Wat draag jij op de brommer?

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Wat draag jij op de brommer?

Bericht#11 » 27 apr 2021, 09:08

Heinz schreef:Ik draag m'n motorkleding bijna nooit op de scooter. Behalve op lange en koude ritten.

Charme van de scooter is voor mij dat je er zo opstapt en kan rijden. :sct1:

Die gedachte snap ik wel, vooral bij een snorscooter. En als je zoals in grote steden woont waar je vaak stoplichten en dergelijke hebt, vind ik het geen bittere noodzaak. Maar als je veel tussen de auto's etc. moet rijden op een provinviale 60km/u weg, heb ik toch liever beschermende kleding. Vooral bij een wat opgevoerde brommer. Negen van de tien keer haal je op dit soort wegen makkelijker een hogere snelheid. Nou gaat het mij niet alleen om de bescherming, maar ook om gezien te worden. Motorkleding heeft over het algemeen een ontwerp dat erop gemaakt is om de drager beter gezien te laten worden, en deze stukken zitten dan ook op een praktische plaats zoals midden op de rug en op de schouders.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 431

Re: Wat draag jij op de brommer?

Bericht#12 » 27 apr 2021, 10:48

ik rij motorscooter dus hogere snelheid maar rij voornamelijk binnendoor wegen. draag handschoenen, motorjas en motorbroek. wel hoge leren schoenen maar niet specifiek voor motor. voor mij is belangrijk zichtbaar zijn dus mijn jas is lekker geel.

Bouke
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Wat draag jij op de brommer?

Bericht#13 » 27 apr 2021, 17:54

Op m'n brommer :sct1: meestal een spijkerbroek met een motorjas met beschermingsstukken erin.
Sinds ik één keer gevallen ben (slechts 5km/u) zonder handbescherming rij ik nu altijd met motorhandschoenen.
Op de motor :sct1: altijd een speciale kevlarspijkerbroek met beschermstukken ter hoogte van de heup en knieën.
Afbeelding
Dezelfde jas en handschoenen gebruik ik ook op de motor :sct1: . Tevens speciale motorlaarzen
Afbeelding
of m'n veiligheidslaarzen en ook een nekbrace
Afbeelding
gebruik ik. :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
Stiel
Berichten: 85

Re: Wat draag jij op de brommer?

Bericht#14 » 04 mei 2021, 09:27

Ronin84 schreef:
Heinz schreef:Ik draag m'n motorkleding bijna nooit op de scooter. Behalve op lange en koude ritten.

Charme van de scooter is voor mij dat je er zo opstapt en kan rijden. :sct1:

Die gedachte snap ik wel, vooral bij een snorscooter. En als je zoals in grote steden woont waar je vaak stoplichten en dergelijke hebt, vind ik het geen bittere noodzaak. Maar als je veel tussen de auto's etc. moet rijden op een provinviale 60km/u weg, heb ik toch liever beschermende kleding. Vooral bij een wat opgevoerde brommer. Negen van de tien keer haal je op dit soort wegen makkelijker een hogere snelheid. Nou gaat het mij niet alleen om de bescherming, maar ook om gezien te worden. Motorkleding heeft over het algemeen een ontwerp dat erop gemaakt is om de drager beter gezien te laten worden, en deze stukken zitten dan ook op een praktische plaats zoals midden op de rug en op de schouders.


Ik rij elke dag op de scooter 24 kilometer totaal vooral door het Rotterdamse. Ik draag altijd een motorjas en motorhandschoenen en met koud weer ook een motorbroek en laarzen. Ik weet uit ervaring (werk) dat mensen hele lelijke verwondingen op kunnen lopen door de dingen die je niet verwacht en zeker met een bromscooter raadt ik altijd aan om beschermende kleding te dragen omdat je veelal tussen de auto's laveert.

Het voor gek verklaren herken ik wel. velen vinden het overdreven en sommigen denken vast dat ik stiekem motorgeluiden aan het maken ben als ik onderweg ben :schater:
0 x
"Vraag je niet af waarom een clown zich als clown gedraagt. Vraag je af waarom jij naar het circus gaat."

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Wat draag jij op de brommer?

Bericht#15 » 04 mei 2021, 11:38

@Stiel Je hebt gelijk om je lijf te beschermen als je in onze drukke regio op een scooter rijdt.
Laat ze maar lachen, want zij voelen je pijn niet als je op de grond ligt.

Na mijn bromscooter (buiten mijn schuld) ongeluk in 2017, heb ik ruim 5 maanden gerevalideerd teneinde weer redelijk normaal te kunnen functioneren.
Dus hoe jammer ook voor het vrije gevoel om zomers gekleed op de scooter te stappen, draag ik te allen tijde een "Bering" motorjas met complete protectie en motorjeans met Twaron versterkte vezels en met knie en heupprojectie.
Ook heb ik nog een "doorwaai" motorjas met arm- en schouderprotectie, dat maakt het dan een stuk prettiger bij zomers weer.

Verder is defensief rijden de beste optie om veilig en gezond thuis te komen. :thumbsup:
Groeten,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Wat draag jij op de brommer?

Bericht#16 » 04 mei 2021, 21:55

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in de zomer bij heet weer wel zomers op de scooter gaat. Da's echt heerlijk. Als het mis gaat, heb je spijt. Mja, spijt komt altijd na de zonde. Zo is het ook wel weer.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Wat draag jij op de brommer?

Bericht#17 » 05 mei 2021, 19:32

Er waren Engelse journalisten van een scooter/motormagazine in Genua Italië, voor de introductie van de Medley in 2020. Alle acht mannen en vrouwen hadden zich goed gekleed voor de proefritten langs de kustlijn van de stad en in het bergland daarachter.
Ze keken hun ogen uit hoe schaars gekleed de Italianen en de meisjes op hun Vespa’s en Piaggio’s rondreden, ook in het drukke stadsverkeer.
Dus het zit ook in het klimaat en de manier waarop zij zijn opgevoed in het verkeer.
Groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 431

Re: Wat draag jij op de brommer?

Bericht#18 » 05 mei 2021, 20:04

heb me nieuwe schoenen kado gedaan.
1 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Wat draag jij op de brommer?

Bericht#19 » 05 mei 2021, 20:30

Top Bouke. :)
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stiel
Berichten: 85

Re: Wat draag jij op de brommer?

Bericht#20 » 07 mei 2021, 08:27

Jan-H schreef:@Stiel Je hebt gelijk om je lijf te beschermen als je in onze drukke regio op een scooter rijdt.
Laat ze maar lachen, want zij voelen je pijn niet als je op de grond ligt.

Na mijn bromscooter (buiten mijn schuld) ongeluk in 2017, heb ik ruim 5 maanden gerevalideerd teneinde weer redelijk normaal te kunnen functioneren.
Dus hoe jammer ook voor het vrije gevoel om zomers gekleed op de scooter te stappen, draag ik te allen tijde een "Bering" motorjas met complete protectie en motorjeans met Twaron versterkte vezels en met knie en heupprojectie.
Ook heb ik nog een "doorwaai" motorjas met arm- en schouderprotectie, dat maakt het dan een stuk prettiger bij zomers weer.

Verder is defensief rijden de beste optie om veilig en gezond thuis te komen. :thumbsup:
Groeten,
Jan.


Toch fijn om te lezen dat er meer 50cc rijders zijn die voor bescherming kiezen. Dan ben ik gelukkig niet zo gek als ik dacht :yahoo:

Defensief rijden is idd heel slim. Ik leer dat nu volop met het halen van mijn motorrijbewijs. Heb het eerste examen al binnen, maar mag nu pas eind juni voor de theorie (twee keer uitgesteld vanwege de maatregelen) Dus nog heel even wachten en dan mag ik ook op de motor stappen. (Als ik het tweede praktijkexamen haal natuurlijk)
2 x
"Vraag je niet af waarom een clown zich als clown gedraagt. Vraag je af waarom jij naar het circus gaat."

Social Media

   

Terug naar “Café de Slappe Klets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Aanmelden  •  Registreer