Waarom horen we hier niks meer over???
Geplaatst: 08 feb 2019, 05:17
Tweetaktmotor stil en schoon
Bij een tweetaktmotor denk je al gauw aan bromfietsen of aan pruttelende en rokende Oostduitse Trabantjes. Weinigen vermoeden dat die tweetakt een belangrijke rol gaat spelen.
Ingenieurs van Ford doen uitgebreide proeven met 25 Fiesta''s met tweetaktmotor. De wagens blijken opmerkelijke pluspunten te hebben. Met behulp van elektronische inspuit- en ontstekingssystemen heeft Ford in samenwerking met de Australische tweetakt-specialist Orbital Engine Company de tweetaktmotor goede manieren bijgebracht. Voortaan is het afgelopen met verhoogd verbruik, stank, vuile uitlaatgassen en onregelmatig draaien. De moderne tweetakter is stil en schoon. Ten opzichte van viertaktmotoren zoals die tegenwoordig in vrijwel alle auto''s worden toegepast, biedt de moderne tweetakter zelfs bepaalde voordelen.
Bovendien voordelen als compactheid, gering gewicht, eenvoudige constructie en grote souplesse.
Slagen
Het basisverschil tussen een tweetaktmotor "en een viertaktmotor is het aantal arbeidsslagen tijdens een krukas-omwenteling. De viertaktmotor werkt in vier fasen: 1) de aanzuigslag als de zuiger naar beneden beweegt om het mengsel via de inlaatklep in de cilinder te krijgen; 2) de compressieslag als de zuiger naar boven gaat om het mengsel samen te persen; 3) de arbeidsslag als de zuiger naar beneden wordt gedrukt wanneer het mengsel na de ontsteking ontbrandt en 4) de uitlaatslag als de zuiger weer naar boven gaat en de verbrande gassen via de uitlaatklep naar buiten drijft.
De traditionele tweetaktmotor werkt in slechts twee fasen. Een ander belangrijk verschil is dat het brandstof/lucht(èn olie-)mengsel via de carburateur naar de krukasruimte (voor het gemak carter te noemen) onder de zuiger wordt gevoerd. Als de zuiger bij de eerste slag nu omhooggaat, zuigt deze een vacuüm in het carter. In zijn omhooggaande beweging maakt de zuiger tevens de inlaatpoort naar het carter vrij, waardoor het vacuüm wordt gevuld met het mengsel. Maar tijdens dezelfde omhooggaande beweging wordt in de verbrandingsruimte boven de zuiger het daar al aanwezige mengsel gecomprimeerd, klaar voor de ontsteking. Slag één vult dus het carter en comprimeert de cilindervulling.
Spoelpoort
Wanneer de bougie vonkt en het mengsel boven de cilinder ontsteekt, drijven de expanderende gassen de zuiger weer naar beneden. Dan sluit de onderzijde van de zuiger de in laatpoort, terwijl de bovenzijde de uitlaatpoort vrijmaakt, zodat het verbrande mengsel weg kan stromen. Tegelijkertijd maakt de cilinder ook de spoelpoort vrij waardoor het in het carter aanwezige mengsel naar boven gaat en de cilinder ''in spoelt''. Het vanuit het carter naar binnen stromende mengsel helpt de verbrande gassen richting uitlaatpoort te drijven. Slag twee levert dus de arbeid, ruimt het uitlaatgas op en vult tevens de cilinder met vers mengsel. De tweetaktmotor heeft een aantal belangrijke voordelen. De tweetakter heeft bij voorbeeld geen kleppensysteem. Dus geen kleppen, geen klepzetels, geen klepstoters, geen nokkenas en geen nokkenas-aandrijving. Met als gevolg minder gewicht, minder onderhoud (geen kleppen stellen) en dus minder kosten. Een ander voordeel van de tweetakter is dat hij erg soepel is: door het dubbele aantal arbeidsslagen heeft een driecilinder tweetakter bij voorbeeld dezelfde souplesse als een zescilinder viertaktmotor.
Uitlaatwalm
Een van de belangrijkste nadelen is het met smeerolie vervuilde uitlaatgas. Dit is een gevolg van het feit dat het carter wordt gebruikt voor opslag, compressie en transport van het mengsel. Het carter kan dus niet als bij een viertaktmotor dienen als oliereservoir. Alle olie zou immers meegezogen worden in het verbrandingsproces. Om de zuiger toch te smeren wordt vaak gebruik gemaakt van mengsmering: benzine waaraan olie is toegevoegd. Het gevolg is de bekende blauwe walm in de uitlaatgassen.
Ford heeft dit probleem opgelost door een elektronisch olie-injectiesysteem toe te passen, dat heel precies de benodigde hoeveelheid olie regelt. Daardoor heeft de nieuwe tweetakter al tienmaal minder olie nodig dan vroeger het geval was. En de olie die toch wordt verbrand, veroorzaakt dank zij een modem katalysatorsysteem geen vieze gassen meer. Verder is de tweetakter dank zij een elektronisch systeem voor de inspuiting van brandstof en lucht, een zogenaamde gelaagde verbranding en een variabele uitlaatpoort-timing niet alleen schoner maar bovendien een stuk stiller geworden.
Ford verbruikt de tweetakter 10 tot 12 procent minder brandstof dan een vergelijkbare viertakter en heeft hij bovendien veel minder onderhoud nodig. Er zullen eerst nog uitgebreide proeven met de tweetakter worden uitgevoerd, maar volgens Ford moeten de eerste auto''s met moderne tweetaktmotor binnen drie jaar bij de dealers verkocht gaan worden.
Bij een tweetaktmotor denk je al gauw aan bromfietsen of aan pruttelende en rokende Oostduitse Trabantjes. Weinigen vermoeden dat die tweetakt een belangrijke rol gaat spelen.
Ingenieurs van Ford doen uitgebreide proeven met 25 Fiesta''s met tweetaktmotor. De wagens blijken opmerkelijke pluspunten te hebben. Met behulp van elektronische inspuit- en ontstekingssystemen heeft Ford in samenwerking met de Australische tweetakt-specialist Orbital Engine Company de tweetaktmotor goede manieren bijgebracht. Voortaan is het afgelopen met verhoogd verbruik, stank, vuile uitlaatgassen en onregelmatig draaien. De moderne tweetakter is stil en schoon. Ten opzichte van viertaktmotoren zoals die tegenwoordig in vrijwel alle auto''s worden toegepast, biedt de moderne tweetakter zelfs bepaalde voordelen.
Bovendien voordelen als compactheid, gering gewicht, eenvoudige constructie en grote souplesse.
Slagen
Het basisverschil tussen een tweetaktmotor "en een viertaktmotor is het aantal arbeidsslagen tijdens een krukas-omwenteling. De viertaktmotor werkt in vier fasen: 1) de aanzuigslag als de zuiger naar beneden beweegt om het mengsel via de inlaatklep in de cilinder te krijgen; 2) de compressieslag als de zuiger naar boven gaat om het mengsel samen te persen; 3) de arbeidsslag als de zuiger naar beneden wordt gedrukt wanneer het mengsel na de ontsteking ontbrandt en 4) de uitlaatslag als de zuiger weer naar boven gaat en de verbrande gassen via de uitlaatklep naar buiten drijft.
De traditionele tweetaktmotor werkt in slechts twee fasen. Een ander belangrijk verschil is dat het brandstof/lucht(èn olie-)mengsel via de carburateur naar de krukasruimte (voor het gemak carter te noemen) onder de zuiger wordt gevoerd. Als de zuiger bij de eerste slag nu omhooggaat, zuigt deze een vacuüm in het carter. In zijn omhooggaande beweging maakt de zuiger tevens de inlaatpoort naar het carter vrij, waardoor het vacuüm wordt gevuld met het mengsel. Maar tijdens dezelfde omhooggaande beweging wordt in de verbrandingsruimte boven de zuiger het daar al aanwezige mengsel gecomprimeerd, klaar voor de ontsteking. Slag één vult dus het carter en comprimeert de cilindervulling.
Spoelpoort
Wanneer de bougie vonkt en het mengsel boven de cilinder ontsteekt, drijven de expanderende gassen de zuiger weer naar beneden. Dan sluit de onderzijde van de zuiger de in laatpoort, terwijl de bovenzijde de uitlaatpoort vrijmaakt, zodat het verbrande mengsel weg kan stromen. Tegelijkertijd maakt de cilinder ook de spoelpoort vrij waardoor het in het carter aanwezige mengsel naar boven gaat en de cilinder ''in spoelt''. Het vanuit het carter naar binnen stromende mengsel helpt de verbrande gassen richting uitlaatpoort te drijven. Slag twee levert dus de arbeid, ruimt het uitlaatgas op en vult tevens de cilinder met vers mengsel. De tweetaktmotor heeft een aantal belangrijke voordelen. De tweetakter heeft bij voorbeeld geen kleppensysteem. Dus geen kleppen, geen klepzetels, geen klepstoters, geen nokkenas en geen nokkenas-aandrijving. Met als gevolg minder gewicht, minder onderhoud (geen kleppen stellen) en dus minder kosten. Een ander voordeel van de tweetakter is dat hij erg soepel is: door het dubbele aantal arbeidsslagen heeft een driecilinder tweetakter bij voorbeeld dezelfde souplesse als een zescilinder viertaktmotor.
Uitlaatwalm
Een van de belangrijkste nadelen is het met smeerolie vervuilde uitlaatgas. Dit is een gevolg van het feit dat het carter wordt gebruikt voor opslag, compressie en transport van het mengsel. Het carter kan dus niet als bij een viertaktmotor dienen als oliereservoir. Alle olie zou immers meegezogen worden in het verbrandingsproces. Om de zuiger toch te smeren wordt vaak gebruik gemaakt van mengsmering: benzine waaraan olie is toegevoegd. Het gevolg is de bekende blauwe walm in de uitlaatgassen.
Ford heeft dit probleem opgelost door een elektronisch olie-injectiesysteem toe te passen, dat heel precies de benodigde hoeveelheid olie regelt. Daardoor heeft de nieuwe tweetakter al tienmaal minder olie nodig dan vroeger het geval was. En de olie die toch wordt verbrand, veroorzaakt dank zij een modem katalysatorsysteem geen vieze gassen meer. Verder is de tweetakter dank zij een elektronisch systeem voor de inspuiting van brandstof en lucht, een zogenaamde gelaagde verbranding en een variabele uitlaatpoort-timing niet alleen schoner maar bovendien een stuk stiller geworden.
Ford verbruikt de tweetakter 10 tot 12 procent minder brandstof dan een vergelijkbare viertakter en heeft hij bovendien veel minder onderhoud nodig. Er zullen eerst nog uitgebreide proeven met de tweetakter worden uitgevoerd, maar volgens Ford moeten de eerste auto''s met moderne tweetaktmotor binnen drie jaar bij de dealers verkocht gaan worden.