Beginnend bestuurder / foutjes op de weg.

joey
Berichten: 61

Beginnend bestuurder / foutjes op de weg.

Bericht#1 » 01 apr 2019, 19:37

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag,
Hebben jullie als beginnend bestuurder veel fouten gemaakt in het verkeer of bij andere bijkomende zaken met de scooter?
Ik merk dat ik na het behalen van mijn rijbewijs erg goed de weg op kwam. Maar heb een anderhalf maand niet op de scooter gezeten. Vandaag is de scooter terug maar merk ik dat ik er moeite mee heb ik het verkeer.

Zoals de kant op kijken waar je heen gaat. Ga je links, rechts in de spiegel kijken, Dan linker spiegel en dan links.
Dat laatste was ik vergeten, Kwam er toevallig net een auto inhalen. Niet bepaald handig dus.

Dit is gebruikelijk toch?

Vind het soms nogal raar om zulke fouten te maken, Ben het even niet meer gewent.

Groeten van Joey,
0 x

Gebruikersavatar
Faronoz
Berichten: 37

Re: Beginnend bestuurder / foutjes op de weg.

Bericht#2 » 01 apr 2019, 19:58

Ja ik heb ook net mijn rijbewijs en had ook probleempjes met dingen zoals wie heeft er voorrang en bekijken van spiegels zoals jij zei. Ik merk ook wel na vaker te rijden dat zulke problemen minder tot niet meer gebeuren.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Beginnend bestuurder / foutjes op de weg.

Bericht#3 » 01 apr 2019, 20:04

Als je links (of rechts) -af gaat mag ik toch aannemen dat je al richting hebt aangegeven voordat je überhaupt al begint met kijken?
Je mag best een beetje brutaal links van het midden gaan rijden.
Vanmiddag probeerde er nog een auto in te halen terwijl ik tegen de as van de weg aan reed...
hij was gauw genezen....
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
george
Berichten: 115

Re: Beginnend bestuurder / foutjes op de weg.

Bericht#4 » 01 apr 2019, 20:19

Het is noodzakelijk dat je regelmatig in je spiegels kijkt ,(dit ten alle tijden !),
om van het achteropkomend verkeer de positie te bepalen.
Als je "vergeet'' in je linker (belangrijkste spiegel) te kijken bij het links afslaan
kan dat rampzalige gevolgen hebben !.
En dat willen we niet.
1 x

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Beginnend bestuurder / foutjes op de weg.

Bericht#5 » 01 apr 2019, 20:22

Fouten maken we allemaal maar een beetje fatsoenlijk opletten kan nooit kwaad.
Geef duidelijk aan wat je wil in het verkeer en welke kant je op wilt gaan.
En de rest is ervaring opbouwen.
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Beginnend bestuurder / foutjes op de weg.

Bericht#6 » 01 apr 2019, 20:47

stoyanov schreef:Als je links (of rechts) -af gaat mag ik toch aannemen dat je al richting hebt aangegeven voordat je überhaupt al begint met kijken?
Je mag best een beetje brutaal links van het midden gaan rijden.
Vanmiddag probeerde er nog een auto in te halen terwijl ik tegen de as van de weg aan reed...
hij was gauw genezen....


Juist je moet je plek wel opeisen en niet laten bepalen door andere weggebruikers
ik zit ook meer links van het midden dan rechts zo als sommige rijden ... kom op zeg ik heb een motor look like maar ik zal wel me gedragen als een motor bestuurder

aan de TS maar hoe vaker je rijd hoe meer inzicht je ook gaat krijgen , het rijbewijs halen is 1 ding maar dan heb je nog geen ervaring
alles op zijn tijd het komt vanzelf , ik heb in het begin ook veel lopen %@&#$ met de bochten werk , maar iedereen zei gewoon rijden komt van zelf ... maar zo is het wel , rijden is ervaring opbouwen en voor je het weet ben je een ervaren rijden , dus lekker veel km maken .. Ik heb vanavond ook een ritje gereden , even zit vlees kweken voor de voorjaar en zomer

:worshippy:
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

joey
Berichten: 61

Re: Beginnend bestuurder / foutjes op de weg.

Bericht#7 » 01 apr 2019, 20:56

Super bedankt voor de reacties!!
In mijn geval ging het om het invoegen.

Ik moest v.a de fietsbaan de weg op. De fietsbaan liep over op een fiets sugestie strook.
Ik keek in de spiegels en ging invoegen. Toevallig reed er een auto links van mij (Dode hoek van de spiegels) Want was vergeten me hoofd om te draaien naar links.

Goede leer voor de volgende keer.


Veel oefenen zal het zeker worden :D Doe mij best!
1 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Beginnend bestuurder / foutjes op de weg.

Bericht#8 » 02 apr 2019, 05:32

joey schreef:Super bedankt voor de reacties!!
In mijn geval ging het om het invoegen.

Ik moest v.a de fietsbaan de weg op. De fietsbaan liep over op een fiets sugestie strook.
Ik keek in de spiegels en ging invoegen. Toevallig reed er een auto links van mij (Dode hoek van de spiegels) Want was vergeten me hoofd om te draaien naar links.

Goede leer voor de volgende keer.


Veel oefenen zal het zeker worden :D Doe mij best!


Dat is een kwestie van "voorkijken".
Omdat je nu nog met veel andere zaken bezig bent, lukt dat niet.
Als je straks wat zekerder op je brommer zit zal je zien dat je al 'vooruit' gaat kijken.
Rotonde overzien voordat je erop rijdt etc.
Kijken voordat je gaat invoegen; dat soort dingen.
En áls je dan gaat invoegen, hanteer dan de vaste regel "richting aangeven is gáán'.... niet trutten, maar douwen.
Anders zorg je voor verwarring bij de automobilisten.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Beginnend bestuurder / foutjes op de weg.

Bericht#9 » 02 apr 2019, 07:00

stoyanov schreef:En áls je dan gaat invoegen, hanteer dan de vaste regel "richting aangeven is gáán'.... niet trutten, maar douwen.
Anders zorg je voor verwarring bij de automobilisten.


En vergeet hem vooral niet uit te zetten als je klaar bent met je "bocht" nemen , dat kan ook wel eens goed fout gaan
1 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Seppie88
Berichten: 89

Re: Beginnend bestuurder / foutjes op de weg.

Bericht#10 » 02 apr 2019, 12:32

onderschat nooit het belang van goede bandendruk.

Ik begon flink te zwabberen in de bochten en gaf de schuld aan de monteur die een andere band achter had geplaatst. Bleek er 0,8 bar in te zitten. Nu heb ik hem vol geknald met 3 bar (betere wegligging en minder verbruik, maar vermoedelijk meer slijtage van het loopvlak) en ik zweef door de bochten.
0 x
Beta ARK AC 50

1-10-'19 19.000KM

Maand record: 1.031,7 KM.
Dag record: 154,3 KM.
Zuinigheid record: 1:44,5

Social Media

   

Terug naar “Café de Slappe Klets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer