om haar heen rijden, en dat ze zich nog geen moment onveilig heeft gevoeld op de motor. Hiervoor reed ze scooter (een knalroze Neo'sje), en daar had ze soortgelijke ervaringen als ik nog steeds heb op de Peugeot. Vrouw + kleur scooter maakt dus niet uit, kentekenplaat wel....

Ik kan mij dit niet herinneren van eerder. Is dit iets van de laatste paar jaar? Worden mensen steeds agressiever op de weg? Maar waarom dan specifiek naar scootertjes en niet naar motorfietsen? Ligt het aan de regio (Flevoland vs Noord-Holland)?

Want zo onderhand is de lol er een beetje vanaf namelijk. En dat heeft niets te maken met de Peugeot (die nog steeds een heerlijk groot bankstel op wielen is). De rare situaties helpen niet mee (fietspad op, fietspad af, oh nee grapje, fietspad weer op) maar daar valt nog mee te dealen. Het zijn de medeweggebruikers die belachelijk agressief reageren, en steevast in verkeerssituaties het zo draaien dat ik van mijn zelf gecreëerde overlevingsruimte gebruik moet maken om niet er vanaf gereden te worden.

Sorry voor de rant. Dit moest even uit mijn systeem.
2 x
- '99 Peugeot Elyseo 50cc (donkerblauw)
- '06 Yamaha Neo's (roze!)

- '00 Aprilia Leonardo 250 (donkerblauw)

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Ligt het nou aan mij of worden mensen steeds agressiever richting scooters?

Bericht#2 » 10 nov 2018, 11:03

Zover ik het altijd beleeft heb zijn de meeste verkeerdeelnemers altijd al onbeschoft, behalve Duitse toeristen in het
verkeer. 8-)
1 x

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Ligt het nou aan mij of worden mensen steeds agressiever richting scooters?

Bericht#3 » 10 nov 2018, 11:37

Mijn heer @GooneyBird.
Nee dit is niet vreemd en nee het ligt ook niet aan u.
Dit gedrag wat u aangeeft is de laatste jaren verergerd in een bepaalde mate waar men niet vrolijk van wordt.
Toch inhoudend dat de laatste aantal jaren de brommer/scooter met helm verplichting op de doorgaans de autorijbaan daarop gedwongen wordt en menig automobilist dat niet gewend is of wil accepteren.
Het feit trekkende is dat de maatschappij een steeds meer gejaagd en gehaast beeld geeft wat zich dus ook uit in het onbewust/bewust verjagen van de langzamere deelnemer op de daarvoor zelfde rijbaan.
Steeds meer mensen komen in een burn-out terecht door dat er steeds vaker bezuinigt word en gesaneerd word op personeel en wij als werkend volk steeds meer op ons bord krijgen terwijl ook het loon niet mee stijgt.
Dit om het voor de grote concerns steeds meer winst af te kunnen romen en eigenlijk niks af te willen dragen.
Wanneer gaat het dusdanig fout en wanneer komen de mensen in opstand ?
Hoeveel ongelukken en of hoeveel mensen moeten komen te overlijden voordat er in gegrepen wordt ?
En ja waarom menig automobilist nog wel de ruimte geeft aan een motor is het feit dat dit voertuig groter en sneller is dan menig brommer/scooter en dus geen obstakel vormt.
En er speelt ook wel een stukje massa hystiria in mee , vaak iets roepen wat niet helemaal waar is net zolang dat er vele er in gaan geloven. Dit is niks mens vreemd is.
Ook de vrachtwagen staat al jaren in de ban en men wilt ook de vrachtwagen niet meer op de weg zien.
De laatste tijd gebeuren ook daar weer vele ongelukken mee zoals bij de scooters.
Maar wat mij het meest opvalt de laatste jaren is dat de meeste bestuurder / berijders die deelnemen aan het verkeer eigenlijk in een coconnetje leven en totaal geen rekening willen houden met een ander.
Hetgeen geen richting aan geven, zomaar afslaan zonder te kijken, tegen het verkeer in te gaan, harder rijden dan is toegestaan en dan bedoel ik +20 a 40 km te hard, het gedrag richting hulpverleners bij nood situaties, en zo kan ik nog wel even door gaan.
En daarom ben ik blij als iedereen weer veilig thuis gearriveerd en doet het mij pijn in mijn hart als er iemand iets is overkomen.
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Ligt het nou aan mij of worden mensen steeds agressiever richting scooters?

Bericht#4 » 10 nov 2018, 12:10

Je mening over het rijgedrag van het snelverkeer op de bromscooter klopt als een bus Coonybird.
Ik heb zelf in 2017 aan den lijve ondervonden als een automobilist zijn massa en Pk's op je scooter loslaat.
Zie verslag Biesbosch tour 22 juli 2017.
De ambivalente verkeersregels voor de bromfiets zijn hier debet aan vanwege:
1. We rijden wel en dan weer niet op de rijbaan vanwege de verschillende gemeentelijke verordeningen.
2. De meeste automoBilisten hebben tijdens de theorielessen geen kennis gekregen over het besluit de bromscooter zoveelmogelijk van het fietspad te halen.
3. Helaas zijn de jonge scooterrijders, die hun Snor of brom stevig hebben opgevoerd een grote ergernis voor het snelverkeer omdat ze zich als dolle in het verkeer gedragen.
Neem verder de gestegen verkeersdrukte en inderdaad de stress bij de zakelijke rijders en je hebt de koe bij de horens.
Voorlopig zit er niets anders op, dan zeer defensief te rijden en geen enkel risico te nemen als dat mogelijk is.
Dank voor je duidelijke observaties e groet,
Jan-H.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Ligt het nou aan mij of worden mensen steeds agressiever richting scooters?

Bericht#5 » 10 nov 2018, 14:13

Hier in z-limburg weinig problemen gehad.. Nergens is het perfect.. Maar nog niet zo asociaal als bij jullie daar boven.
0 x

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Re: Ligt het nou aan mij of worden mensen steeds agressiever richting scooters?

Bericht#6 » 10 nov 2018, 16:38

Men zou om te beginnen eens goed de snelheden die gelden handhaven zoals geleerd .50 80 100 120 130 e niet standaard 10 a 20 te hard en de boetes omhoog gooien voor gasten die niet willen leren .maar dat is mijn mening zie door mijn werk dagelijks ongelukken waarbij de oorzaak haast is .en waarbij men elkaar geen ruimte gunt
0 x

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Re: Ligt het nou aan mij of worden mensen steeds agressiever richting scooters?

Bericht#7 » 10 nov 2018, 16:39

Ps het valt wel op als je de grens naar het westen vanaf amersfoort over bent het net is of er bij de mensen een knop omgaat
1 x

Gebruikersavatar
Doolsmurf
Berichten: 116

Re: Ligt het nou aan mij of worden mensen steeds agressiever richting scooters?

Bericht#8 » 10 nov 2018, 18:15

Beste GoonyBird

Het is ook mijn indruk dat de laatste jaren de verkeershufterigheid in Nederland alleen maar toeneemt. Maar in mijn ervaring is het niet alleen gericht tegen bromfietsers.

Zelf heb ik er ook mee te maken als hondenbezitter.
Wanneer ik bijvoorbeeld het pad moet delen met fietsers en dus ook helaas met racefietsers ! Of in het bos het pad moet delen met mountainbikers of paardrijders. Niemand wil wijken. Zelfs het bejaarde echtpaar op e-bikes, net lekker op snelheid gekomen, moeten ze weer afremmen voor zo'n rot hond ...

Ook als automobilist heb ik ermee te maken.
Bumperkleven.
Snel nog even inhalen en meteen weer afsnijden om rechtsaf te gaan.
Voor de stoplichten in de rijbaan staan om links of rechts af te slaan. Maar met de bedoeling om rechtdoor te rijden. Dus afsnijden om weer in te voegen.
Keihard aankomen rijden en pas op het allerlaatste moment in de remmen om met tegenzin voorrang te verlenen.

Als fietser en snorscooter rijder.
Andere tweewielers, al dan niet gemotoriseerd, halen mij in vlak voor een kruispunt ! Vooral niet afwachten of ik misschien ga afslaan. Halen mij in bij een onoverzichtelijke bocht ! Vooral niet afwachten of er een tegenligger aankomt.
enz enz

Maar ook :

Bij mij in de buurt moeten brommers eerst de rijbaan op. Om niet veel later flink te moeten afremmen, om een heel smal paadje in te kunnen slaan, richting fietspad. En dat is ook nog eens een heel druk fietspad, waar je niet zomaar makkelijk kan invoegen. Belachelijk gevaarlijk gewoon.

In ons dorp hebben we een rotonde, waarbij het fietspad twee richtingverkeer is !! Automobilisten vergeten om beide kanten op te kijken bij het afslaan. En scooters en brommers scheuren met volle snelheid om de rotonde heen, in beide richtingen, want ze hebben toch voorrang ?! Belachelijk gevaarlijk gewoon.

Conclusie.

Er worden gewoon hele gevaarlijke verkeer situaties gecreëerd. En tegelijkertijd hebben we het druk met onszelf (ik noem het tunnelvisie) en daarom eigenlijk geen tijd om af te remmen of voorrang te verlenen of voor een stoplicht te wachten.

Het is uitkijken geblazen daarbuiten.
0 x

Gebruikersavatar
Willem13
Voormalig STN Lid
Berichten: 115

Re: Ligt het nou aan mij of worden mensen steeds agressiever richting scooters?

Bericht#9 » 10 nov 2018, 19:33

Des te meer zie je steeds meer camera's op helmen en auto.
En dat alleen maar van die mongolen die alleen op wereld denken te zijn.
0 x

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Re: Ligt het nou aan mij of worden mensen steeds agressiever richting scooters?

Bericht#10 » 10 nov 2018, 21:19

Hetzelfde bij rotondes effe doorduwen om erop te gaan moeten ze bij mij niet flikken ik geef gas dat hebben ze gauw door :gunsmile:
0 x

Social Media

   

Terug naar “Café de Slappe Klets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer