Regen en kou, welke kleding?

Skoeter
Berichten: 10

Regen en kou, welke kleding?

Bericht#1 » 25 jan 2023, 21:24

Zoals gezegd, ben ik van plan om langere toertochten te gaan maken met m'n toekomstige scooter, maar ik ben van nature nogal een koukleum.
Inmiddels had een beetje rondgekeken naar motorkleding, maar dat lijkt qua volume nogal groot en ook wat onhandig om los mee te nemen, mocht het tijdens een rit te warm worden.
Ook zal ik iets nodig hebben tegen regen.
Van een beenkleed wordt ik niet meteen heel enthousiast qua looks, maar misschien biedt het wel comfort, geen idee. :hmmm:

Is er bepaalde kleding waar jullie goeie ervaring mee hebben?
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Regen en kou, welke kleding?

Bericht#2 » 25 jan 2023, 22:22

Helly Hansen bedrijfskleding. Zelf heb ik de Aker serie, broek en jas. Heeft reflecterende strepen, wind en waterdicht maar lichtgewicht en heel warm.
2 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 730

Re: Regen en kou, welke kleding?

Bericht#3 » 26 jan 2023, 07:07

Ik heb een all-season motorjack van Macna.
Hierin zit een uitneembare wintervoering, maar dus ook de protectors op arm en schouder, en reflecterende delen. Die draag ik van =30 tot -10.
Als het stevig regent, komt na een half uur de regen er doorheen, maar dan ben ik toch al op mijn werk. Dus een regenjas eroverheen zou kunnen als je langere stukken in de regen rijdt.
Bovendien waait de regen dan van m'n regenbroek omhoog onder de jack door...
Daaronder heb ik dan een thermoshirt en een t-shirt aan. Nu de jack bijna 2 jaar oud is en een paar keer gewassen, begin ik ook wel met een dunne trui erbij te rijden in de winter. Daarnaast heb ik waterdichte motorlaarzen en verwarmde handschoenen voor het koude seizoen, en heb ik een gevoerde regenbroek aan tegen de kou op mijn benen. (geen beenschild op een caféracer model)
Met het logge/stugge van dit geheel vind ik het wel meevallen. Daarnaast vind ik het wel een fijn idee dat, als er een aso weer geen voorrang geeft en het komt tot klappen, ik goed beschermd op mijn tweewieler zit.
Dit doe ik nu bijna 2 jaar zo, en ik kom veilig, warm, en meestal droog aan.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5416

Re: Regen en kou, welke kleding?

Bericht#4 » 26 jan 2023, 15:31

Goede motorkleding is duur maar wel de beste oplossing. Niet alleen omdat die je droog en warm houdt (binnenste lagen zijn vaak uitneembaar zodat je die kunt aanpassen aan het seizoen en het weer) maar beschermen je ook nog eens bij een val of ander ongeluk. Stugheid en Michelin-mannetje-gevoel valt heel erg mee en wen je anders heel snel aan.

Alternatief, als het koud is, een dunne sweater onder een wollen of fleece trui doet het prima, met je jas daar weer overheen uiteraard. Op lange afstanden kan je dan nog extra een handdoek of zelfs een krant, zoals wielrenners, op de borst doen. Een los collettje / kraagje voor je nek is ook aan te bevelen. Een sjaal gaat niet goed of lekker onderweg, zo leert de ervaring. En in de winter absoluut waterdichte en dikke handschoenen, electrisch verwarmd of niet.

Zomerhandschoenen zijn ook aan te bevelen, tegen weer, wind, steentjes en insecten, maar zijn niet altijd waterdicht.

Voor het onderstel: een sexy panty, zo'n dikke zoals van de HEMA. Kost een tientje of zo. Speciale motorleggings bestaan ook en zijn duurder, en iets beter, maar voor het kleinere budget volstaat zo'n dikke HEMA panty / legging. Een spijkerbroek erover en klaar ben je.

Iets dikker en iets warmer is een slobberbroek / pyamabroek onder je gewone broek, als dat past.

En als het regent of nog steeds koud, is een standaard licht regenpak voldoende. Zoals die van de Action voor een tientje. Kost amper een drol en houdt echt alle water en zowat alle kou tegen én is heel makkelijk mee te nemen. Altijd handig en aan te bevelen. Reed ik gisteren nog 60KM mee bij 1 graden, alleen de regenbroek aan bovenop mijn spijkerbroek. Ging uitstekend. En in de zomer was ik een keer vertraagd en moest nog een 80KM naar huis 's avonds heel laat. Dan wordt het op een gegeven moment toch frisjes in je t-shirt. De regenjas hield me goed warm onderweg door de tegenwind te blokkeren.

Voor je hoofd onder je helm wellicht een balaclava. Sommigen hebben dat. En een stoffen masker op je bakkes, maar nu vrijwillig: de lucht die je dan inadment, wordt dan voorverwarmd en scheelt een boel in kou.

In je handschoenen en gewone schoenen kun je eventueel nog wollen sokken en handschoenen dragen. Alleen die van echt wol houden je warm, geen ander materiaal. Alleen echte wol isoleert zelfs als het nat is. En om je voeten in schoen kun je ook nog eens plastic (boterham)zakjes doen. Gegarandeerd waterdicht en warm.

Alternatief voor een motorbroek: een ski-broek. Motorkleding bijvoorbeeld voor kinderen is duur en soms moeilijk te krijgen dus die kleine van mij draagt dan een ski-broek achterop. Werkt ook prima en doet zowat hetzelfde.

Last but not least: een goede zonnebril. Zowel de zomerzon als de laagstaande scherpe winterzon kunnen problematisch zijn. Ook als je helm beschadigd of beslagen is, kan je uitstekend rijden met een goede zonnebril bij open helm of vizier. Ik rij er zelfs mee als de zon niet schijnt aangezien die heel goed de wind uit mijn ogen houdt en me ook beschermt tegen die moderne bloedfelle koplampen.
1 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5416

Re: Regen en kou, welke kleding?

Bericht#5 » 26 jan 2023, 15:34

Oh, en nog wat:

zolang je rijdt en onderweg bent, heb je het niet koud. Ja je voelt wel kou, maar je hebt het niet KOUD.

Totdat je stil staat of bent aangekomen op je bestemming.
2 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Regen en kou, welke kleding?

Bericht#6 » 27 jan 2023, 16:12

If you feel cold, you are too slow. :wheely:
The faster you ride, the higher the ram rise on top of static air temperature. :devil:
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 730

Re: Regen en kou, welke kleding?

Bericht#7 » 27 jan 2023, 17:01

Amendoim schreef:Last but not least: een goede zonnebril. Zowel de zomerzon als de laagstaande scherpe winterzon kunnen problematisch zijn. Ook als je helm beschadigd of beslagen is, kan je uitstekend rijden met een goede zonnebril bij open helm of vizier. Ik rij er zelfs mee als de zon niet schijnt aangezien die heel goed de wind uit mijn ogen houdt en me ook beschermt tegen die moderne bloedfelle koplampen.

Een beetje helm heeft tegenwoordig een zonnevizier dat je kunt neerklappen. Zo zit je nooit onverwacht zonder zonnebril.
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
LadyAnirul
Berichten: 205

Re: Regen en kou, welke kleding?

Bericht#8 » 27 jan 2023, 18:31

Ronin84 schreef:Een beetje helm heeft tegenwoordig een zonnevizier dat je kunt neerklappen. Zo zit je nooit onverwacht zonder zonnebril.


In mijn ervaring is zo'n vizier leuk, maar geen vervanging voor een goede zonnebril.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Regen en kou, welke kleding?

Bericht#9 » 27 jan 2023, 19:26

Ik heb een goede Motorhelm , en door het zonnen vizier zie ik geen ene Reet .
Zal wel aan mij ogen liggen , en TE eigenwijs om eens naar Specsavers te gaan .
1 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 730

Re: Regen en kou, welke kleding?

Bericht#10 » 27 jan 2023, 20:09

Ik heb een HJC systeemhelm, en het zonnevizier daarvan bevalt me prima.
@LadyAnirul, wat versta je onder een goede zonnebril?
Ik ken iemand die zweert bij een 3m veiligheidsbril met zwarte coating, en ik ken iemand die nog niet tevreden is met Serengeti zonnebril van 350,-.
En dan kom je dus op het punt wat Brute al aangeeft: het ligt vooral aan je eigen ogen.
Het grootste voordeel van een zonnevizier vind ik: het is makkelijk in of uit te schuiven. Als je onderweg je zonnebril af wil doen (ik rijd regelmatig rond zonsopkomst en ondergang) moet je stoppen, je helm openen en je bril afnemen, en dan ergens opbergen. Dan is klik of schuif toch vele malen makkelijker.
Het nadeel is dat je vaak geen keus is tint hebt, en het vervangen is in veel gevallen lastig krasvrij te doen.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Café de Slappe Klets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer