motor

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 458

motor

Bericht#1 » 04 sep 2023, 20:29

Beste Leden.

Ik lees een aantal dingen op dit forum en dan denk ik dit klopt niet.

Ik wil dit uitleggen. tot 49,99 cc is er sprake van een brommer, bromscooter of zelfs snor.

Vanaf 50cc is alles een motor.

Een motor kan je niet opvoeren want dat is gewoon aanpassen en na aanpassing ga je naar RDW om dit te laten keuren.

Kern is dus woord opvoeren.

Hier word door sommige aangegeven dat opvoeren cq extreem opvoeren het plaatsen van een 70cc zou zijn. Dit is dus niet juist want een 70cc is een motor en dan dien je na plaatsing gewoon je voertuig aan te bieden bij RDW en dan krijg je motor keuring. het kenteken gaat dan over van wat het was naar Motor.

Besluit je niet je voertuig te keuren dan rij je dus met een motor zonder juiste kenteken en ben je in overtreding en ben je ook niet verzekerd.

Voertuig eigenaar dient dus te zorgen dat zijn of haar voertuig voldoet aan regels en dat hij of zij in bezit is van rijbewijs dat hoort bij voertuig.

Bouke
1 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1078

Re: motor

Bericht#2 » 04 sep 2023, 22:41

In Germany the 50cc limit is only for combustion engines with external ignition.
Diesel engines have unlimited cc, but a 4kW limit.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1757

Re: motor

Bericht#3 » 05 sep 2023, 09:20

M.i. blijft een bromfiets met 70cc gewoon een bromfiets.

Ik heb jarenlang zo rondgereden met veel plezier.
0 x

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 458

Re: motor

Bericht#4 » 05 sep 2023, 15:44

Heinz schreef:M.i. blijft een bromfiets met 70cc gewoon een bromfiets.

Ik heb jarenlang zo rondgereden met veel plezier.


helaas het is een motor en zal dus omgekeurd moeten worden. een bromfiets heeft max 49,99 cc.

dat niemand dat doet is een ander verhaal.

in mijn ogen is het plaatsen van een grotere cilinder het wijzigen van de het voertuig zodat hij in een andere catogorie valt. zelfde is met bestelbus die omgebouwd word naar camper die word ook omgekeurd. in dat geval heeft de gebruiker echter wel een voordeel dat mrb omlaag gaat.

bij het ombouwen van een bromfiets naar een motor is dat nadeling qua mrb.

Bouke
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 310
Contacteer:

Re: motor

Bericht#5 » 05 sep 2023, 16:54

De wet bepaald dat het voertuig dient te voldoen aan de gegevens welke op het kenteken vermeld staan. Mocht er dus een 70 cc op zitten, dan is dit technisch niet in orde, want het kenteken van een bromfiets is max. 49,9 cc. Politie controleert echter niet op enig motortechnisch aspect, alleen op uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld ondeugdelijke verlichting, teveel geluid, te hoge snelheid of ontbreken van essentiële onderdelen en de werking ervan zoals bijvoorbeeld een claxon.

Op de rollentestbank wordt bepaald of het voertuig een te hoge snelheid kan ontwikkelen. Hoe dit verder ontstaat of waardoor dit wordt bewerkstelligd, kan men bedenkingen hebben doch zal niet als feit(code) worden aangewend. Dus heb jij een 70 cc blok op je bromfiets maar op de rollentestbank kom je niet boven de toegestane snelheid, dan zal je geen WOK melding krijgen. Omdat op je kentekenbewijs keurig 49,9 cc staat, dient de controlerend beambte ervan uit te gaan dat dit klopt.
Bij ernstig gerede twijfel over technische zaken, kan de politie ter plaatse een technisch specialist oproepen (is meestal aanwezig bij testbank controles) of de brommer naar het bureau laten verplaatsen. Indien deze specialist constateert dat de bromfiets niet voldoet aan datgene dat het kenteken vermeld, mag het niet meer op de openbare weg rijden en krijgt deze een WOK melding.

Krijg je een WOK melding doordat de snelheid hoger ligt en je zou deze bromfiets met 70 cc blok gaan terugbrengen naar 45 km/h, kom je bij de keuring wel bedrogen uit. Daar zal men constateren dat de cilinder niet voldoet aan het kenteken en zal je alsnog niet mogen rijden.
Overigens kan een bromfiets nooit 'omgekeurd' worden naar een motor. Hiervoor is de technische constructie ongeschikt. Andersom kan wel. Dus je Harley een Tomos A35 blokje geven; geen probleem. :vhappy2:
1 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

http://www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 458

Re: motor

Bericht#6 » 06 sep 2023, 07:05

opmerking:
Overigens kan een bromfiets nooit 'omgekeurd' worden naar een motor. Hiervoor is de technische constructie ongeschikt.

Dat is dus niet correct want er zijn genoeg bromfietsen die in het buitenland gewoon geleverd worden met grotere cilinder echter het kan zijn dat de eu regels sommige niet toe laten.

vroeger was dat bv met kreidler en zundap al. die waren in duitsland leverbaar met 80cc met zelfde constructie. Volgens mij is de sym jet14 125 alleen voorzien van zwaardere achterbrug.

Mijn discussie is dus wat eigenlijk zou moeten plaats vinden en niet wat de mensen in de algemeenheid doen.

kort door de bocht wat jullie dus zeggen in de algemeenheid keuren de mensen een grotere cilinder bv 70cc niet om om diverse redenen.

Ik vind dit een leerzame discussie.

Ik heb dus op mijn 18de bewust A gehaald om niet in dit grijze gebied te zitten. vroeger reed mijn kreidler ook niet standaard maar wel max 49,9cc 40 jaar geleden werd ook al gezegd als je met 70cc gesnapt word of een ongeluk krijgt ben je de sjaak. Toen was er nog geen wok maar toen was er een pers waar je brommer in ging.

Bouke
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1757

Re: motor

Bericht#7 » 06 sep 2023, 15:14

Heel simpel:
- Niet opvoeren
- Opvoeren en de risico's accepteren
- Opvoeren en omkeuren naar motorkenteken
- A-rijbewijs halen
- Fietsen

:thumbsup:
3 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 752

Re: motor

Bericht#8 » 06 sep 2023, 19:03

Sommige mensen denken ook bij een motor meteen aan 650cc of meer.
Meer de A1 catagorie is maat tot 11 kW motorvermogen. Dit is de eerste klasse die beschikbaar is voor beginners en vanaf 17 jaar te berijden. Meestal 125cc modellen. Bouw je een Schakelbrommer of scooter om zodat deze max. 11 kW vermogen krijgt, kun je deze om laten keuren tot motorfiets. Dat gaat vrij makkelijk bij de RDW.
Ga je meteen boven de 11 kW zitten, kan het soms wat lastiger zijn, maar dat ligt helemaal aan de constructie en de documentatie.
Enkele voorbeelden waarbij dit kan en gebreurd:
Mash Dirttrack en xride: verkrijgbaar in 50 en 125cc met minimale constructie verschillen. Makkelijk om te bouwen, maar misschien nog iets te modern voor de hobbyist om om te bouwen.
Honda MT/MTX: worden nog steeds omgebouwd en omgekeurd tot motor.
Diverse Kreidler en Zundap modellen die meer als 50cc leverbaar hebben/hadden en omgebouwd en omgekeurd werden.
En als je een elektrisch model hebt dat in zijn vermogen geknepen is tot max 4000W piekvermogen, kan in principe gekieteld worden om dat extra vermogen weer terug te krijgen waardoor het weer een motor wordt. Ook die kan je dan gewoon om laten keuren tot catagorie A1 motorfiets.
En zoals hierboven al gemeld is, moet je dan wel het juiste rijbewijs hebben om erop te mogen rijden.
Wettelijk is het inderdaad zo dat je boven de 49,9cc of 4000w elektrisch, een motorfiets aan het besturen bent.
Ik weet alleen niet of je dan een brommer hebt met technisch onjuiste constructie, of een motorfiets met verkeerd kenteken.
Het een is een WOK melding, het andere een licht misdrijf geloof ik zelfs.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 458

Re: motor

Bericht#9 » 06 sep 2023, 19:18

leuk deze reacties.

ik zelf heb een mash 650 met 40pk gekocht en dat is gewoon A2. maar super leuk om mee te rijden.

Bouke
1 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1757

Re: motor

Bericht#10 » 06 sep 2023, 21:13

Ik heb nu een sh300, in de stad rijdt dat eigenlijk beter dan de bandit 1200 die ik hiervoor had. De kick van de acceleratie van een echte motor met 100+ pk is echter ongeëvenaard.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Café de Slappe Klets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer