Goedemorgen!
Deze video komt helemaal uit mijn jeugd.
Vooral leuk, dat naast de toen razend populaire Vespa ook de wat zwaardere toerscooters te zien zijn.
Aan het einde van de video is naast de vele Heikels ook een Zündapp Bella rijder te zien en zelfs een paar Heinkel Microcars.
Toen de Vespa's nog met 2 Takt motoren werden gebouwd, die
links aan het achterwiel met de cilinder ondersteboven gemonteerd waren, gingen veel Vespapiloten regelmatig onverwachte onderuit.
De oorzaak bleek vooral voor te komen bij de 150 en ik meen 200 cc versies door een samenloop van krachten.
Indien het wiel door slecht wegdek een milliseconde géén wegcontact had én de motor op dat moment zijn arbeidsslag gaf,
dan kon de scooter onverwachts een klap naar
rechts maken met een val tot gevolg.
De ook Italiaanse Lambretta, kende uiteraard de zwakte van de Vespa en bouwde zijn scooters met de 2 Takt aan een subframe vóór het achterwiel.
De grotere toermachines al de Heinkel 4 Takt en de Zündapp Bella 2 Takt, hadden de motoren voor het achterwiel en waren mede door de grotere wielen veel stabieler op elk wegdek.
In 1962 heb ik op de Bella 150 cc. mijn A- rijbewijs gehaald en heb daar nu nog plezier van.
Met dank voor het delen en groet,
Jan.
Foto: met de Bella naar de Camping in Overberg bij Veenendaal in Utrecht.