Een rondje Vlaanderen

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Een rondje Vlaanderen

Bericht#1 » 20 mar 2023, 18:09

Vorig jaar heb ik een dagtocht gemaakt naar de Vlaamse Ardennen. De Vlaamse Ardennen zijn niet de Belgische Ardennen die in het oosten van België liggen, maar het heuvellandschap zuidwestelijk van Brussel. Wellicht heeft de lezer wel eens gehoord van de wielerklassieker 'de ronde van Vlaanderen' welke altijd in het eerste weekend van april wordt verreden. Welnu de route van deze toer verloopt voor een heel groot gedeelte in dit gebied.
Voor een berijder van een brommerscooter is dit een ideaal gebied om doorheen te rijden. Motoren doen er beter aan de andere Ardennen te kiezen. De hoogteverschillen zijn klein (ongeveer 80 meter), maar niet minder interessant. Smalle kronkelwegen, holle wegen en wegen met kasseien (kinderkopjes) meanderen door het natuurlandschap. Denk eraan dat het hier nog behoorlijk steil kan toe- of aflopen. Vijftien procent en meer kom je regelmatig onderweg tegen.
Pittoreske dorpjes en kleine steden als Oudenaerde, Ninove, Geraardsbergen en Ronse zijn prima rustpunten met voldoende cultuur en culinaire mogelijkheden. Onderweg kleine cafeetjes en taveernes waar de bierkaart uitgebreider is dan de koffiekaart. Kleine hoeves met soms bijzondere dieren zoals lama's, alpaca's, bizons en bijzondere schapen- en geitensoorten.

Dit jaar wil ik daarom iets langer dan een dagtocht in dit gebied vertoeven. Tevens zal ik de heen- en terugreis wat verlengen zodat ik drie dagen lekker brommeren kan. Momenteel heb ik de volgende route voor de heenweg in gedachte:

Afbeelding

Vanaf de veerboot Vlissingen naar Breskens de kustlijn blijven volgen naar Knokke (± 35 km). Daar aangekomen een kopje koffie scoren en dan op het gemakje naar Brugge (± 22 km). Na de lunch naar de bierstad Gent (± 45 km) waar het goed vertoeven zal zijn. Het laatste stuk (± 40 km) zal zeker ook de moeite waard zijn. Zodra Gent achter me ligt zal ik de eerste heuveltjes tegenkomen.

Afbeelding

De periode waarin ik deze driedaagse tocht ga maken zal in april liggen. Het voorjaar trekt mij meer dan het najaar en in mei neem ik deel aan de Deutschland Erlebenis terwijl juni gereserveerd wordt voor mijn jaarlijkse campingtoer. Daarom plan ik deze voor april. Waarom doordeweek ? Het is dan lekker rustig in dit gebied dat, met name in het weekend, veel bezocht wordt door wielrenners. Daarbij komen deze dagen i.v.m. mijn werkzaamheden prima uit.

Mijn dagbudget voor brommertoers is dit jaar € 55 per dag. Niet dat ik niet meer KAN betalen, maar omdat ik niet meer WIL betalen. Met dit budget moet ik rond zien te komen voor logies, eten en drinken en brandstof. Ik ga drie dagen weg, het budget is dus € 165 euro.
Hiervoor ga ik een trekkershut boeken op een camping. Dit is een houten blokhut voor 4 personen met verwarming, een ingerichte kitchenette en 4 slaapplaatsen (stapelbedden). Je moet echter zelf je slaapzak en kussen meenemen. Toilet en douche zijn niet in de hut aanwezig, maar op de camping waar de trekkershutten op staan.
Op het laatste traject kan ik in Zottegem boodschappen doen voor het ontbijt, avondeten en wat drinken. Hiermee kan ik sowieso wel deze dagen doorkomen.

De volgende dag wil ik na het ontbijt een brommertoer rijden van ongeveer 120 kilometer door de Vlaamse Ardennen. In totaal zal ik dan meer dan 1100 hoogtemeters gaan maken. De korte route brengt mij naar Oudenaerde, een leuk stadje waar ik zeer zeker even wil vertoeven. Hierbij een overzicht van de route:

Afbeelding

Dan weer op het gemak naar Geraardsbergen om ook deze plaats te bezoeken. Ik ben er nog nooit geweest, maar wie weet hoe verliefd ik ook op dit Vlaams-Belgische stadje kan worden. Al eerder veroverden Knokke, Oostende, Brugge, Gent, Lier, Ieper en Doornik mijn hart. Mocht ik het diner niet in Geraardsbergen willen nuttigen, kan ik wel boodschappen meenemen. Uiteraard ook voor het ontbijt de volgende dag.
Het fijne van een camping vind ik toch wel het leven in de buitenlucht. Een hotel is wel luxer en beter geoutilleerd, maar mijn voorkeur gaat toch wel uit naar basic. Krimperen hoeft niet, maar lekker buiten leven heeft mijn voorkeur. Ik ben nu eenmaal een "Zeeuwse plattelandse buitenboer".

De terugreis wil ik via Mechelen gaan. Lijkt mij ook een leuke stad. Waarschijnlijk ondergewaardeerd, zoals de meeste Belgische steden, dus daarom vind ik het een bezoek waard. Deze dag staat een rit van ongeveer 170 km voor me. Dus heb ik voldoende tijd om eens Mechelen te zien. Ik denk aan de volgende route:

Afbeelding

Daarna via Antwerpen terug naar huis. Ervaringen rijker en heerlijk gebromfietst in het Vlaanderenland. Heb je zin om mee te gaan ? Stuur maar een PB. Uiteraard kan je zelf ook een route plannen naar camping de Gavere zodat we elkaar daar treffen. Natuurlijk hoef je niet eerst naar Vlissingen te komen of mee te rijden tot ik thuis ben. Je kan zelf ook wel vanaf Antwerpen naar huis rijden of vanaf Mechelen. Het is geen all-inclusive reis waar je met de meute meedeint.

Ik heb een globale budgetering gemaakt voor deze reis. Als ik deze alleen ga maken is deze als volgt:

Brandstof (15 liter) € 30
Trekkershut € 84
Douchemunten € 2
Veerboot € 6
Totaal € 132
Budget € 165
budget eten en drinken € 33

Veronderstel dat er iemand is die dit ook leuk zou vinden en dan ook nog een trekkershut met mij zou willen delen. Dan is mijn budget en jou kosten een stuk minder (namelijk € 42). Als er daarentegen 3 of meer mensen dit ook leuk vinden en zo een cosy blokkenhut zonder privacy willen delen, dan kan je voor minder dan 100 euro een hoop LOL hebben. :yahoo: Ik beloof je dat ik wel boven in het stapelbed slaap en ik kan redelijk goed koken. :bang!:

Ik hoor er graag via een PB van maar LET OP data zijn nog niet definitief !
Laatst gewijzigd door KoKiem op 24 mar 2023, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
4 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Een rondje Vlaanderen

Bericht#2 » 21 mar 2023, 14:27

Wat prachtig poëtisch omschreven allemaal :thup:
1 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Een rondje Vlaanderen

Bericht#3 » 22 mar 2023, 07:25

Mooie tour wordt dat Ko.
1 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 235

Re: Een rondje Vlaanderen

Bericht#4 » 23 apr 2023, 15:39

Morgenochtend ga ik deze reis maken. Drie dagen ertussenuit naar de mooie Vlaamse Ardennen. Genieten bij de zuiderbuur van avontuur, cultuur, natuur, het late uur, het blije uur (happy hour), architectuur, frituur en welke uur nog meer.

Nieuwsgierig naar mijn reis of ervaringen ? Kijk op mijn blog https://brommertours.blogspot.com/
3 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink en Honda NSC 50R.
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Een rondje Vlaanderen

Bericht#5 » 23 apr 2023, 15:54

Veel plezier, hopelijk zit het een beetje mee met het weer.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Een rondje Vlaanderen

Bericht#6 » 24 apr 2023, 08:05

Ik hoop dat je het een beetje droog houdt, hier valt het met bakken uit de hemel.
0 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 432

Re: Een rondje Vlaanderen

Bericht#7 » 24 apr 2023, 08:06

veel plezier en hopelijk redelijk weer..

Bouke
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Social Media

   

Terug naar “Café de Slappe Klets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer