Veiligheidstraining voor de motorscooter?

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1685

Re: Veiligheidstraining voor de motorscooter?

Bericht#11 » 24 aug 2024, 18:57

De Honda heeft als nadeel dat de benzinetank hoog achter zit, zoals bij een conventionele motorscooter. Een laag geplaatste benzinetank geeft een iets beter weggedrag vanwege een lager zwaartepunt.

Bij mijn sh300 kan het voorwiel ook wat licht voelen op hoge snelheden boven de 110 kmh. Maar je waait inderdaad niet zomaar weg.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Lutz
Berichten: 96

Re: Veiligheidstraining voor de motorscooter?

Bericht#12 » 01 sep 2024, 10:19

Gisteren stond weer wind in de polder. Dus ik ben naar Ter Aar gereden dat is een N weg waar je 80kmpu mag rijden. Gisteren geen problemen op het weg daar naar toe gehad. Ook op de weg terug niet. Spannend zijn de 150graden bochten, daar rij ik dan heel langzaam. Dan nog stoer gedaan op de N11 vanuit Leiden tot de eerste afrit geen 2km verder. De wind kwam vol van rechts, en de inhalende autos zorgden voor veel luchtwervels. Ik rij zonder topcase en zonder windscherm. Zou het uitmaken dat ik wat zwaarder ben dan Jan-H, of ligt het aan mijn SH150i?
0 x
You meet the nicest people on a …

Gebruikersavatar
Paul66
Berichten: 205

Re: Veiligheidstraining voor de motorscooter?

Bericht#13 » 01 sep 2024, 13:16

Het onzekere gevoel van je heeft de overhand. Als de bandenspanning en de banden goed zijn is je beleving die je een onzeker gevoel geven. En het type voertuig werkt daar aan mee. Als je op een motor rijd bv. Een Kawasaki ZZR zit je als het ware over de motor heen. Op een motorscooter zit je er echt bovenop. Ik had met een Burgman ook een heel andere rijervaring dan met een Sym Symphony 125 of een Honda Dylan 150 cc
0 x
Kymco Agility 16+ 2017
maart 2024 15800 km

Gebruikersavatar
Lutz
Berichten: 96

Re: Veiligheidstraining voor de motorscooter?

Bericht#14 » 01 sep 2024, 15:46

Ik rij scooter omdat mijn linker hand niet meet goed kan koppelen. Ik kijk ook al een beetje aan alternatieven zoals adv350 of c400. Alleen moet ik ermee tot de tuinschuur komen.Zo een adv350 heeft een 18cm langer wiel basis.

Heel veel motorscooter zijn bedoeld voor urban mobility. Door huizen geen windkant en maximaal 70kmpu.
0 x
You meet the nicest people on a …

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1685

Re: Veiligheidstraining voor de motorscooter?

Bericht#15 » 02 sep 2024, 08:43

Een adv 350 is natuurlijk een heel ander ontwerp dan je sh150. Die zal meer het gevoel van een motor benaderen dan een sh, wat eerder een snelle bromscooter is.

Maar zoals Paul ook zei, het begint met vetrouwen op de tweewieler. Het voertuig an sich kan daarin iets meehelpen.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Lutz
Berichten: 96

Re: Veiligheidstraining voor de motorscooter?

Bericht#16 » 02 sep 2024, 19:12

Ik denk ik weet waarom ik zulke problemen bij het rijden met wind heb:
Mijn SH150 heeft een wiel basis van 1340mm
Een Medley scooter heeft een wiel basis van 1395mm. Een verschil van 55mm.
Een SH300 doet nog een schepje bovenop: 1420mm. Een verschil van 80mm.
En een ADV350 heeft een wiel basis van 1520mm. BMW C400 is nog langer. Zal dit de redenen zijn?
0 x
You meet the nicest people on a …

Gebruikersavatar
Lutz
Berichten: 96

Re: Veiligheidstraining voor de motorscooter?

Bericht#17 » 02 sep 2024, 19:16

Mijn gevoel zegt dat bij veel wind het voorwiel te licht wordt om de stuurkracht over te brengen.Ook bij storm kan ik goed op mijn spoor doorrijden.

@Heinz: wil je proberen met je scooter in mijn tuinhut te rijden?
0 x
You meet the nicest people on a …

Gebruikersavatar
Lutz
Berichten: 96

Re: Veiligheidstraining voor de motorscooter?

Bericht#18 » 02 sep 2024, 21:25

…daar staat gewoonlijk mijn scooter, maar het is een weg met scherpe 90 graden bochten!
0 x
You meet the nicest people on a …

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1685

Re: Veiligheidstraining voor de motorscooter?

Bericht#19 » 06 sep 2024, 10:27

Lutz schreef:Mijn gevoel zegt dat bij veel wind het voorwiel te licht wordt om de stuurkracht over te brengen.Ook bij storm kan ik goed op mijn spoor doorrijden.

@Heinz: wil je proberen met je scooter in mijn tuinhut te rijden?


Het is vooral een gevoel dat je stuur te licht wordt, de scooter blijft gewoon bestuurbaar. Maar bij een zware motor(scooter) heb je dat gevoel niet of minder.

Prima om mijn sh300 een keer als testkonijn te gebruiken, maar volgende week kom ik met de zip.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Lutz
Berichten: 96

Re: Veiligheidstraining voor de motorscooter?

Bericht#20 » 09 sep 2024, 19:57

Ik ben zaterdag nog eens proef gaan rijden. Alle straten waren weer open voor verkeer.
0 x
You meet the nicest people on a …

Social Media

   

Terug naar “Café de Slappe Klets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer