is een scooter relevant voor motorrijders?

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

is een scooter relevant voor motorrijders?

Bericht#1 » 02 sep 2022, 09:17

Veel mensen stappen over van de bromfiets en de scooter naar de motor, vooral de laatste paar jaren. Maar is dat eigenlijk wel terecht? Ook al ben je overgestapt, of heb je ze allebei, is een scooter dan wellicht toch nog beter soms? Helaas is dit filmpje in het Engels maar het geeft een duidelijk antwoord op deze vraag :-)

https://www.youtube.com/watch?v=K7kUHYyA8kY

Vanaf een minuut of 7 gaat het ook nog even in op de na- en voordelen qua verschil tussen electrisch- en benzine rijden :-)
2 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: is een scooter relevant voor motorrijders?

Bericht#2 » 02 sep 2022, 10:41

Het is waar, een lichte scooter is praktischer, veel goedkoper en soms leuker dan een grote motor.

Een grote motor is een fantastisch apparaat waarmee je heel snel grote afstanden kan afleggen. Maar in de drukke randstad komt hij vaak niet tot z'n recht en zit je je vooral te ergeren aan al die slome koekblikkers die je rit verpesten. Want je rijdt op een grote motor pas echt lekker als je hard kan rijden, en dat wordt steeds lastiger.

Op een lichte scooter ben je in druk verkeer juist in je element omdat je overal tussendoor kan filteren en wendbaarder bent dan op een grote motor. Je rijdt langzamer, dus je hebt ook meer tijd om van de omgeving te genieten.

Kortom, ik ben na een aantal jaar motorrijden de scooter weer veel meer gaan waarderen. En ik sluit niet uit dat ik ooit de bromscooter en motor inruil op een lichte motorscooter. Maar tot die tijd geniet ik er ook gewoon van om soms even ongehoord hard te rijden op die 1200cc. Nu kan het nog.
4 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: is een scooter relevant voor motorrijders?

Bericht#3 » 02 sep 2022, 11:58

Heinz schreef:Op een lichte scooter ben je in druk verkeer juist in je element omdat je overal tussendoor kan filteren en wendbaarder bent dan op een grote motor.


Dat heb ik zelfs al met de Jet14 ten opzichte van de Grand Dink. Die is comfortabeler maar de J14 is veel wendbaarder en smaller.
1 x

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: is een scooter relevant voor motorrijders?

Bericht#4 » 02 sep 2022, 16:08

Ik vind de Scooter veel leuker dan een Motorfiets .
Voor mij is het een Hobby om een Bromfiets zeer snel te krijgen, voor de goede orde : niet om er mee aan het dagelijks verkeer deel te nemen .
Ander voordeel : ik heb ook nog een 4-takt, leuk voor ff naar de winkel, en een groot plus punt ... als ik naar Dordrecht moet / of wil , moet ik door de Kiltunnel, kost met auto of Motor 4 Euro heen en weer , heb je een Fiets op je Dak , moet je 5 Euro betalen, totaal 10,00 heen en weer , ivm de Hoogte .
Fietsers en bromfietser mogen gratis door de Tunnel .
Tevens ben ik met de Scooter sneller in het Centrum van Dordrecht , als met de Auto, tevens hoef ik geen Parkeergeld te betalen.
3 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: is een scooter relevant voor motorrijders?

Bericht#5 » 02 sep 2022, 16:18

Als je een goeie route door de Eifel hebt, is de motor echt geweldig en onverslaanbaar qua fun. En ik heb weleens op een Triumph Speed Twin gereden, een 1200cc tweecilinder. Het koppel dat zo'n ding heeft is echt kicken.

Maar om door de stad te racen wint de scooter. En de scooter is ook leuk om gewoon rustig mee te touren door het land.
2 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: is een scooter relevant voor motorrijders?

Bericht#6 » 02 sep 2022, 23:14

For me, a scooter doesn't necessarily have to be agile and light.
Imho that is a misconception, resulting from comparing totally different sizes (eg 50cc engine vs 1000cc).

Personally, I had/have "economy" scooter and motorcycle of roughly comparable size:
Scooter: Kymco Xciting 500: 38hp, 230kg, 1590mm wheelbase.
The Xciting drove very stable, like a tree trunk. Long and heavy. No trace of agility.
Motorbike: Husqvarna TR650: 58hp, 186kg, 1501mm wheelbase.
The Husky is smaller, significantly lighter and stronger. Drives just as stable as the Xciting.
And with the Husky you can confidently climb West Alpine gravel passes (with a higher degree of difficulty than tarmaced passes), where you need agility.
(I didn't posses the former Baotian Ecobike 50 scooter and the current Motorhispania RYZ SM 50 at the same time, so I don't compare them here.)

Examples from the luxury class (but not from personal experience):
Suzuki Burgman 650, the epitome of the luxury tourer. 55hp, 270kg, 1595mm.
Yamaha Tmax 560, for years the TMax series has been considered a real sports scooter: 48 HP, 218kg, 1575mm.
Husqvarna 701: 74 hp, 148 kg. 1502mm.
KTM Duke 690: 67 hp, 136 kg. 1502mm.
Again: the motorbikes are smaller, much lighter and even more powerful.
And also they were/are cheaper in all 3 comparisons!!!
Again: don't compare the price tag of a 50cc scooter to the tag of a 1000cc motorcycle.

So if you comare a 50cc (or 125cc or 650cc) scooter with a motorycycle of a similar displacement, the motorcycle will probably be more agile and nimble. And maybe even cheaper - they have less bodywork, so why they should be expensive?

For me, a scooter means a certain amount of storage capacity and weather protection.

In order to have a lot of storage space, it should have small wheels.
This saves wheelbase and weight and adds agility, but also adds nervousness too.

Here is an example of scooters with differently sized wheels and the impact on storage capacity.
My standard luggage in the FL125 with 17" wheels. It can't be labelled as a "trunk" or "helmet compartment", only small items fit.
Afbeelding
A jet helmet doesn't fit, no chance!
Afbeelding
Now the UK110 (many of you know the scoot) with 14".
Easily holds a jet helmet, but a modular helmet can be too big.
Afbeelding
You know yourself, what your Grand Dink etc. (with even smaller wheels but more overvall size) can hold.

So the typical scooter has an undeniable disadvantage when it comes to (pleasure) riding itself. But adds "utility".
As a biker, you need both, :sct1: and :moto2: !
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: is een scooter relevant voor motorrijders?

Bericht#7 » 03 sep 2022, 08:00

Ik heb zowel motoren , als motorscooters bereden maar ook brom - en snorscooters.
Moet zeggen dat het rijden op de motor heerlijk was , met name mijn Honda Deauville 650 daar was het heerlijk mee cruisen.
De scooter daarentegen is heerlijk easy going zeker ook vanwege de automatische transmissie.
Als ik beide op de weegschaal zou moeten leggen zou bij mij de weegschaal doorslaan naar de scooter. Zeker ook vanwege het gebruiksgemak in de stad.
Punt van overweging voor mij is thans een 50cc scooter of lichte motorscooter . Aangezien ik volgend jaar toch weer iets wil gaan aanschaffen.
Ik ben er nog niet geheel over uit wat het moet gaan worden. 50cc leek me aanvankelijk wat relaxter om mee te rijden, maar deze worden ook steeds vaker op de rijbaan gedwongen. Dan zou uiteindelijk een motorscooter op dit moment een lichte voorkeur hebben.

Vrgr Ruud
4 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: is een scooter relevant voor motorrijders?

Bericht#8 » 03 sep 2022, 08:36

Beide hebben elkaar nodig.
Waarom zou je zeggen?
Voor een hoop jongeren is de scooter/ schakelbrommer een mooie opstap richting het grotere spul.
Tegenwoordig is de brommer rijbewijs bijna gelijk aan het motorrijbewijs bijna dezelfde oefeningen en manoeuvres etc.
Ik zeg ook bijna, dus niet gelijk aan.
Er zijn ook duidelijk verschillen tussen beide.
Toch is het behalen van diverse rijbewijzen erg kostbaar geworden de laatste jaren wat eigenlijk ook wel een dempende effect heeft op het behalen van.
Dan nog voor de wat oudere berijder die soms door fysieke klachten even snel op en neer wil rijden maar geen zin of fut heeft om de grote/ zware motor te pakken is de scooter of lichte tweewieler een uitkomst.
En op de mooie dagen pak je dan de grote om lekker te toeren.
Uiteindelijk zijn het allebei 2 wielers en soms de afstanden die men beide aflegt zijn soms best flink.
Dus beide verdienen zo hun respect alhoewel dat bij sommige figuren je nog wel eens doet fronsen maar laten we het maar op houden dat de hormonen weer eens opspeelde ( beetje sarcasme) .
En hopelijk behoud ieder zijn plezier met het voertuig waar hij of zij zich op bevindt om soms lekker te toeren.
3 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: is een scooter relevant voor motorrijders?

Bericht#9 » 03 sep 2022, 11:12

Als een kleine bijdrage aan dit topic, zou ik vooral het verschil in comfort en de bergruimte willen noemen.
Zelf heb 1 keer als 18 jarige gereden op een 175 cc 2 takt Zündapp motor en met de toenmalige kleding vond ik het maar een koude bedoeling met 100 km/h.
Later op mijn Bella scooter met breed voorscherm en treeplanken was een heel stuk plezieriger.

Op tourmotoren zie ik altijd topkoffers en vaak ook nog zijtassen, want buiten een setje gereedschap geen bergruimte.
Ook op de gemiddelde scooter is een topkoffer nodig om je spullen te bergen.

Hoe anders op de relatief kleine Medley:
Onder buddy zit ruimte voor twee helmen, of 1 helm en voldoende plek voor extra kleding en leeftocht voor onderweg. Daardoor heb ik al twee jaar geen behoefte aan een topkoffer gehad.
Alleen voor meerdaagse tours, bind ik een waterdichte tas achterop voor extra schoenen en zomerkleding.

Foto van internet.
Afbeelding
Afbeelding
Tour Vogezen en Zwarte Woud 2021
Laatst gewijzigd door Jan-H op 05 sep 2022, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: is een scooter relevant voor motorrijders?

Bericht#10 » 03 sep 2022, 12:41

Wow da's een mooie grote bak.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Social Media

   

Terug naar “Café de Slappe Klets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer