Peugeot new vivacity 2takt of Peugeot speedfight 3 2takt

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Peugeot new vivacity 2takt of Peugeot speedfight 3 2takt

Bericht#1 » 20 feb 2021, 03:15

Ik vraag me af welke scooter de beste keuze zou zijn.
Heb momenteel naar mijn piaggio new fly 4t, peugeot kisbee 4t, tomos quadro estart 2t ook nog steeds in bezit van mijn oude scooter peugeot vivacity sport line 4 2t uit 2006 (helpt me uit de brand scooter)

Aangezien de scooter op leeftijd is wil ik hem het liefst weg doen.. Ik gebruik hem momenteel als alternatief. Aangezien de andere 3 momenteel stil staan. (ga uiteraard in maart of april beginnen om me tomos om te bouwen van snor naar brom (en natuurlijk herkeuren. Ben er zelf erachter dat die in snor vorm niks voor mij is (te langzaam) de tomos heb ik meer erbij als verzamel object / alternatief voor de fiets (fietsen doe ik niet meer zo graag naar me werk)

Aan de 4takt scooters heb ik helaas teveel werk / down time.. (had liever op de new fly gezeten maar het is helaas niet anders.
Ik heb hier geen overdekt sleutel hok wat mij anders een hoop tijd had geschilt. Ben erg beperkt door vooral het weer en de tijd (in de winter is het ook sneller donker) Als ik een overdekt sleutel hok had kon ik savonds gewoon verder gaan en had ik het wel binnen 2 weken wel opgelost. (dit kan ik met zekerheid zeggen.. Aangezien we eerder een slaapkamer niet gebruikt hadden ik daar de peugeot kisbee geheel hebt opgebouwd vanaf het frame, en daar prima kon werken.. Ik heb er wel zowat elke avond daar wel iets kunnen doen. Wat helaas op dit moment gewoon niet lukt .(zeker met de regen en de koudere temperatuur) (komende dagen word het gelukkig wel beter. Aangezien ik al een tijdje een dochter hebt (die al bijna 2 jaar is) gaat dat sleutelen in die kamer niet meer (aangezien het een kinder kamer is geworden)

Om het verhaal wat korter te houden wil ik eigenlijk de peugeot vivacity van 2006 weg doen i.v.m het al een oudje is (rijd nog steeds) en toch het liefst weer een 2takt erbij scooter wil (liefst vanaf bouwjaar 2011)
Om deze naar 2011 te krijgen heb ik wel een optie voor (maar dat even ter zijde)

Waarom ik de 2takt scooter wil is vanwege de betrouwbaarheid en weinig down-time en heeft voor 50cc hier in het zuiden ook meer power. Mijn keuze zou dan weer vallen op een peugeot scooter. Omdat deze gewoon zeer goed rijden en ook een super kwaliteit originele fabrieks cilinders hebben die heel erg mooi lopen en weinig slijtage kennen.

De reden waarom ik de oude vivacity wil verkopen is wegens :

* Bouwjaar 2006 (mijn doel is om er eentje te vinden die uit 2011 komt)
* Mechanische oliepomp is erg duur en lastig aan te komen
* Sommige onderdelen word steeds lastiger te verkrijgen
* Ben het ook wel een beetje zat met dat vertikale blok. (slechte inlaat en een te verouderde carburateur)
* Uitlaat steun sneller geneigd om te breken.
* Wil er eentje met een grotere benzine tank. Hoop er toch iets verder te mee kunnen rijden, ondanks het 2takt is.
* de meer luxere / jongere uiterlijk van bijvoorbeeld de new vivacity..

Waarom peugeot horizontaal?

* Omdat er veel delen van het vertikale blok ook op het horizontale blok zitten (ga ze overigens niet allemaal opnoemen)
* Het vertikale blok was al ijzer sterk, ga er vanuit dat het nieuwere horizontaal blok net zo is (is toch wel de geupdate versie van het vertikale blok.

Zijn er mensen die een van de scooters hebben en enige zelf gemaakte ervaringen zou willen delen?

Zou hier wel wat vragen over willen stellen. Maar zou handig zijn als ik eerst weet, wie wat gehad heeft. Of nog steeds in bezit.

Als jullie denken dat ik zoveel scooters heb dat klopt. Al ben ik wel in overweging om eventueel de new fly te verkopen.
Want het gewicht blijft voor mij wel een beetje jammer.. (is erg lastig om er aan te hand mee te lopen, kan bij pech helaas niet altijd iemand bellen. En dan loop je met zo`n onmogelijk zware scooter aan de hand naar huis wat er veel moeite kost.) En aan de motor sleutelen kost ook best wel een hoop tijd (haal normaal dan gewoon de achterste helft van de kappen los.. Helaas kost je dit toch al weer gouw 3 extra uren. En een dag is daarom zo weer voorbij. Wil de scooter eerst beter lopend krijgen voordat ik ga beslissen dat ik hem verkoop of niet (vooral wanneer ik merk dat het blok echt amper vermogen heeft voor de scooter) (waarom ik hem nog even hou is vanwege EURO 2 carburateur en gunstige bouwjaar 2017.) (ben niet zo verzot op dat nieuwe injectie) En een nieuwe scooter kopen wil ik liever ook niet meer.
Momenteel hou ik het even op dat vertanding assen heel zwaar lopen en dat kan verklaren dat het een hoop de motor tegen heeft gewerkt. En daardoor minder vermogen had.
1 x

Gebruikersavatar
Sjaak
Berichten: 539

Re: Peugeot new vivacity 2takt of Peugeot speedfight 3 2takt

Bericht#2 » 20 feb 2021, 06:46

Geweldig als ik zo'n bericht lees. Iemand die zelf aan zijn scooter sleutelt en begrippen gebruikt die voor mij abracadabra zijn.
Echt respect voor jou enthousiasme over blokken en horizontaal en verticaal.
Ik scooter al 15 jaar maar de techniek en alles wat daar bij hoort laat ik over aan mijn scooterzaak waar hij in onderhoud is(Sunder).
Of de ANWB als in ergens onderweg in Nederland strandt.
Kost maar €60 per jaar en is voor mij noodzakelijk.
Heb geen verstand welk merk goed of slecht is, rij vanaf dag 1 Piaggio Fly en die bevalt mij erg goed.
Maar misschien is Peugeot een betere scooter, heb echt geen idee.
Persoonlijk denk ik dat goed onderhoud een belangrijk ding is.
Veel succes met dit project, en hopelijk snel een overdekt hok voor jou om te sleutelen.
En laat je hier horen hoe het gaat.
Succes
Gr Sjaak :sct1:
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Peugeot new vivacity 2takt of Peugeot speedfight 3 2takt

Bericht#3 » 20 feb 2021, 08:51

Wat versta je onder 'down time' bij een viertakt? Ik zie bijna alleen nog maar viertakt rijden. En als je iets betrouwbaars zoekt, zou ik net als iedereen een nieuwe Sym kopen. Maar blijkbaar wil je een Peugeot 2T uit 2011. En dan moet je dat gewoon doen! :thumbsup:
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Peugeot new vivacity 2takt of Peugeot speedfight 3 2takt

Bericht#4 » 25 feb 2021, 22:37

Down time is het moment van stilstand dat je niks eraan kan doen + niet kan gebruiken om erop te rijden.

Zou graag wat dieper op de materie in willen gaan..
Welke van de scooters zouden jullie aanraden? Liefst van mensen die ervaring mee hebben, maar elke mening telt uiteraard ook.
Zou ook graag willen weten als je storing met een van die scooters hebt gehad welke problemen je ermee bent tegen gekomen.

Voor de sporty look zou ik zelf ZO voor de speedfight 3 kiezen, deze is denk ik ook wel Liquid cooled te maken, eventueel met remschijf achter. Het mindere vind ik de verlichting voor dat het licht van 1 zijkant komt. En je hebt natuurlijk geen platte voerplaat als bij de vivacity scooters.


Voordeel van de vivacity denk ik aan:

Meer bagage ruimte aan de voorkant, betere verlichting voor (zelfde als speeddake / zenith) Uiterlijk is wel oke.
Zie het als een aardige scooter om van A naar B te komen (voor naar het werk)
Nadelen zijn dat iets kleinere benzine tank als de speedfight 3. Geen optie voor liquid cooled, geen optie voor remschijf achter.
Zadel is meer geschikt voor 1 persoon.
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Peugeot new vivacity 2takt of Peugeot speedfight 3 2takt

Bericht#5 » 02 mar 2021, 08:42

Eerlijk gezegd denk ik dat jij het meeste kennis hebt van Peugeot 2T. Wellicht kan @Brute-Force nog wat nuttigs toevoegen. Over Kymco en GY6 kan ik wellicht nog wel iets zinnigs zeggen, maar aan Peugeots brand ik m'n handen niet. :mrgreen:
2 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Peugeot new vivacity 2takt of Peugeot speedfight 3 2takt

Bericht#6 » 02 mar 2021, 22:48

Ik denk dat het wellicht toch een speedfight 3 gaat worden.

Wat ik MINDER aan de new vivacity vind is dat het maar een basic scooter is en dat altijd ook zal blijven.

Wat ik echt jammer eraan vind is dat er geen achter binnen spartbord op zit. (veel straat vuil op plekken op de motor wat ik niet graag zie)
Ook ligt de vulhals voor de benzine tank een stuk dieper in de kappen van de scooter, die kan best wel lastig zijn met vullen.
Wat ik vooral erg minder vind aan mijn vorige vivacity is de rem trommel achter. Normaal zitten er van die rubbere dopjes in om de veren van de remblokken op ze plaats te houden, maar vaker blijven die rubbers niet goed zitten en verklemmen zich tussen de remblokken en de rem trommel (reden waarom op dit moment de vivacity een remschijf achter heeft.. Dat is ook veel makkelijker om het achterwiel eraf te halen
Ook door veel op marktplaats te kijken zie ik dat de new vivacity km tellers in het digitale gedeelte vaak ook liquid problemen hebben, of het display word heel donker, of word het heel helder en zie je er niks meer erop.

Ook vind ik de kappen op de new vivacity erg opgeblazen eruit zien..
En ook het 1 persoons zadel zie ik niet zo zitten.
Ook zit de aansteker stroom voorzuining te diep in de bak waardoor er alleen maar vuil erin gaat zitten.

Een aangezien ik de scooter later Liquid cooled wil gaan maken zal dat helaas niet gaan met de new vivacity.

Ik ga uiteraard niet te veel aan de scooter doen.. Cilinder ect probeer ik zoveel mogelijk standaard te laten.
Mits het wat toevoegd monteer ik wel een andere vario en eventueel een standaard look uitlaat.

Waarom ik LC wil is omdat het toch nog extra 0.8KW extra geeft over een air cooled cilinder die volgens mij maar 3.0 kw doet.
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Peugeot new vivacity 2takt of Peugeot speedfight 3 2takt

Bericht#7 » 03 mar 2021, 08:16

Oud maatje van de middelbare school had destijds zo'n 'new' Vivacity met dat Sym-viertaktblok. Nieuw gekocht. Naast dat het een erg lelijke scooter was, was het ook geen bovenmatig betrouwbare scooter. Vive la France made in China of zo. Zal met de Speedfight 3 vast niet veel beter zijn, al ziet hij er wel beter uit natuurlijk.

Waarom niet gewoon een knappe Speedfight 2? Met zo'n ding was je destijds echt het mannetje op het schoolplein, en daar lag nog een degelijk blok onder dat ooit door Peugeot zelf was bedacht.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Peugeot new vivacity 2takt of Peugeot speedfight 3 2takt

Bericht#8 » 03 mar 2021, 18:09

Heb een speedfight2 al eens gehad, maar was daar niet zo kapot van die voorvork

Het was een Speedight 2 WRC 206 editie.. Vond de voorvork nooit erg grandioos rijden. Had ook problemen met de dwars draag arm, die gingen altijd wel bij de ophanging lapot. Destijds een nieuwe erop gezet.. En die paar jaar zag ik hem steeds verder achteruit gaan.. Ook is een speedfight 2 een kl*te werk om alle kappen erop te krijgen.. Plus je zit nog steeds met het oude peugeot vertikaal blok dat kwa techniek ook al jaren achter haalt is.

Originele carb is stront duur, de uitlaat niet te betalen, en de oliepomp is dat betreft ook schaars.

Betreft de oliepomp je moet echt de gene hebben zonder kabel met die brass fittings.
Er is ook eentje in omloop die heeft een witte kunstof fitting.. Maar deze breken op een bepaalde tijd over en loopt dan heel de olie tank liggen op straat. Die met kabel loopt al een stuk schraler.

Ga je er goedkopere onderdelen erop zetten, gaat de scooter steeds slechter een obetrouwbaarder erop lopen en krijg je veel problemen en storingen.

En dan nog niet gehad over het slechte inlaat traject + lastig monteren van een sport vario.

Zo`n uitlaat is 350 - 500 euro
Mechanische oliepomp kost 200 euro
Originele gurtner carb kost je 250 euro (zijn geen stationair sproeiers voor te krijgen) Dus ben je die STAT sproeier kwijt kan je andere carb zoeken.
Nadeel is ook een vrij kleine benzine tank voor de tijd van vandaag.

Als ik dit tegen een speedfight 3 2takt afzet.

Originele uitlaat kost 215euro (duur maar nog wel betaalbaar)
Elektrische oliepomp (als ze goed zouden werken liggen ze voor de opraap voor rond de 50 euro)
De 12 en 15mm Teikei zijn wel stationair sproeiers voor te krijgen.. Dus sproeier kwijt nieuwe kopen.
Andere voordeel 8 liter benzine tank, zou goed moeten zijn over de 200 km te komen.
In het beste geval haalde ik ooit 175km op de oude vivacity. Maar kom nou niet veel verder als 100 / 130km als ik geluk heb.

Of iets goed werkt of niet ligt er ook maar aan wat je er zelf eraan doet (of je hem verprutst of origineel laat)

2takt is de enigste reden waarom ik voor een andere scooter wil.. Ook de oude vivacity is niet heilig.

Ik hoef er ook niet de man ermee te zijn.. Wil gewoon plezier hebben en een wat nieuwere scooter die er wat beter voor staat en wat jonger is zonder ik hiervoor een nieuwe moet gaan aanschaffen.
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Peugeot new vivacity 2takt of Peugeot speedfight 3 2takt

Bericht#9 » 04 mar 2021, 08:11

Maar effe, waarom perse Peugeot? Als je een goed tweetaktblok wil, was de algemene consensus dat je dan een Piaggio Hyper 2 blok moet hebben. Als je een mooie Runner RST of NRG Power zoekt, heb je ook nog eens jouw gedroomde LC. Dan werkt alles gewoon meteen goed en hoef je niet te rotzooien met het ombouwen van zo'n China Peugeot.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Peugeot new vivacity 2takt of Peugeot speedfight 3 2takt

Bericht#10 » 04 mar 2021, 23:16

Maar effe, waarom perse Peugeot?

- Waarom niet. Als jij graag een mercedes wilt hebben en ik raad je een Opel aan krijg je toch ook hetzelfde antwoord. Ik heb zelf helaas niet zoveel met piaggio.. Ik heb een ZIP 2T in 2011 gehad en bezit momenteel nog een piaggio Fly 4t 2v.. Vind het zelf ondingen.. Snap dan ook niet waarom die modellen dan zo bekend zijn. Heb persoonlijk liever een peugeot kisbee (die ik ook zelf heb staan) dan zo`n waardeloze zip..

Waarom dan toch peugeot.. Goede standaard cilinder? Alles wat er als imitatie ervoor te krijgen is is rommel en maakt zo`n scooter alleen maar storings gevoeliger. Als je dat ding ontgrensd, volgens de fabriek afstellingen de carburateur afsteld heb je er verder nooit amper meer omkijken na en doet het altijd.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Café de Slappe Klets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer